Svar 2.

Älskar färska kryddor i maten, men som det ser ut nu köps det 2-3 nya "färdiga" kryddväxter i veckan då min sambo har svårt att hålla dem vid liv :)
En Smart Garden kanske hade sparat oss några kronor på krydd-kontot.
 
Elina Blom Westergren skrev:
Vinn innovationen som enkelt ger färska kryddor i köket

[bild]

Färska kryddor, örter och färsk sallad ger det lilla extra till matlagningen. Och den finska innovationen Smart Garden är, som namnet antyder, en riktigt smart uppfinning för inomhusodlaren. Belysningen är inbyggd i locket som enkelt kan justeras på höjden i takt med att växterna växer sig större. Odlingen sker med hjälp av vatten istället för jord, så kallad hydrokultur, vilket gör att även amatören klarar av att få växterna att överleva.

Veckans vinnare får hem en vit Smart Garden från Wexthuset.com. Det medföljer även två frökapslar med Tatsoi och Mazuna i.

Totalt värde cirka: 1 900 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du förtjänar att vinna.

Fråga: Det finns 28 frökapsalar att köpa till och välja mellan när du ska odla, en av dessa är söt ljusbladig sallat. Vad är det latinska namnet på den växten?
Svaret hittar du i uppställningen med de 28 frökapslarna för Smart Garden, surfa in här: www.wexthuset.com

1. Brassica rapa var. perviridis
X. Perilla frutescens Blondina
2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 24 oktober.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Wexthuset.com. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Wexthuset.com för att de sponsrar den här tävlingen.
2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Ört-trädgården ute vissnar ner och en inomhus-ört-trädgård skulle fortsätta vårt goda mat-liv!
 
Svar 2: Lactuca Sativa Multiblond 56

Jag älskar färska kryddor i maten och har länge funderat på hydrofonisk odling. Denna lösning är en fröjd för ögat som jag skulle bli glad ifall jag fick prova.
 
Svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56.


Jag vill inte veta hur mycket pengar jag har kastat bort på färsk koriander, körvel, citronmeliss och andra örter som tyvärr inte håller sig länge i kylen. Jag och min matlagningstokiga 14-åriga dotter kan inte laga mat utan färska örter (och vitlök!). Vi är ena riktiga storkonsumenter och brukar utmana varandra i vem som kan komma på någon ny rätt, nån ny smaksättning. En sån här smart manick skulle 1) spara pengar 2) hålla det fräscha fräschare 2) få oss att testa ännu fler färska örter & rätter 3) vara riktigt dekorativ på köksbänken och 4) fungera som ett signum för vår matlagningspassion! Håller tummarna (och förresten, 5) örtsaxen skulle användas ännu flitigare!). Att dessutom få botanisera bland nya salladssorter och ätbara blommor att ha till dekoration … vilken gastronomisk dröm :rolleyes:
 
Svaret är 2: Lactuca Sativa Multiblond 56

Jag lyckas aldrig hålla mina färska kryddor vid liv tyvärr, så den här skulle vara perfekt!
Att laga mat är en av mina passioner.
 
SVAR: 2. Lactuca Sativa Multiblond
Då man inga gröna fingrar har, och att odla lockar och drar, är detta något för mig så kan vi få färska kryddor som basilika och timotej, helt klart våran grej.
 
Lactuca Sativa Multiblond

Jag måste få en bra chans till färska grönsaker nu i vinter. Bor i centrala Stockholm ch
vill gärna visa min kära Gunilla som har trädgård ute i Täby att det går bra att odla också
här.
 
2. Lactuca Sativa Multiblond

Jag måste få en bra chans till färska grönsaker nu i vinter. Bor i centrala Stockholm ch
vill gärna visa min kära Gunilla som har trädgård ute i Täby att det går bra att odla också
här.
 
SVAR: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56
Mitt kök utan färska kryddor är en katastrof. Med dem tänjer jag gourmandiska gränser. Finska Smart Garden får mina kryddor till nya höjder.
 
Svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Motivering: Hahah ja ni skulle ha sett hur det såg ut när jag försökte odla basilika, chili och sallad i ett drivhus... Kan ju nämna att det slutar med mig på ICA. Så lite hjälp från denna smarta och otroligt snygga manick hade inte varit fel!
 
2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Ett bra sätt och undervisar barnet i köket om vart växter kommer ifrån tills den hamnar i tallrikarna.
 
Rätt svar är: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Motivering: Att odla får mig att må bra. Egenodlade grönsaker och kryddor gör maten både godare och nyttigare.
Med Smart garden kan jag odla året runt, dessutom är den snygg och skulle vara en prydnad i mitt kök istället för plastlåda med skrivbordslampa som jag använder nu.
 
Svar:2

"När innovation och design får råda,
väljer jag SmartGarden som står för båda."
 
Rätt svar är: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

En inomhusodling från SmartGarden skulle härlig att ha i köket. Vi försöker lära barnen allt om att använda naturen på bra sätt, vad är då bättre än att ha en inomhusodling som barnen kan få ansvar för. Det skulle ge goda färska kryddor till maten och en mycket rolig och lärorik tid för barnen.
 
Rätt svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Köpa örter dyrt i butiken,
som vissnar och gör mig besviken.
Nej, smart garden blir allra bäst,
till vardags och helgens fest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.