Hej!

Jag måste börja med att tacka alla på det här forumet som tar sig tid att svara på frågor. De senaste veckorna har jag hängt här ganska mycket eftersom vi har tänkt bygga om vår carport till garage. Nu har jag en fundering som jag inte har lyckats hitta svar på:

I carporten är det marksten och nu funderar jag på hur mycket jag kan "fuska" med grunden till garaget. Går det att skippa att gjuta platta och istället lägga isolering och en fuktspärr på markstenen och ovanpå det tex lägga ett gummigolv? Vi bor på en sandås så det står aldrig vatten på vår tomt och underarbetet till markstenen i carporten verkar vara bra gjort.

Jag har tänkt att hålla temperaturen på ca 10 grader i garaget och det kommer främst att användas som förråd, men jag vill ha möjlighet att köra in bilen någon gång per år.

Andra förslag på sniklösningar mottas såklart gärna också.
 
Förmodligen kommer isoleringen att flytta på sig. Sen kanske den inte tål en sådan punktbelastning som bilen ger.
 
Tack för det snabba svaret huggan. Det är bl a det jag är lite rädd för.
 
Varför inte behålla golvet som det är?
 
Jag har funderat på det, men jag tror att det kommer komma fukt underifrån och att det kommer gå åt mycket el för att hålla ca 10 grader.
 
harry73
Och hur skulle det funka med trägolv i garage?

Kan tänka mig problem med dubbdäck och snösmältning i vintern, men annars birde det vara möjlig
Då blir det också enklare med isolering under golvet
 
Har oisolerad sandbädd med trägårdsplattor i mitt uppvärmda garage fd carport. Håller det ca 20grader med en budget luft/luft-pump.
 
Ja, jag har funderat på trägolv och jag vet att en polare har det i sitt garage. Jag tror han har asfalt, platonmatta, ganska tätt med reglar och trägolv. Jag antar att man skulle kunna lägga en gummimatta överst också. Men är det inte risk att det blir kondens på reglarna då? Man kanske ska isolera under reglarna?
 
Intressant dof. Om det funkar i västernorrland där du bor så borde det väl kunna funka i gbg. Hur gjorde du för att bygga igen mellan väggen och marken? Hur mycket isolering har du i väggar och tak? Något annat jag borde tänka på?

Har du någon koll på vad hela ombyggnaden kostade?

Många frågor blir det ;-)
 
Väggarna stod redan på en gjuten kantbalk så det blev enkelt. Har 95mm i väggarna och ca 300mm i taket. Ingen plast någonstans. Kostnaden har jag ingen riktig koll på då jag gjorde nya takstolar, för att höja taket, samt bytte lite panel osv i samband med ombyggnaden. Ett tips jag kan ge dig är att om du skall köpa budgetportar så undersök noga innan hur tätningen ser ut. Portarna jag köpte hade lösa tätningslister som skruvades fast. Dom har skapat mig mycket bekymmer och extra kostnader.
 
Tack dof! Jag får ta och klura lite till på exakt hur jag ska göra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.