Hej!
Tänkte kasta in en fråga till stora massan angående ett problem som uppkommit för mig.

Har till min fastighet en djupborrad brunn på 76m vilken levererat felfritt vatten i närmare 35 år.
Sen en tid tillbaka började vattnets smak och lukt förändras vilket jag till en början trodde berodde på den torra sommaren alt. inläckage.
Prover togs och det visade sig vara förhöjda värden av Järn och Mangan (manganet extremt högt) samt svavelväte. Vattnet är fortfarande tjänligt med anmärkning men med tanke på både lukt och smak går det inte dricka. Det smakar rent ut sagt skit samt missfärgar porslin och tvätt.
Efter att hört mig för lite med brunnsborrare och vattenreningsfirmor om orsaken till detta verkar det som alt kan föranledas till att en stor areal skog avverkats intill min fastighet.
Så till den stora frågan, Vad har egentligen skogsägaren för skyldigheter i detta fall?
Kan jag kräva ersättning av honom? Vilket han knappast kommer gå med på frivilligt..
Någon som varit med om något liknande?
 
harry73
Hur hänger det ihop? Hur kan en skog påverka dinbrunnpå 75m djup?
 
Svårt att se sambandet, det är inte så att du är sur på skogsägaren för att han tog ner skogen?
 
Välkommen till forumet!

Kan verkligen en skogsavverkning påverka grundvattnet? Det där måste du få rejält utrett, om det är nån väg du tänker gå.
 
Även om det är avverkningen som påverkat så tror jag dina möjligheter att få ersättning är noll.
 
Håller med mlkjhr.
 
Jag kan inte lagarna kring skogsavverkning men är ganska säker på att de inte får förändra vattnets naturliga flöde. Alla sjöar och våtmarker har en naturlig avrinning via åar, bäckar och diken, ändras detta är det inte otänkbart att det kan påverka ditt vatten. Jag vet tillfällen där skogsbolag i efterhand fått göra markarbeten för att återställa den avrinning som tidigare fanns.
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med t.ex. Villaägarna, som medlem har de gratis hjälp i juristfrågor mm. De kan ge dig en del svar och även hjälpa dig komma vidare. Är du inte medlem, och inte vill vara det, så skulle jag föreslå ett samtal med kommunen. Beskriv ditt problem för dem. Titta på din kommuns hemsida vilka som handhar ärenden för enskilt vatten.
 
Redigerat:
Det är inte ovanligt att dikning utförs far att komma fram med skogsmaskiner.
Har skogsägaren dikat för att kunna genomföra avverkningen kan det vara ett miljöbrott. Det kan också vara att de har rensat befintliga diken vilket påverkat ditt vatten detta är tillåtet och du kommer nog ingen stans.

Sen finns det möjligheten att det är den torra sommaren som har påverkat din brun och det är bara ditt problem.
 
fastigheten är belägen på en svagt sluttande sluttning. skogen är avverkad ovanför mig så att säga. Det är inget som stör mig så, ser det inte ens då buskage skymmer. jag har heller inga synpunkter på skogsavverkning. självklart vill skogsägaren få avkastning på sin skog, jag ser inga konstigheter i det.
Men nu har det med stor sannolikhet påverkat mitt vatten. Jag gissar att det bara är att bita i det sura äpplet och åtgärda och bekosta ur egen ficka..
tveksam till att det skulle bero den varma sommaren, vattnet förändrades på försommaren och har bara blivit sämre och sämre trots en relativt blöt höst.
Jag kan knappast vara ensam om detta problem? borde ha hänt fler än mig.
 
O
Om du ska ha någon teoretisk möjlighet till någon ersättning så måste det nog fram med bevis som stöder den uppgiften du har.... tyvärr....
Om man tänker sig själv in i skogsägarens synvinkel... Jag skulle inte betala ett öre innan någon bevisade att de hade rätt....
 
Börja med att kontakta brunnsborrarna igen. Hur kan man bevisa (inte sannolikheten utan faktum) att problemet vållats av skogsavverkningen? Finns en sådan (tydlig och svåromtvistbar) beviskedja kan man driva talan med stöd i Miljöbalken kap 32 och Jordabalken kap 3.

Som flera poängterat har man en rejäl uppförsbacke. Se över rättsskydd och ta reda på om flera fastigheter än er egen blivit påverkade.
 
Skogsavverkning påverkar ytvatten. Du har en borrad brunn så det verkar långsökt.
Skulle mera gissa på att vattnet har förändrats och det kan hända att vatten förändras i borrade brunnar då du fått in svavelväte som tyder på det.
 
Hej! men om man har på svavelväte är väl att vattnet är dåligt syresatt, ´så har vi det fixade det med en hydrofor o microinjektor., Sedan är det så att en brunn varar ju inte hur länge som helst, Vi har 2 brunnar den gamla där sprack berget o ytvatten kom in,, så det blev till att borra en ny.
//Goerana
 
Ett enkelt och fungerande sätt att få bort svavelväte ur vattnet är att låta en liten del av vattnet rinna ner tillbaka i hålet, bara några liter i timmen, då syresätts vattnet och man slipper svavelvätet.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Skogsavverkning påverkar ytvatten. Du har en borrad brunn så det verkar långsökt.
Skulle mera gissa på att vattnet har förändrats och det kan hända att vatten förändras i borrade brunnar då du fått in svavelväte som tyder på det.
Storskalig skogsavverkning påverkar också grundvattnet. Detta är inget bevis på att kalhygget förstört vattentäkten. Men det bevisar heller inte motsatsen.

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:297988&dswid=-2290dswid=-2290
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.