Vi har legat lågt på bostadsletande sen vi fick barn för mer än 6 år sedan och fick tummen ur först alldeles nyligen att börja leta efter något igen..

Vi har varit på lite visningar och så men tanken slog mig i förra veckan att man kanske skulle titta på möjligheten att bygga hus istället för att köpa något färdigt, men då dyker ju genast en massa frågor upp. Om man köper ett "begagnat" hus är ju kalkylen relativt enkel att göra, men hur räknar man ut (ungefär) vad det kan kosta att bygga ett hus?

Jag förstår ju att det finns en massa olika angreppssätt på att bygga eget hus (köpa nyckelfärdigt i ett projekt hos en hustillverkare, eller köpa tomt själv och fixa allt... Eller kanske något mittemellan då).

Hur reder man ut vad som är rimligt i en grov kalkyl så man vet om det ens är någon idé att fundera på det?

Om man vill ha en siffra mellan tummen och pekfingret (för att t.ex. veta vad en tomt "får" kosta) om man t.ex. har ungefär dessa förutsättningar:

* Villa på ca 100-130kvm, alt. 1½-plan med ca 90-100kvm med möjlighet att inreda övervåning senare (t.ex. Smålandsvillans Villa Kalmar som exempel på vad jag tänker mig).

Vad kan man då räkna med är rimligt för minimal, resp. maximal slutkostnad exkl. själva priset på tomten?

Förstår att frågan är luddig och säkert omöjlig att svara på, men jag vet inte riktigt var jag ska börja för att få grepp om det är ett spår som är värt att gå vidare med!? Finns det några checklistor med uppskattade ca-priser för olika moment?
 
Hej. Ett tips är att kalkylera på älvsbyhus hemsida, sedan kan du lägga på ca 3-400 000:- och uppåt för smålandsvillan eller annan leverantör. Tänk på att ge övriga husleverantörer en chans, jämför priserna och se vad ni får för pengarna. Tex om man vill ha platta på mark, vad har man på taket, spont eller annat, isolering i väggar, mellanbjälklag osv. Ta kontakt med leverantörerna och ut och kläm och känn på husen.
 
Börja i rätt ända...

Jobba fram vilken budget ni har att röra er med. Utan den förutsättningen blir allt annat bara spekulationer.
Tomten och huset avgör inte vilken budget ni ska ha, tvärtom.


Många hittar ett hus i en katalog de vill köpa först. Mitt råd är att hitta tomten ni vill bygga på först. Anpassa huset efter tomten sen.

Ta reda på vad som ingår i huset ni tittat på, förutsatt att det är ett kataloghus.

Om huset är ett så kallat nyckelfärdigt hus måste ni ta reda på vad som ingår i det. Hur mycket markarbeten, fyllnadsmassor mm. Vad gör de undantag för i kalkylen?

Hur ser tomten ut? Behöver det sprängas, schaktas djup? Extra fyllnadsmassor. Låt göra en markundersökning för att få lite fler svar än frågor.

Vilka avgifter är kopplade till just er tomt? El, VA, väg?

Vilka byggkostnader tillkommer i form av tillval, kontrollinstanser, bygglov.

Hur långt ska kalkylen sträcka sig? Till färdigt hus eller till färdigt hus och tomt? Garage?

Hur mycket gör ni själva?



Nu vet jag inte var ni bor, men vi har byggt två hus i storstadsområden och våra kalkyler har varit ganska rättvisande.

Exempel:

Hus med tillval och entreprenadkostnad: 2 500 000.

Tomt, inköp med avgifter för lagfart pantbrev mm.: 1 500 000

Anslutningsavgifter och vägavgift: 300 000

Markjob utöver ingående i husleveransen, sprängning borttransport material, extra fyllnadsmassor, grovplanering tomt mm: 450 000

Tillkommande avgifter kopplade till bygget, KA, bygglov, extra ritningar för marklov för väg mm som inte ingick i husleveransen: 60 000

Garage om det inte ingår i husleveransen: 150 000

Finplanering tomt, eget arbete: 50 000

Det ser olika ut för alla men ovan kan ge en idé om vad du kan behöva ta med i kalkylen och hur det rent procentuellt kan fördela sig. Tänk på att ert förarbete med kalkylen är direkt avgörande för om den kommer stämma eller inte. Ingen annan är ansvarig för resultatet.
 
  • Gilla
Razian
  • Laddar…
Bra kalkyl tlundberg! Jag hade glömt att få med målning utvändigt vilket är en betydligt större kostnad än de flesta inser. Kan man inte göra jobbet själv drar det iväg ordentligt.
 
Budgeten har vi tänkt oss nånstans runt 3-3.5 miljoner och tomter jag sett som är intressanta ligger på allt från 600 000 till 1.2 miljoner (vår budget motsvarar dessutom ungefär vad motsvarande "begagnade" hus kostar i områdena där tomterna jag sett finns).

3.3-3.5 + tomt i exemplena ni gett ovanför innebär ju isåfall att projektet är dödsdömt från start och ett begagnat hus kanske är det vi får sikta på? ;) Eller kan man komma undan med ex. 2-2.5 + tomt och ändå inte behöva tumma på precis allt?
 
Klart det går att komma runt 2-2,5 miljoner.
Jag har byggt 145 kvadrat 1 plan för visso men prisskillnaden mot oinredd vind bör ju vara små, jag har gett 2 miljoner för huset, 100 000kr för garage och 400 000kr är tomt, anslutningsavgifter, bygglov osv.
Dock gjort en hel del själv, hade jag inte gjort något själv hade kostnaden landat ca 300-350 000kr högre.

Men som en del andra sagt, kolla tomtpris och kostnaderna krig detta, sen ser ni hur mycket som finns kvar till hus och väljer leverantör efter det.
 
Jag skulle vilja säga att markarbetet kan skilja lätt uppemot 500kkr beroende på vilka förutsättningar man har på tomten. Detta måste läggas in i osäkerheten i budgeten innan man vet exakt vilken tomt man pratar om.

Min erfarenhet är att det sällan är ekonomiskt fördelaktigt att bygga nytt där markpriserna är låga. Då brukar också äldre hus vara betydligt billigare än det går att bygga för. Visst kan man bygga nytt ändå, för att få det man exakt vill ha... då är det också en fördel att ha viss erfarenhet av att iallafall ha bott i hus och anlitat entreprenörer eller kunna bygga mycket själv. Mindre erfarenhet, mer luft i kalkylen.
 
Vi spontanåkte förresten på en visning av just Smålandsvillan (Villa Kalmar) idag och försäljaren visade kalkylen för visningshuset (för 3.5 miljoner kunde vi flytta in nästa vecka ;) ) och det stod på en tomt som kostade nånting på 990 000:-. Då var det dessutom inkl. garage, typ III-kök (deras "finaste") och en del andra tillval. I grundutförande utan några tillval hade den husmodellen med allt annat lika landat på strax över 3 miljoner.

Så spontant känns det ju som att vår budget på 3-3.5 miljoner med en tomt som kostar 600' - 1200' åtminstone inte är helt omöjlig, men man måste såklart börja räkna på det mer noggrant och det beror ju helt och hållet på förutsättningarna vad gäller markarbeten, VA, m.m.!...
 
Per Gårdebrink skrev:
Vi spontanåkte förresten på en visning av just Smålandsvillan (Villa Kalmar) idag och försäljaren visade kalkylen för visningshuset (för 3.5 miljoner kunde vi flytta in nästa vecka ;) ) och det stod på en tomt som kostade nånting på 990 000:-. Då var det dessutom inkl. garage, typ III-kök (deras "finaste") och en del andra tillval. I grundutförande utan några tillval hade den husmodellen med allt annat lika landat på strax över 3 miljoner.

Så spontant känns det ju som att vår budget på 3-3.5 miljoner med en tomt som kostar 600' - 1200' åtminstone inte är helt omöjlig, men man måste såklart börja räkna på det mer noggrant och det beror ju helt och hållet på förutsättningarna vad gäller markarbeten, VA, m.m.!...
Hej!
Det låter inte helt orimligt, men för nästan samma peng kan du få ett hus med platta på mark och golvvärme om det är ett plus. SMV är jättefina hus. Det viktiga är att man känner att man kommer hem i huset och att man vet att det är ett bra hus. Mycket hänger ju på hantverkarna.
Vi bygger ett prio ett med eksjöhus. Hamnar på ca 3,4 inkl kamin och uppgradering i kök och bad, samt carport med förråd. Vi har då överslagsräknat med finplanering av tomten inkluderat i priset. kommunens fasta avgifter, samt fiber, el och vatten går på ca 200 k.
 
Vi bygger hus nu och vår budget har hållit väldigt väl på hussidan hittills. Maskinhallen, med en garage- och pannrumsdel, ligger vi däremot rätt kraftigt back på då jag uppenbarligen lade för mkt krut på huskalkylen och för lite på maskinhallsditon. :)

Vi kommer landa på 3,1-3,2 MKr för ett 1,5-våningshus om 177,5 m2, exklusive tomt. (Vi äger marken vi bygger på.) Fördelningen ser ganska exakt ut så här:

Hus, nyckelfärdigt: 2 450 000
Markarbeten (husgrund, väg, finplanering - har jag gjort själv): 120 000
Pantbrev: 66 000
Övriga avgifter, kontrollarbeten och tillstånd: 25 000
Färskvattenbrunn: 30 000 (jag har grävt brunnen själv. Ursprungligen låg en borrad brunn à 70´ i budget.)
Avlopp: 70 000 (jag gräver själv)
Anslutning el: 30 000 (grävt en liten bit själv)
Uppvärmning: 200 000
Ventilation 32 000
Tillval, oförutsett, övrigt: 100 000

Huset ligger i övre medelklass vad gäller utrustning och tillval. Du kan kapa kanske 750 papp på vår kalkyl om du valt ett Älvsbyhus eller Smålandsvillan. Man hade också kunnat komma undan med värme och ventilation för 50-75 mindre än i vår kalkyl, mot en högre driftskostnad än vad vi kommer få. Vi kör vedpanna, kulvert och lite jox där värmepump ju är vanligare. Vi bor förresten på landet strax norr om Göteborg.

Det är sjukt kul med bygge men samtidigt skräckblandad förtjusning... Försök ha tillgång till minst 10 % mer pengar än din kalkyl hamnar på. Man tror alltid, alltid, alltid att man har koll, men man missar alltid, alltid, alltid saker. Alltid. Vi har klarat oss så pass väl hittills genom att ha en ganska väl tilltagna poster för övrigt, oförutsett och för kökstillval. När sedan husgrunden och tillvalen i huset drog iväg kunde jag jämna ut det med övr./oförutsett och köket (som stannade på ca 30´ där jag budgeterat 50´)

Stort lycka till!
 
2miljoner + tomt och byggherrekostnader får man ett fint hus för!
Har själv byggt ett antal hus som ligger under det med bra std.
Har även byggt några kataloghus och man får aldrig samma kvalité' mot om man väljer
att bygga i lösvirke med egna val av inredning osv..
 
Hej! Jag har byggt 2 sommarhus och en villa hittills. Har även hjälpt flera privatbyggare med planering osv. Det viktigaste för att hålla nere kostnaderna är att planera i detalj INNAN man påbörjar bygget. Om du inte kan planera m.h.a. ditt underlag (kalkylark, arkitektritningar i 3D, detaljritningar osv) så kommer det inte att lösa sig under bygget på ett kostnadseffektivt sätt. Jag har kört allt på löpande räkning, och mina byggen har alltid blivit billigare än vad husfabrikanter och/eller totalentreprenörer gett som fastpris. Det kräver dock att du håller koll jsälv, eller har hjälp av ngn du känner och litar på. Jag planerar nu för mitt 4:e hus. Här kan du ladda ner mallar och se det senaste huset. https://www.dropbox.com/sh/uxo1hftf0ei1vlv/AAAGb5cpc4EQtRNw_4FeSuWGa?dl=0. (Länken släcks 2014-10-31). Mitt nästa hus är presenterat här: https://www.youtube.com/watch?v=ptH4tPmMijo. Du kan använda underlaget för eget bruk.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Ragge Segersten skrev:
Hej! Jag har byggt 2 sommarhus och en villa hittills. Har även hjälpt flera privatbyggare med planering osv. Det viktigaste för att hålla nere kostnaderna är att planera i detalj INNAN man påbörjar bygget. Om du inte kan planera m.h.a. ditt underlag (kalkylark, arkitektritningar i 3D, detaljritningar osv) så kommer det inte att lösa sig under bygget på ett kostnadseffektivt sätt. Jag har kört allt på löpande räkning, och mina byggen har alltid blivit billigare än vad husfabrikanter och/eller totalentreprenörer gett som fastpris. Det kräver dock att du håller koll jsälv, eller har hjälp av ngn du känner och litar på. Jag planerar nu för mitt 4:e hus. Här kan du ladda ner mallar och se det senaste huset. [länk]. (Länken släcks 2014-10-31). Mitt nästa hus är presenterat här: [länk]. Du kan använda underlaget för eget bruk.
Ajdå, jag missdae visst tidsfristen på mallen. Kan du tänka dig att dela ut någon dag till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.