Någon som har en uppfattning om vad en sådan kan vara värd?

Komplett och fungerande i byggnad ca 1x3 m.
 
Redigerat:
Tackar, då har jag en startpunkt. (y)

Ser ut så här för övrigt.

Screen Shot 2014-10-17 at 10.30.50.png
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
corre skrev:
Udda objekt ;)
Retrade har sålt ett par från Hallandsåsen sista månaderna. Har inte gått för stora pengar, men dom är säkerligen mer slitna än din.
[länk]
[länk]

Du kan ju kolla med Coromatic och Enaco också, dom bygger datorhallar till kunder, och ibland ingår transormatorer för att man ska betala 10kV nätavgift och priser istället.
Du länkar till oljetransformatorer. en helt annan typ, men gör iof, samma jobb.
Oljetrafos brukar säljas till skrotföretag. då det är lättare att återvinna kopparen ur dessa, så betalar de bättre för de oljefylda transformatorerna + att oljan kan de värma hus eller köra dieselmotorer på.
Det gör iaf. mindre nogräknade företag, de skiter i PCB och miljö.


Transformatorn i plåtkiosken är troligtvis en torrisolerad trafo.
Begagnatmarknaden är inte så stor för 10/0,4trafos. Då det finns i mängder.
Men har någon behov och denna har rätt värden. och är i ok skick då är den säljbar.
Innehåller kiosken något mer? tex. frånskiljare, eller ännu bättre lastbrytare. på högspänningssidan.
finns det även 0,4 fördelning?
De grejerna kan vara värt en del som reservdelar, om någon behöver.

Mest sannolikt är värdet = skrotvärdet.
Hör med skrothandlare.
Kiosken är knappast av nyare modell. och där av är värdet förmodligen lågt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
OK, jag har inte fått tag i nycklarna än, men kiosken innehåller säkert en del brytare och annat smått och gott. Den är kopplad till ett drygt 20 år gammalt vindkraftverk som vi funderar på att sälja.
 
Ta den i drift och kör högspänningsnät hemma..
Då kommer du stiga i ranking hos hempularna!(y)
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Tackar, då har jag en startpunkt. (y)

Ser ut så här för övrigt.

[bild]
Det står en ännu större ett stenkast ifrån mig. Ska jag också försöka sälja "min" ? :p :cool:




Slugge skrev:
Ta den i drift och kör högspänningsnät hemma..
Då kommer du stiga i ranking hos hempularna!(y)
Plats #1 är nog i princip given ... :)
 
Mikael_L
corre skrev:
Udda objekt ;)
Retrade har sålt ett par från Hallandsåsen sista månaderna. Har inte gått för stora pengar, men dom är säkerligen mer slitna än din.
[länk]
[länk]

Du kan ju kolla med Coromatic och Enaco också, dom bygger datorhallar till kunder, och ibland ingår transormatorer för att man ska betala 10kV nätavgift och priser istället.
Sen tillkommer frakten från Gotland. Eller ska vi säga "avgår fraktkostnaden från Gotland".
 
Slugge skrev:
Ta den i drift och kör högspänningsnät hemma..
Då kommer du stiga i ranking hos hempularna!(y)
Jo..hrmm.., jag funderar faktiskt lite på hur jag ska lyckas få den att slinka förbi Hustrun. :wow:

Det vore ju ganska coolt med en 250 kW solcellsanläggning med utmatning direkt på 10 kV-nätet. :cool:
 
Ska vindkraftsverkets säljas, så är det mest fördelaktigt att sälja med transformatorn, efter som det är svårare att sälja el på 400volts nätet, vet bara om riktigt små verk som säljer ut direkt på 400V nätet.
Med riktigt små verk menar jag upp till 25kW. det finns säkert undantag.
10kV nätet är troligtvis lämpligare för det är stabilare och ofta bättre dimensionerat..
 
Det verkar som om den tilltänkte köparen inte vill ha transformatorn. Det beror ju lite på vad dom har för anslutningsmöjligheter.
 
Köparen har säkert 24kV hos sig.

Jag instämmer (nästan, kan den vara torrisolerad?) med HSP. Ca 700kg koppar, det brukar stå på märkplåten.
Är den oljeisolerad kan du spä ut diesel med oljan om du är mindre nogräknad.
 
700kg koppar låter mycket,
kollade på en ABB torrisolerad trafo 10-0,4 250kVA Totalvikt 1200kg
Kärnan,stativet och isoleringen bör väga mer än halva totalvikten? är dock ej 100 på detta.

Det är svårt att utvinna kopparen ur en torrisolerad då kopparen är ingjuten i någon form av epoxi eller liknande.
tra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I en oljeisolerad är det pappersisolering och träbitar. pappret är "bara" att skära isär.

Kolla med skrotfragg.
http://www.skrotfrag.se/sv/produkt/transformatorer

då kan du iaf. få reda på skrotvärdet.
Då har du ett riktpris.

Men hittar du en köpare som behöver just en sådan typ. då bör du kunna få lite mer...

Eller skaffa en till 10-0,4 och kör ett eget högspänningsnät mellan huset och tex garaget. Skämt och sido.
 
  • 901dde9ccf8c1271_org.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.