Vinn innovationen som enkelt ger färska kryddor i köket

smartgarden.png

Färska kryddor, örter och färsk sallad ger det lilla extra till matlagningen. Och den finska innovationen Smart Garden är, som namnet antyder, en riktigt smart uppfinning för inomhusodlaren. Belysningen är inbyggd i locket som enkelt kan justeras på höjden i takt med att växterna växer sig större. Odlingen sker med hjälp av vatten istället för jord, så kallad hydrokultur, vilket gör att även amatören klarar av att få växterna att överleva.

Veckans vinnare får hem en vit Smart Garden från Wexthuset.com. Det medföljer även två frökapslar med Tatsoi och Mazuna i.

Totalt värde cirka: 1 900 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du förtjänar att vinna.

Fråga: Det finns 28 frökapsalar att köpa till och välja mellan när du ska odla, en av dessa är söt ljusbladig sallat. Vad är det latinska namnet på den växten?
Svaret hittar du i uppställningen med de 28 frökapslarna för Smart Garden

1. Brassica rapa var. perviridis
X. Perilla frutescens Blondina
2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 24 oktober.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Wexthuset. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Wexthuset för att de sponsrar den här tävlingen.
 
svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Jag och lillgrabben hemma hade tänk ge oss på att göra egna korvar. Till detta hade det varit kanon att odla sin egen färska kryddor. Även kunna mixtra lite med frön för att få fram en helt egen kryddblandning och kunna köra fantastiska korvar med otroligt goda smaker. Vi kanske lyckas göra en helt ny revolutionerande korv som folk kommer vallfärda för.
 
SVAR: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

MOTIVERING: Inomhusodling i en "Smart Garden" verkar kul och perfekt för mig som bor inne i stan i en lägenhet med begränsade möjligheter till att "odla mitt mat och trädgårds" intresse.
 
SVAR: 2. Lactuca Sativa Multiblond
Jag försökte odla örter i våras för att visa mina barn (4,3 och 1 år) hur det fungerar och att det är gott med gröna örter. Tyvärr misslyckades jag kolossalt och det vore så fint att få lite hjälp av Smart Garden för att visa på naturens magi och att det är gott med grönt!
 
Svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56
Älskar att odla och skörda våra egna grönsaker. Skulle vara toppen att kunna skörda hela året istället för maj till oktober. 'Närodlat är bra- hemodlat ännu bättre& godare'
 
Svar 2
Varför jag vill vinna detta är därför att färska kryddor smakar så mycket bättra i maten , och sen är detta odlingsätt väldigt enkelt och vackert att se på .
 
SVAR: 2. Lactuca Sativa Multiblond
Helt novis på kryddor
Skulle så gärna vilja ha dessa små hyddor
Lite grönt och skönt i köket
Med smart garden slipper jag stöket
 
Svar 2

Den här prylen skulle passa fint på köksbänken hemma och samtidigt lysa upp lite i höstmörkret. Nu har ju drivbänkssäsongen tagit slut så vore suveränt att kunna odla vidare inne.
 
2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Tur och retur till affären med kryddor är det 8 mil. På vintern risk för att de fryser innan de kommit hem så vore helt underbart att få dessa kryddor färska i mitt eget kök.
 
2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Ovanligt snygg "kruka" med inbyggd belysning! Den skulle passa utmärkt i köket och så härligt att odla sina egna kryddor istället för att köpa färdigodlade som vissnar på några dagar. Jag brukar ibland odla egna kryddväxter men det blir ju ena rangliga varianter....Odla sallat inomhus har jag aldrig ens försökt mig på men skulle gärna vilja.
 
Rätt svar är 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Vackert, nyttigt och innovativt! Med en Smart Garden i mitt kök skulle mitt liv bli mer kryddrikt!
 
Växthus i köket året om tycker jag om.

Enkelt, rent och snyggt känns tryggt.
 
Svaret är: Lactuca Sativa Multiblond 56
Har ej trädgård, men vill ha
därför passar Smart Garden riktigt bra
 
Rätt svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Vacker design och verkligen smart,
Härliga örter som växer med fart
Grönt året om är både skönt och gott
En vinst snälla, lägg den på min lott!
 
Svar: 2. Lactuca Sativa Multiblond 56

Motivering:
Älskar att odla mat och kryddor. Gjorde senast ett försök med ett Ikea vitrinskåp med installerad växtlampa för att kunna få kryddor året runt. Tyvärr blev det för varmt och sedan dess har projektet legat på is.
Har letat en del efter färdiga lösningar men inte hittat något som både varit fungerande och sett bra ut så jag blev faktiskt väldigt nyfiken när jag såg den här tävlingen.
Gillar och odla fina kryddor som doftar gott och är användbara så som oregano, basilika, pepparmynta med flera.
Hoppas jag får chansen att prova på smart garden och att den lever upp till förväntningarna.

Tack för en kul tävling!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.