Hej! Någon som har koll på om det räcker att läsa ett visst antal kurser för att lära sig upprätta konstruktionsritningar för enklare typer av villor? Eller krävs det en hel byggnadsingenjörsutbildning? Kanske bäst att vända sig till någon kursansvarig för något relevant program, men provar här först. Jag tänker att det kan vara smartast att bara läsa de mest relevanta kurserna för att till slut ha kompetens och kunskap för att upprätta egna konstruktionsritningar, men vad vet jag! Någon som har bättre koll?
 
Läser till byggnadsingenjör men har precis börjat. För att bli helt utbildad kan jag tänka mig alla dessa nedanstående kurser:

Byggteknik 1
Byggteknik 2
Byggnadsproduktion 1
Byggnadsproduktion 2
Betongkonstruktioner
Grundläggning
Stål- och träkonstruktioner
Datorstödd ritning CAD
Detaljprojektering inriktning byggkonstruktion
Projekt i byggnadsutforming, sytemhandlingar

Dock har vi nu läst byggteknik 1 och har man bakgrund som snickare eller så kan man nog rita ett hus till sig själv efter den kursen. Dock lär man inte kunna jobba med det efter det.
 
Tack! Läst igenom kursplanerna. Byggteknik 1 och 2 är ju ett måste. Byggnadsproduktion skulle man kunna hoppa över eftersom den handlar mer om byggnadsprocessen och aktörernas olika uppgifter. Betongkonstruktioner och grundläggning känns relevanta. Likaså stål- och träkonstruktioner.
 
peternicklas
rylander skrev:
Hej! Någon som har koll på om det räcker att läsa ett visst antal kurser för att lära sig upprätta konstruktionsritningar för enklare typer av villor? Eller krävs det en hel byggnadsingenjörsutbildning? Kanske bäst att vända sig till någon kursansvarig för något relevant program, men provar här först. Jag tänker att det kan vara smartast att bara läsa de mest relevanta kurserna för att till slut ha kompetens och kunskap för att upprätta egna konstruktionsritningar, men vad vet jag! Någon som har bättre koll?
Beror lite på vad du ska göra. SKa du bygga ett helt hus så krävs det lite mer. Jag har byggt garage, en tillbyggnad på 33 kvm samt inrett ovanvåningen. Allt är gjort utan någon kurs inom byggteknik. Jag kan dock använda ett CAD program detta tillsammans med info från kommunen så fick jag den info som ska vara med på ritningarna. Dimensionering av takstol kan man få hjälp med på nätet.
 
Okej! Jag jobbar i CAD dagligen så den biten kan jag väl rätt bra. Jag gör mycket bygglovsritningar (planritningar, fasader, sektioner och situationsplaner) men vill även lära mig göra konstruktionsritningar. Känner inte för att läsa ytterligare 3 år på högskola utan tänker att man kan läsa kurser under tiden som man jobbar för att slutligen ha kompetens för att upprätta k-ritningar.

Vilken sida kan man få hjälp med dimensionering av takstolar på nätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.