Hej igen!

Håller på att sanera mögel efter en vattenskada i en groventrè i källaren. Öppnade listerna och fick se flera döda maskar, hittade inga som levde, de kanske dog när det blev torrt? Är det något jag behöver oroa mig för?


Tacksam för svar.

20141019_221239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141019_221302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141019_221324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141019_221340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det döda maskar eller är det tomma skal? Maskarna kryper väl ut och blir skalbaggar, om jag fattat saken rätt. Men är det torrt i träet nu finns nog inget levande kvar i alla fall, det enda du behöver oroa dig för då är om de redan käkat upp det mesta av träet.
Men jag kan ha fel ;)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ahh! Det kan förklara varför jag har sett skalbaggar i garaget (garaget angränsar mot detta rum). Det är tomma skal. Tack för svaret, jag "utrotade" dem för någon månad sen och inte sett till dem något mer sedan dess.

Det var innan jag upptäckte möglet som jag tog ihjäl dom. Men nu kommer väl en entomolog och säger att de är utrotningshotade :).
 
O
Japp dessa är utav den utrotningshotade arten Trädus gnagus, dessar var dessutom av de extremt utrotningshotade delen av släktet Randus kurvus :p
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Japp dessa är utav den utrotningshotade arten Trädus gnagus, dessar var dessutom av de extremt utrotningshotade delen av släktet Randus kurvus :p
Nja, troligare Ommatoiulus sabulosus, Bandkejsarfoting. Djuren på bilderna är döda sen länge och väldigt urblekta, de karaktäristiska gula banden har bleknat. TS får därför titta på svansen för att slå fast om det är denna art, den pekar isf käckt uppåt som på bilden nedan ur Nationalnyckeln:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte maskar eller larver av skalbaggar alltså, de har högst sex ben. Denna vackra mångfoting (tusenfoting) är vanlig. Lever på multnande grejer, löv och sånt, i din trädgård. Den innebär INTE att du MÅSTE riva HELA huset.

Det kan också vara arten Cylindroiulus caeruleocinctus, bevare oss väl. Då är saken i ett helt annat läge. För att vara riktigt säker måste du räkna benen.

Odjuret kan förstås också ha rätt, i såfall böjer jag mig för sakkunskapen;)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Japp dessa är utav den utrotningshotade arten Trädus gnagus, dessar var dessutom av de extremt utrotningshotade delen av släktet Randus kurvus :p
Haha, ja jag förstod det. Jag får försöka ordna ett bättre habitat till dessa djur, kanske mata dem till och med :)
 
Stenolofanders skrev:
Nja, troligare Ommatoiulus sabulosus, Bandkejsarfoting. Djuren på bilderna är döda sen länge och väldigt urblekta, de karaktäristiska gula banden har bleknat. TS får därför titta på svansen för att slå fast om det är denna art, den pekar isf käckt uppåt som på bilden nedan ur Nationalnyckeln:

Inte maskar eller larver av skalbaggar alltså, de har högst sex ben. Denna vackra mångfoting (tusenfoting) är vanlig. Lever på multnande grejer, löv och sånt, i din trädgård. Den innebär INTE att du MÅSTE riva HELA huset.

Det kan också vara arten Cylindroiulus caeruleocinctus, bevare oss väl. Då är saken i ett helt annat läge. För att vara riktigt säker måste du räkna benen.

Odjuret kan förstås också ha rätt, i såfall böjer jag mig för sakkunskapen;)
Tack, ja det är svårt att räkna benen. Hittade en tusenfoting i garaget men den är trampad på. Men verkar inte vara något större problem har inte sett till några fler sen dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.