Ett av sommarens projekt slutade så här, en månformad barnsäng inspirerad av en amerikansk förlaga gjord av återvunna pallar.

23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cust3000 och 6 till
  • Laddar…
Fungerar den som vagga också?
 
Den hade kunnat fungera som vagga men jag valde att sätta dit ett par liggande reglar i botten den här gången. Det gäller att akta tårna :) Jämviktsmässigt hade det dock gått alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Och där uppe i "taket" bredvid LED-belysningen sitter naturligtvis en Ipad med WiFi anslutning :)
 
Lite mer grovyxat en mycket här, men detta är min variant av trägårds bänk.
Byggd med motorsåg o vinkelslip....

[video=youtube;fktFtFNUmc8]https://www.youtube.com/watch?v=fktFtFNUmc8[/video]
 
  • Gilla
lazy rick och 13 till
  • Laddar…
002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt slängt vitrinskåp som minskats på djupet och fällts in i väggen. Borrat nya hål och lagt dit fler glashyllor.
 
Tjusigt, det märks att du gillar Folkabussar. ;-)
 
Gjorde en enkel grind i ek för våran nyss hundvalp. Utgick från en bred skiva ek. Fräste allt med min of1400 och rippade sedan ner de separata bitarna på bänksågen.

uploadfromtaptalk1412504378476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uploadfromtaptalk1412504400586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uploadfromtaptalk1412504417209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uploadfromtaptalk1412504447156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1412504617786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1412504627906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Gjorde en enkel grind i ek för våran nyss hundvalp. Utgick från en bred skiva ek. Fräste allt med min of1400 och rippade sedan ner de separata bitarna på bänksågen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Jättefint m bra passning. Tycker gott att du kan kosta på nästa projekt "riktig" ek, handlaget finns ju där:)
 
Min första möbel blev en soffa som dopgåva till min brorsdotter.

Tillverkad i poppel och mdf, industrilack och penselmålad dekor.

2014-09-25 19.58.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-08 22.18.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TräNa och 6 till
  • Laddar…
IMG_5717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen!

Nu har jag äntligen "nästan" avslutat mitt första större projekt. Efter lite mer än ett år med ett projekt som började som att "jag kan nog göra det billigare". Har varit en kul resa och kunskapen (samt antalet verktyg) som jag samlat på mig under resan hade varit svårt att tänka sig när jag påbörjade.
Var nära att ge upp där ett tag när jag skulle lära mig att måla mdf på ett vettigt sätt, har nog målat om och slipat luckorna åtminstone fem gånger. :)

En kort beskrivning av TV-Bänken är att den har två utdragbara lådor (vänster och höger) samt i mitten har den en lucka som fälls nedåt som döljer min HTPC. Mittenfacket är isolerat med liggunderlag och två fläktar försörjs från datorn via USB. Förstärkaren kyls också av en fläkt som är ansluten via eluttag, tanken är att styra detta senare via TellStick beroende på temperaturen.
Bakom centerhögtalaren sitter all elektronik, på så vis slipper jag massa sladdar på golvet.

Nu är det snart dax att påbörja nästa projekt. Började som ett sätt att få en möbel som passade mina behov, men innebar att jag hittat en kul och lärorik hobby!
 
  • Gilla
TBrogren och 12 till
  • Laddar…
Senaste bygget som tog lite längre tid pga 50cm avloppsvatten i verkstan och 2 månaders städande och återuppbyggnad.

Boxen i askfanér, resten i ask. Knopparna är ebenholz, hemmagjorda på metallsvarven. Frostade (eller som glasmästaren var noga med att påpeka, etsade) glas i dörrarna. Sidhängda lådor med halvförsänkta sinkningar. Alla tekniker har jag testat förut förutom de rundade hörnen på underredet, blev väl ganska bra.

Mittbenen på underredet var inte där från början men boxen orkade inte hålla sig upprätt så jag fick lägga till dom i efterhand. Snyggare utan mittben hade jag tyckt men men...

På toppen ska det vara en svart 20mm granitskiva (som de där svarta ebenholzknopparna ska matcha), det tar dock ett tag innan jag får den. Ni får använda fantasin hur det kommer se ut.

P.s. kollar ni noga i badrumsspegeln på bild nr 1 så syns senaste inköpet, en arboga bänkborr. Min kinaborr har länge varit fula ankungen i verkstan, nu är den ett minne blott:)

DSC_1325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 34 till
  • Laddar…
Shakula skrev:
Nu har jag äntligen "nästan" avslutat mitt första större projekt. Efter lite mer än ett år med ett projekt som började som att "jag kan nog göra det billigare". Har varit en kul resa och kunskapen (samt antalet verktyg) som jag samlat på mig under resan hade varit svårt att tänka sig när jag påbörjade.
Var nära att ge upp där ett tag när jag skulle lära mig att måla mdf på ett vettigt sätt, har nog målat om och slipat luckorna åtminstone fem gånger. :)
Jo, det där känner jag igen. Visst är det skönt att man så enkelt kan spara en massa pengar... ;)
För att inte tala om målningsarbetet. För min del så har det nog blivit ett par hundra kronor färg som hamnat i dammsugarpåsen vid varje projekt. När jag avslutat det senaste (ett matsalsbord) så bestämde jag mig för att det hädanefter endast skall produceras oljade möbler hemma hos mig. :D

Snygg möbel för övrigt, den modellen kan jag tänka mig att sno.(y)
 
Shakula skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

Äntligen!

Nu har jag äntligen "nästan" avslutat mitt första större projekt. Efter lite mer än ett år med ett projekt som började som att "jag kan nog göra det billigare". Har varit en kul resa och kunskapen (samt antalet verktyg) som jag samlat på mig under resan hade varit svårt att tänka sig när jag påbörjade.
Var nära att ge upp där ett tag när jag skulle lära mig att måla mdf på ett vettigt sätt, har nog målat om och slipat luckorna åtminstone fem gånger. :)

En kort beskrivning av TV-Bänken är att den har två utdragbara lådor (vänster och höger) samt i mitten har den en lucka som fälls nedåt som döljer min HTPC. Mittenfacket är isolerat med liggunderlag och två fläktar försörjs från datorn via USB. Förstärkaren kyls också av en fläkt som är ansluten via eluttag, tanken är att styra detta senare via TellStick beroende på temperaturen.
Bakom centerhögtalaren sitter all elektronik, på så vis slipper jag massa sladdar på golvet.

Nu är det snart dax att påbörja nästa projekt. Började som ett sätt att få en möbel som passade mina behov, men innebar att jag hittat en kul och lärorik hobby!
Mycket tjusigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.