A
Procentaren skrev:
Vad gör man med en Indego som har tvångssyndrom ?

Jag har en stor och en liten gräsmatta med en smal passage emellan. Nu har jag en massa nersågade grenar liggande på den lilla mattan, och har därför blockerat passagen dit.
Men Indegon vill väldigt gärna dit . Jag kan inte få den att starta en ny klippning på den stora mattan.

Vid start går den till passagen och slår i hindret jag lagt där. Efter några försök följer den tråden tillbaka laddstationen och står där en liten stund, sen upprepas proceduren. Gräset är ganska slitet efter en natt i den här evighetsloopen.
Jag har provat reset av både klippare och laddstation. Då går ut på den stora mattan och kör runt lite längs öar och följer kanttråden. Men efter ett tag är den tillbaka och stångas med hindret vid passagen.
Vad gör man. Kan man på något vis få den att strunta i kvarvarande yta och börja om på nytt ?

Har även noterat att den kör även på dagar utan "tidsfönster".
Då brukar den ju ställa en fråga om tidsfönster när man begär en manuell klippning. Men inget sådant nu.
Ett sätt är att redera kartan men då börjar den om från början och tråden i passagen behöver stängas så att du bara får 1 klippområde. När lilla klippytan är ren igen så får man resetta kartan igen och börja om igen.
Annars så kan man klippa manuellt nåra dagar medans du tar bort kvistarna. Tror det är allra bäst då det tar lång tid innan hela karteringen är helt klar.
 
Lite bilder på innanmätet i Indegon.

Efter en ovarsam avspolning av klipparen så ville den inte hitta kanttråden med diverse felmeddelanden (Felvänd slinga, hittar ej kanttråd mm). Anade att det kommit in vatten i maskinen så det blev till att öppna upp den.
Det första man slås av är hur mycket skit det kommer in i den. Det hade väl inte gjort så mycket om elektroniken hade varit lite mer skyddad. Den står trots allt ute i ur o skur o damm binder fukt rätt bra.

20141018_161119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141018_161557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortet för kanttrådssensorn och "krock"sensorn sitter helt oskyddat i botten av höljet där all goja samlas.

20141018_162338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sensorerna.

20141018_163649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjort.

20141018_164126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det möjligtvis någon som har ett datablad på drivmotorerna?

Ska plocka ihop den imorgon när den torkat upp ordentligt.
 
  • Gilla
mawi och 3 till
  • Laddar…
Marsplastic skrev:
Lite bilder på innanmätet i Indegon....
TACKAR - det var mycket informativt och förklarar en del "brister" och väldigt många fel.
Jag har själv konstaterat att klipparen är väldigt känslig mot fukt - speciellt för att vara en maskin som ska kunna vara ute i alla väder. Att grejor sitter öppna är väl i princip OK om de är lackade för att klara det, men så verkar inte vara fallet här.

Din drivmotor ACTUATOR AEM81002806 DC36V D246A1 - stämmer det?
Är det till hjulen? Vad är det till klipparen?
DC är väl borstmotorer med kol som slits och måste bytas? Även de är rimligtvis rätt så känsliga mot damm och fukt. Även borstlösa motorer behöver renoveras då det inte lär finnas kullager som klarar fukt någon längre tid utan att rosta om de inte underhålls med fett regelbundet.

Min nya klippare som jag fick i höst har varit snäll än så länge men senast blev det konstigt och det kan jag bara leda till brister i programmet.
Förra veckan startade jag klipparen för att gräset var högt på den innersta delen av gräsmattan, ca 50 m2. När klipparen var klar där så avbröt jag via menyn med att be klipparen gå hem.
I går startade jag klipparen på morgonen. Då gick den ut och fortsatte där den slutade för en vecka sedan. När den sedan var klar så stannade klipparen ute på gräsmattan ungefär där jag avbrutet klippningen för en vecka sedan. Jag bad den gå hem via menyn och kan konstatera att den säger att klippningen tog 23 timmar. Alltså räknar den även med den tid den har stått stilla i natt ute på gräsmattan när den ansett sig vara klar med klippningen.

Jag hade önskat att klipparen hade startat från början efter att ha stått inne en vecka. Nu är samma ställe oklippt som det jag ville ha klippt en extra gång - men det verkar inte fungera med logiken.
 
Ja, bilden är på drivmotorn till ena hjulet. Ska se om jag kan komma åt att knäppa en bild på klippmotorn också.
 
Här kommer en bild på drivmotorn. (svårt att komma åt utan att demontera den)
20141022_184448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BOSCH 20-07-12/1
0 986 338 100 [250]
CPB 27V [97063342]

Nu är min klippare ute o kör igen!(y)
Det är antagligen inbillning, men jag tycker att den följer tråden lite bättre efter rengöringen och inte vaggar fram o tillbaks som efter en kväll på krogen.
 
  • Gilla
johan119
  • Laddar…
Då var dax att summera den gångna säsongen. Den kan sammanfattas med två ord. Mycket nöjd!! Jag startade Bosse 15/4 och vred av huvudbrytaren 3/11. Jag har inte rört honom på 6 1/2 månad. Han har klippt 5 dagar i veckan i ur och skur. Totalt 30000 klippminuter och 11700 laddminuter. Det finns mao problemfria Bosch indego.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Bosse Indego skrev:
Då var dax att summera den gångna säsongen. Den kan sammanfattas med två ord. Mycket nöjd!! Jag startade Bosse 15/4 och vred av huvudbrytaren 3/11. Jag har inte rört honom på 6 1/2 månad. Han har klippt 5 dagar i veckan i ur och skur. Totalt 30000 klippminuter och 11700 laddminuter. Det finns mao problemfria Bosch indego.
GRATTIS!!
Hur stor matta har du och har du olika typer av hinder?
Jag har också den snyggaste gräsmattan på flera år men jag trycker igång min när det ser fint ut i vädret och jag ser att det kan behövas. Utan gödsling så har det blivit mest helger under hösten. Mitt problem är att klipparen verkar stanna slumpmässigt när den är klar. Inga larm och bara hänvisning till att den inte har något schemalagt fönster - vilket den inte har vid manuell start. Jag förstår bara inte varför den inte går hem när den är klar. Det hade den inget problem med de första månaderna.
 
Tackar! Jag har lite mer än 400m2. 1 Ö, 1 dubbel Ö, 9 hinder, 2 smala Passager, 2 klippytor.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina problem. Bosse går alltid på schema. Normalt tar det 2tim att klippa hela tomten men han har ett klippfönster på 4 tim för att garantera att han blir helt klar. Jag är seglare och är borta i 6 veckor varje sommar så jag måste förlita mig på att han sköter sig helt själv oavsett väder. Kändes bra när man kom hem i somras efter 6 veckor , gräset var nyklippt och Bosse stod under sitt lilla tak.
 
Redigerat:
pgerts skrev:
Mitt problem är att klipparen verkar stanna slumpmässigt när den är klar. Inga larm och bara hänvisning till att den inte har något schemalagt fönster - vilket den inte har vid manuell start. Jag förstår bara inte varför den inte går hem när den är klar. Det hade den inget problem med de första månaderna.
Kanske lider din maskin av samma som min förra gjorde, men din verkar göra det mindre ofta.
Det som händer är att maskinen startar om efter ett internt kommunikatonsfel. Gör den det så stannar den på platsen.
Detta är inget som man märker om man inte kollar på displayen när det händer.
Förmodligen har man då något problem som har med nått glapp i kretskortet.


Min gjorde först så en gång om dagen, men det blev värre och med tiden blev det tätare och tätare, och till slut ville den inte starta alls.

För övrigt verkar min nya maskin funka bra. Den här gått utan avbrott om man räknar bort lite kabeldragning som är i gränslandet.

Vill man ha en fungerande indego bör man också veta att den inte klarar mycket lutning alls vid gränstråden. Sen jag flyttat tråden till planare mark så verkar den nu klippa betydligt mer istället för att åka så mycket längs kanttråden.
Men jag tycker ändå den åker för mycket längs tråden.
 
Säsongs-slut
Dags att packa in Indego och skicka för service och uppgradering. Det har fungerat rätt bra i sommar, förutom att den vänder fel över kant-tråden ibland. Mest fel är väl egentligen att den inte går tillbaka till normalläge efter att ha kört i turboläge. På små partier av gräsmattan växer det frodigt och på andra ganska sparsamt. Allt efter väderförutsättningarna. Det är ju perfekt att Indego gasar på när det behövs, men turbo upphör ju inte förrän hela klippningen är klar.
Jag skickar med en liten film där Robbert fjäskar för grannens Maja.[video=youtube_share;QLnjuhFzQUw]http://youtu.be/QLnjuhFzQUw[/video]
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
  • Gilla
Tyk1 och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
God fortsättning kamrater!
Fler Indegos till folket är ju bra så att reservdelar och service fortsätter att fungera och utvecklas.

På den nya installationsvideon för 2015 ser man att Indego Connect har mindre krav på utrymme runt laddstationen än de övriga Indegosarna (1:31 in på videon). Någon som vet vad det kan bero på, exaktare navigation?
[video=youtube_share;pUoH2uEVGt8]http://youtu.be/pUoH2uEVGt8?t=1m31s[/video]
 
  • Gilla
Tyk1 och 2 till
  • Laddar…
God fortsättning själv.
Måste bara berätta att jag köpte en damsugarrobot i går och det va också en "intelligent" maskin vid namn Neato.
Alltså här ska vi snacka om att navigera. Läser av med laser, Totalt överlägsen navigering.
Kombon Indego och Neato skulle va helt otrolig.
Jag som ändå är van vid¨Indys navigerande är otroligt imponerad av Neatos teknik. Om dom slog ihop sig så.......ja jäklar anamma¨. O föresten gott slut på detta året och hoppas denna djävla vinter tar slut fort så vi kan få ut våra Indegos,

Ha det gott från Halmstad!
 
  • Gilla
HegeFH och 3 till
  • Laddar…
God fortsättning alla!

Min relation till Indego tog slut idag när jag fick pengarna tillbaka från Beijer (som tog över ansvaret efter Cheapys konkurs). Det var min fjärde reklamation där den sista innehöll flera punkter som vara samma som den första.

I korthet kan jag konstatera att gräsmattan till största delen blev fint klippt men det är inte rimligt att lägga mer tid på att få en robotklippare att göra sitt jobb än att klippa den manuellt. Så jag tröttnade. Ett lass jord, 10 flyttade buskar, en delvis omlagd mur, etc, etc räckte inte till för att få den att fungera.

Jag hoppas att jag kan skaffa en ny Indego så småningom :) Men knappast till denna säsong.
 
Nu tyckte jag att klippsäsongen definitivt var slut. Gjorde en noggrann rengöring av klippare och laddstation. Packade sen ner den och lämnade till ÅF fvb Bosch.
Har beställt vinterservice. Ska bli spännande att se om de gör mer än knivbyte och mjukvaruuppdatering.

Förutom att maskinen inte går ur turboläge trots att klippmotståndet minskat så har det fungerat bra hela säsongen. En och annan dikeskörning i rabatterna beror nog på att jag inte hållit tillräckligt avstånd med tråden.
I en trång passage har den vid något tillfälle vänt åt "fel" håll och kört över kanten mot parkeringen och fastnat där.
Visst skulle det gå att göra logiken litet smartare och ändra mekaniken så att det blev mindre att trimma i kanterna, men i stort sett så fungerar det kanon.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.