Stringfellow Hawke skrev:
Först så är det ju omöjligt att veta omfattningen på hur dåligt jobb målaren gjort utan att veta hur underarbetet ser ut. Det kanske är tvärskarvar på gips? Stora glipor i foder? Har sett många klåpare till snickare lämna ytor som målaren måste trolla med för att få till, tyvärr är det bara hans jobb folk klagar på sen.

Är målaren köpt på referensytor eller på behandling? Fogning av foder och sockel ingår aldrig utan måste i så fall köpas till.

Mycket svårt att få en underkänd besiktning på målningspunkter, i så fall måste det vara så ofärdigt att projektet inte anses vara färdigt.
Att slutbesiktningen godkändes påverkar inte de konstaterade bristerna eller rättigheterna att få de åtgärdade. Däremot skulle det exempelvis haft en betydelse om ett vite varit kopplat till färdigställandet och därigenom satt en större press på entreprenören att åtgärda bristerna.

Det kan mycket väl vara som du säger att underarbetet var undermåligt men då är det målarens ansvar att avbryta tills det är åtgärdat annars så får han räkna med att ta ansvar för ett dåligt resultat.
 
Redigerat:
Mikael_L
Stringfellow Hawke skrev:
Oj, det var många som hade åsikter där inne.
Oj, och nu bidrog du plötsligt med en till ;) *

Åh, shit, nu kommer jag också läggas till högen med "många som har åsikter" ... :surprised: *

Först så är det ju omöjligt att veta omfattningen på hur dåligt jobb målaren gjort utan att veta hur underarbetet ser ut. Det kanske är tvärskarvar på gips? Stora glipor i foder? Har sett många klåpare till snickare lämna ytor som målaren måste trolla med för att få till, tyvärr är det bara hans jobb folk klagar på sen.

Är målaren köpt på referensytor eller på behandling? Fogning av foder och sockel ingår aldrig utan måste i så fall köpas till.

Mycket svårt att få en underkänd besiktning på målningspunkter, i så fall måste det vara så ofärdigt att projektet inte anses vara färdigt.
Men nu har väl TS (Smilla05) totalentreprenad (lyckligtvis, antar jag), så TS behöver väl faktiskt inte bry sig om det är snickaren, målaren eller brevbäraren som är skyldig?
Det är väl upp till entreprenören att leverera en OK produkt ....? och sen reda ut soppan själv med sina UE ...?



* Det var ingen kritik mot dig, ty det är väl sådant som forum är till för?
Att inhämta åsikter. Inte går man väl in i ett hyperaktivt forum som BH och hoppas att det inte kommer några åsikter.
Och bland alla dessa så kanske det finns både tröst, stöd, andra synvinklar, lite sanning, lite felaktigheter osv.
Och du bidrog också med en värdefull bit, en del saker att tänka på som inte hade flutit upp än.
 
Redigerat:
Håller jag med om, ber om ursäkt för min första kommentar.

Blir dock lite oroad över människor som skriker ut förakt över någons prestation baserat på bilder taget typ 20 cm från. Målning besiktigas 1 m från vägg utan släpljus.

Tyvärr, vilket gäller i princip allt man köper, så får man det man betalar för. Om du köper en "totalentreprenad" och inte har specificerat extra behandlingar så lär du får det billigaste utförandet som går att få.

Jag försvarar absolut inte vissa av dessa bilder, som ser allt annat än bra ut, men det är mycket svårt att bedöma juridik och utförande baserat på det underlag vi fått i denna tråd.

Sen har absolut inte målaren något ansvar om han målar på ytor som är dåliga. Det är snarare ett samordningsansvar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Håller jag med om, ber om ursäkt för min första kommentar.

Blir dock lite oroad över människor som skriker ut förakt över någons prestation baserat på bilder taget typ 20 cm från. Målning besiktigas 1 m från vägg utan släpljus.

Tyvärr, vilket gäller i princip allt man köper, så får man det man betalar för. Om du köper en "totalentreprenad" och inte har specificerat extra behandlingar så lär du får det billigaste utförandet som går att få.

Jag försvarar absolut inte vissa av dessa bilder, som ser allt annat än bra ut, men det är mycket svårt att bedöma juridik och utförande baserat på det underlag vi fått i denna tråd.

Sen har absolut inte målaren något ansvar om han målar på ytor som är dåliga. Det är snarare ett samordningsansvar.
Har jobbat i byggbranchen i över 20 år och alldrig varit med om ett så dåligt slutresultat från en målare som visas i den här tråden . Skulle inte kalla dom målare , klåpare är mer rätt
 
  • Gilla
mr_bygg och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Sen har absolut inte målaren något ansvar om han målar på ytor som är dåliga. Det är snarare ett samordningsansvar.
Hur tänker du nu? För det första så är det fullständigt oansvarigt att som målare strunta i att underlaget är dåligt och bara köra på om man vet att slutresultatet blir undermåligt. I konsumenttjänstlagen står det tydligt att tjänsten ska utföras fackmässigt och entreprenören/hantverkaren har ett omsorgskrav och ska tillvarata konsumentens intressen. I det här fallet så blir resultatet inte fackmässigt vilket faller tillbaka på målaren och att bara strunta i att underlaget är dåligt bryter också som jag ser det mot omsorgskravet. Vem tycker du ska säga till om underlaget inte uppfyller kravet om inte målaren?

Jag har just den tråkiga erfarenheten från vårt bygge att om någon annan hantverkare slarvat eller gjort ett dåligt jobb innan så struntade nästa att säga till och körde bara på. Slutresultatet var att de drabbades i slutändan och blev skitsura och försökte skylla ifrån sig när det blev nedslag på deras jobb eller merjobb. Men i slutänden fick de fixa och det var garanterat 10 ggr mer jobb än om det tänkt till och gjort det enda vettiga från början. Det är inget annat än sunt förnuft.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Mikael_L
Stringfellow Hawke skrev:
Håller jag med om, ber om ursäkt för min första kommentar.
Helt OK. Jag förstår nog ungefär vad du reagerade över, men som du råkade skriva blev det mest lite svepande och lät som att alla har fel ...

Blir dock lite oroad över människor som skriker ut förakt över någons prestation baserat på bilder taget typ 20 cm från. Målning besiktigas 1 m från vägg utan släpljus.
Så är det väl. Ibland tar en kund upp förstoringsglaset och letar, och hittar till sist en liten miss som knappt går att få med i bild.
Men i detta fall ser det ju dock ganska fördjävligt ut. Visst borde man få gå där och insupa helhetsintrycket innan det går att säga någon definitivt. (Jag har inte kollat filmerna, så jag har kanske missat något där.)

Hursomhelst så gissar jag att du själv inte skulle varit en nöjd kund om det där var resultatet som överlämnades till dig!?

Tyvärr, vilket gäller i princip allt man köper, så får man det man betalar för. Om du köper en "totalentreprenad" och inte har specificerat extra behandlingar så lär du får det billigaste utförandet som går att få.
Vilket inte betyder att vad som helst kan överlämnas. Det är fortfarande krav på hantverksmässighet och normalgott utförande.
Klarar man inte detta så har man inget i byggsvängen att göra. Gör om och gör rätt fram till konkursen är faktum pga backjobb kan vara enda sättet att bli av med vissa som inte håller måttet.

Jag försvarar absolut inte vissa av dessa bilder, som ser allt annat än bra ut, men det är mycket svårt att bedöma juridik och utförande baserat på det underlag vi fått i denna tråd.
Så är det nog. Men visst går det att uttala sig om att det finns brister i utförande i de foton vi fått se. Och visst ger besiktningsmannens anmärkningar en hint om att utförandet inte är OK.
Och slutligen går det väl att i viss mån diskutera juridiken kring detta då.

Sen har absolut inte målaren något ansvar om han målar på ytor som är dåliga. Det är snarare ett samordningsansvar.
Målaren har väl visst ett ansvar. Han måste ju självklart, som yrkesman, kolla förutsättningarna för sitt eget jobb, och om det ser illa ut så får bollen gå till samordningsansvarige.
Men visst, har denne sagt, "skit i det!, kör på!" så har kanske ansvaret hamnat i någon annans knä.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Håller jag med om, ber om ursäkt för min första kommentar.

Blir dock lite oroad över människor som skriker ut förakt över någons prestation baserat på bilder taget typ 20 cm från. Målning besiktigas 1 m från vägg utan släpljus.

Tyvärr, vilket gäller i princip allt man köper, så får man det man betalar för. Om du köper en "totalentreprenad" och inte har specificerat extra behandlingar så lär du får det billigaste utförandet som går att få.

Jag försvarar absolut inte vissa av dessa bilder, som ser allt annat än bra ut, men det är mycket svårt att bedöma juridik och utförande baserat på det underlag vi fått i denna tråd.

Sen har absolut inte målaren något ansvar om han målar på ytor som är dåliga. Det är snarare ett samordningsansvar.
Du skriver en del och det ser mycket seriöst ut - men när jag försöker tolka det du skriver så får jag inte ut något koncist, rena rappakaljan egentligen!
Jag undrar om du överhuvudtaget har läst genom tråden eller bara tycker om att komma med avvikande åsikter?

Själv har jag läst alla inlägg tills nu, och ansåg att jag inte hade något att tillägga förrän jag kom till ditt rökridå, vilket får mig att undra om du på något sätt är involverad med entreprenören.

Får tillägga att jag har råkat ut för en snarlik standard på en ommålning - men då var det en renovering - jag tvingades ta in en ärlig målare till slut, som fick göra jobbet rätt!
Naturligtvis blev det mycket dyrare än ursprungsarbetet då man först fick ta bort felen från den tidigare klåparen.
Kostnaden blev nästan dubbelt mot första offerten och entreprenören fick vackert acceptera detta avdrag i en förlikning utanför tingsrättens dörr.
(Annars hade vi drämt till med förseningskostnader också)
 
Redigerat:
Stringfellow Hawke skrev:
Håller jag med om, ber om ursäkt för min första kommentar.

Blir dock lite oroad över människor som skriker ut förakt över någons prestation baserat på bilder taget typ 20 cm från. Målning besiktigas 1 m från vägg utan släpljus.

Tyvärr, vilket gäller i princip allt man köper, så får man det man betalar för. Om du köper en "totalentreprenad" och inte har specificerat extra behandlingar så lär du får det billigaste utförandet som går att få.

Jag försvarar absolut inte vissa av dessa bilder, som ser allt annat än bra ut, men det är mycket svårt att bedöma juridik och utförande baserat på det underlag vi fått i denna tråd.

Sen har absolut inte målaren något ansvar om han målar på ytor som är dåliga. Det är snarare ett samordningsansvar.
Fast, kom igen nu....

Det behövs inget släpljus eller förstoringsglas för att se skyddstejp eller överflöd av målarfärg som bokstavligen runnit om karmarna. Jag som inte vare sig målar i mitt yrke, eller för den delen skulle ta på mig något större arbete än att måla om våra rum, förstår väl att man t.ex. inte vänder kvisthål UTÅT, ser ju klippt hemskt ut! Samma sak som att man inte vräker på målarfärg på en liggande råspont. Säger lite sig själv. Eller tror du målaren var besviken över snickarens usla arbete och behövde täppa igen spåren med målarfärg?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Göran.W
Hur kan man göra ett så dåligt arbete.
Dom måste ju ansträngt sig för att göra sitt sämsta.
Det är bara att hålla inne en ordentlig slant för det kommer kosta att slippa spackla och måla igen efter den klåparen.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
På de senaste jobben jag har varit så har snickarna använt färdigmålad vit liggande panel och det är riktigt snyggt, bara att kapa och skjuta dit så är det klart, ingen mer målning hur bra som helst.

Nivåskillnader blir det oftast, även om man flytspacklar..... det är väldigt svårt att få det exakt i nivå men det går så klart men det tar tid så det kostar... och en hall kan vara extra knepig då man oftast låser de andra hantverkarna från att komma in kan ju iof finnas fler dörrar

Målningen ja vad ska man säga, jag jobbade åt en målare i 2 år och hjälpe till då och då och inte ens de första fodren jag målade vart lika dåliga som dina.

Om man anlitar en husera som sätter kvalité i första rummet så tycker man att dom kanske borde ta upp saker som Nivåskillnader i hall, hur ska vi göra? Vill du ha samma nivåer? Då kostar det x antal kr extra, plattis måste fixa det en helg pga att det låser de andra. Vill du ha den här panelen? Den kostar x:-/kvm extra ?
Osv osv...
Många trådar här på bh handlar egentligen om det här, kommunikation mellan beställare och utförare.
I ditt fall tycker jag det mesta ligger på utföraren.

Håll inne en jäkla stor summa, det är det enda annars kommer det aldrig att lösa sig.
Ring VD på husföretaget och maila bilder till han.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Det där ser inte så snyggt ut i ett nybygge. Liknar snarare hur det ser ut i mitt hus från 1909 och hur det ser ut efter ett antal hemmapulare varit igång och målat/spacklat i några generationer. Då kanske det blir den finishen....
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hemmakatten
Den där målaren verkar inte hört talas om ordet "spackel", än mindre förstå att spackla är vad en målare gör innan målningen.

Smilla, glöm nu inte tiden så att du missar att beställa en överbesiktning inom gängse tidram (som jag inte vet vad den är).
 
Jag ser många råd i tråden. Några är juridiskt hållbara, andra är inte alls juridiskt hållbara. Min rekommendation är att du tar kontakt med en entreprenadjurist snarast möjligt, så att du inte missar någon tidsgräns eller annat formellt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hur har det gått? Fick du rättning? Behövde du betala, eller kunde du hålla inne med pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.