Elbastu behöver nödvändigtvis inte betyda torrbastu (dvs 20% rel luftfuktighet), det finns kombiaggregat och andra smarta lösningar. Tyska Klafs har en del intressanta lösningar , www.klafs.de

Det är mysigt med vedeldad bastu, inte genomförbart för alla dock. I finland hade vi en stor tunna man kunde doppa sig i utanför bastun.
 
Jo det blir nog mest festliga tillfällen den kommer användas. Ska man basta dagligen så är det smidigare med el-agregat.

Finns en bra sida om bastubadande.. http://cankar.org/sauna/index.html

Det där med dusch.. det är inget fel att ha det. skönt efter man badat att kunna skölja av sig ordentligt. men under basubadandet räcker det med en bytta och en stor skopa :) Men som sagt.. det blir byggt lite senare.

Idag ska vi ta hål för skorsten och kanske börja skruva lite reglar.
 
Intressant sida det där....vilka rekommendationer! ;D ;D ;)

Hoppas man får se fler bilder på din bastu sen xztraz!
 
hehe jodå. ska ta lite i helgen.. vi har fått upp lite reglar i taket nu. så det börjar likna nån form av konstruktion iaf. :)
 
Cool, då önskar jag dig lycka till! Hoppas du får ta en bastu snart.. ;)
 
lite mera bilder uppe.. har sprutat gips på väggarna i förbastun.
 
Ser bra ut!
Hur lång tid kommer det ta innan det är helt klart ?
 
Jadu.. kanske till påsk eller så. Måste bli ett par + innan man kan gräva ner el o vatten också. :)
 
Det är inte så långt kvar till påsk. Ska bli kul att se hur det blir!
Du känner väl pressen nu? ;)
 
Där blev jag just Junior Medlem, känns stoort.. 8)
 
Haha, ja.. lite.. fast påsken är rätt lång. o då har jag lov dessutom i 2 veckor. går nog fortare att sätta panel och sånt än allt grottjobb som vart hittils.. :)
 
Hur går det med bastun xztraz ? ;)
Blir det bra kan du komma o bygga en till oss också, nästa lov kanske... ;D
 
Hehehe.. :) Det rör på sig. alla reglar är uppe och vi tog beslutet att isolera lite lite grann. vi lägger 1-2 cm glasull bakom panelen för att den inte ska torka ut (tylö tycker så iaf) men det är fortfarande en rejäl luftglipa bakom isoleringen så luften ventilerar bakom isoleringen och panelen. Hål har borrats i taket ovanför bastuaggregatet för en ledspot som ska skyddas med ett par glasbitar. hmm. tja lite vprör i väggarna. Nästa grej är väll att börja med skorsten och panel : D

Frågan är om man verkligen vill bygga en till bastu. Du skulle frågat innan. ;)

Ska ta lite bilder när jag är ute nästa gång.
 
Vi hade tänkt bygga bastun själva eftersom huset blir nyckelfärdigt. Men det skulle inte förvåna mig om det blir den lata varianten igen.. :-/

Skulle vara kul om man varit med o byggt den själv, extra skön känsla varje gång man bastar!
Vi får se, än finns det hopp.

Kul att följa ditt bastubygge i varje fall. :)


Matilda
 
:) Kul att någon intresserar sig för bygget

Klart ni ska bygga en egendesignad bastu! Blir garanterat billigare och egen design. Visst färdigbyggsatser går fort, men lite opersonligt på nått sätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.