Y
Köpte masonit idag, bad om oljehärdad, dubbelfrågade om det var oljehärdad.
(dom hade endel felmärkta hyllor i övrigt)

Men väl hemma känner jag en oro då jag upplever att materialet ser så ljust ut.

Kan man se skillnad på behandlad och obehandlad?
 
Ljusbeige, ej oljehärdad
Brun, oljehärdad
Min erfarenhet
 
  • Gilla
Rubik
  • Laddar…
på en del står det "oli temp." på baksidan på den oljehärdade. med väldigt liten text.
 
Y
Kollade i annan butik och deras var nästan svart.

Återvände till köp-stället och kollade stämplar vilket inte fanns. Samt ifrågasatte.
Då visade det sig att dom också tvekat, och pratat med fabriken som stod på sig att dom fått härdat.

Ytan är hård och blank, skivan styv.

Men väl hemma, så lyfte jag på presenningen och såg att översta brädans skivor hade slått sig under natten.
- ska inte en oljehärdad ståemot en natt med presenning över sig?

DSC_0078.JPG
 
En oljehärdad masonitskiva går att använda som takbeklädnad eller till garageportar utan extra behandling. Tvivlar stark på att du fått rätt skiva. Den ska kunna ligga ute i regn utan problem.
 
Den översta remsad ser defenitivt inte ut som oljehärdad. Även på en ohärdad skiva så är ena sidan helt blank och slät.
 
  • Gilla
JBL89
  • Laddar…
Blank och slät på ena sidan ska den vara, dock är ju oljehärdad inte immun mot luftfuktighet och rör sig friskt som vanlig masonite. Du kan mao inte säga något utifrån att den slagit sig

Däremot ser det ut som dina vattenstänk vätt ytan rätt ordentligt och då känns den inte som oljehärdad ska uppföra sig
 
Y
Okej. Nej dessa får jag nog tabort. Blev lovad att återfå pengarna.

Känns ju inte som om att detta var en stabil lösning, såvida jag inte sätter 100 spik på varje remsa.
Går nog fortare att göra ett nytt tak baserat på enbart 22mm brädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.