Y
Har gammalt hederligt undertak på flera byggnader.
Från den tiden man använde tum-tjocklek. 25mm.

Detta finns inte att köpa i vanliga butiker.
Jag fick ta 28mm och låta dom hyvla ner det till 25mm.
Nästan 3gånger så dyrt som 22mm.

Nu när allt går åt helvete, så funderar jag på riva bort alla nya och gamla 25mm brädor och lägga 22mm hela vägen.

Vad jag är rädd för är att jag försvagar taket såpass så det vore en fara för mig att springa runt och jobba på det? Det är ju en bjälke högst upp, en nere, en i mitten så det är ju inte drastiskt mycket att gå på.

Vad jag inte tänker göra är att bygga om takstolar, bygga nytt hus, och övriga spännande(kostsamma) förslag jag brukar få. ;)

DSC_0096.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skillnaden i hållbarhet på 22 och 25mm är väl knappast mätbar. Varför riva bort? Fortsätt bara med vanligt 22mm, skillnaden i tjocklek även om du blandar 22 och 25 spelar heller ingen roll sedan när du lägger taket. Vill du inte att läkten skall gå i vågor kan du ju bara lägga under en liten masonitebit
 
Y
Upplever att det blir stor nivåskillnad när 3+3= 6mm saknas. Vinkeln blir såpass att jag står och då funderar på om jag ska behöva hyvla vassa hörn som vinklas på fel sätt mot skyn innan jag kan lägga något ovanpå.

Samt att dom gamla brädorna nu har sugit i sig så mycket regn så tvekar på om jag kan lägga tak ovanpå.
Byter jag hela kalaset mot 22mm så kan jag spika dit allt under en/två dagar utan att regnet hinner sura ner undertaket.
 
Tror inte det märks när du får på yttertaket, bryt av på ett strategiskt ställe och fortsätt med 22mm. Vad skall du ha för tak?
 
Ser ganska luftigt ut :))) så jag tror att fukten kan torka ut.
 
Y
ska lägga oljehärdad masonit ovanpå, strö och bärläkt sen nya något blankare betongpannor.

Trycker jag tummen på vissa ställen av gamla brädorna så tryter det ut vatten. Inte bra.
 
Det finns 25mm virke att få tag i hos små sågverk.
 
Där jag köpte var råsponten 23,5 så det är lite olika hos tillverkarna.
 
Y
Så, håller alla med att jag inte behöver vara rädd för att gå ner i tjocklek på brädorna utan det är samma tålighet i 22mm såsom 25mm?

Tappade överdelen på skorstenen på taket, bara studsade iväg som om inget.
Anar annat resultat på mitt bostadshus som bara har masonit som undertak. :p

När jag byggde förvaringshyllor fick jag lära mig att 22 var ett måste för att hyllorna skulle bära.
Så millimetrar är ju ibland avgörande?
 
22mm spont är ca. 22,5% svagare än en 25mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.