Behöver lite goda råd.

Så här såg mitt kök ut innan renoveringen.
Det har nu uppdagats att kaklet förmodligen finns kvar bakom de nya köksskåpen. Förmodligen som det ser ut på bild, men även eventuellt delvis nedrivet.

Vad tycker ni:

1. Borde inte hantverkaren ha tagit ner det gamla kaklet innan han satte upp gipsskivor, nya skåp etc?

2. Kan man överhuvudtaget få till en helt rak vägg utan att först ta bort kaklet? Jag menar, kaklet står ju ut en bit och borde då inte den gipsskiva etc som sätts upp bli sned? Eller kan man kanske regla ut på något sätt, istället för att riva kaklet, och därmed få till en rak vägg?

3. Någon som kan sia om ålder på detta kakel och fix/fog? Fogen ser ganska mörk ut, fixet tycker jag ser lite gulaktigt ut? Risk att det innehåller asbest? Eller är det för nytt/för gammalt? Om det nu skulle innehålla asbest, måste jag montera ned det nya köket och sanera? Eller kan det sitta kvar därbakom?

4. Som ni ser, en del av den gamla fiberskivan (eller vad det nu är, precis bakom papperssäckarna) är mörkbrun, medan skivan är ljusare åt båda hållen. Känns lite "klibbig". Här stod spisen förr. Kan de ha smetat på något på just skivan bakom spisen och isåfall vad och varför?

5. Runt tidigare ventilation genom vägg (bild 2 - längst bort på bild, i hörnet) kan ni se att det ser alldeles svart ut. Ser ut att vara i gullfibret. Kanske är mögel? Tror ni att hantverkare som gjorde köket såg till att byta ut detta eller vad är kutym om det ser ut såhär? Är orolig för att detta stängdes in, bakom nya gipsskivor och väggskåp. Ventilationsgallret finns kvar på fasad utanför, men på insidan sitter ett köksskåp över och täcker ventilationshålet. Borde denna kanal isoleras? Jag tänker, annars kan det väl komma in fukt genom kanalen, mot uppsatt gipsskiva etc och skapa mögel mot innervägg? Borde inte hantervarkaren ha gjort detta då han satte upp köksskåpet över kanalen? Vad bör man isåfall isolera med?

Tack på förhand byggahusvänner!
Kök4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Är det asbest i så hade det kostat att ta bort. Hade du velat betala det?

2. Ja det går att få en rak vägg utan problem.

3. Asbest är endast farligt i dammform. inbyggt spelar ingen roll.

4. Svårt att säga på bilden Det klibbiga är nog för att det kommer skit där när man lagar mat. Dom kan ju tapetserat ner där innan dom satte spisen.

5. Det är nog svartmögel. Om den är igensatt får man hoppas att dom satt i isolering och även nåt som stoppar vind och vatten utifrån. Isolera med mineralull och sätt vindpapp för hålet.

4.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack huggan!

Men tror du att en hantverkare, om denna är professionell, låtit svartmöglet vara kvar i isoleringen?
Känns som att till och med jag som lekman skulle ha insett att detta bör bytas ut innan nytt kök, gipsskivor osv sätts upp.

Den mörka skivan. Där satt ingen gammal tapet. Det såg ut precis sådär som på bild.
Därför jag undrar vad sjutton det är, om man smetat på något, ex som värmeskydd bakom spisen,
men det låter kanske långsökt? :)
Det kletiga känner jag bara allra längst ner, det är nämligen bara där jag idag kan se lite av den bruna skivan,
längst ner mot golv.

Vad tror du om ålder på kaklet? Någon vild gissning?

Tack för ditt svar! Uppskattas! :)
 
Det får man hoppas att dom gjorde.

Kanske men omöjligt att säga men spelar väl ingen roll egentligen vad dom haft innan.

Ingen aning.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.