Vi är mycket nöjda med vår Stora Lönneberga. Har bott i ett 1 år nu med låg energiförbrukning.

Genom att välja bort delar av kök och badrum så har dessa två rum fått en riktigt lyxig känsla, med rostfria vitvaror, granitbänkskiva och ett helkakalt badrum med egna VVS-prylar.

Vi valde Smålandsvillan dels pga priset men även pga planlösningen. Det finns inte många andra husfirmor som kan erbjuda vinkelhus på detta sätt. Då är det oftas 2 plan som är i vinkel på ca 200 kvadrat = mycket pengar.

Sen kan jag också säga att krygrund faktiskt är riktigt ok när den är gjord på rätt sätt. Vi har helt ok varma golv fastän det har varit nere mot -20 C ute. Och element är inte särskilt svårt att bygga in snyggt om man så vill. Har några bekanta som kört platta med golvvärme och där har det visat sig att golven börjat röra på sig en hel del efter bara ett halvår.

Sen måste jag säga det att inför inredningen av övervåningen som snart kommer påbörjas är det skönt att veta att Smålandsvilan håller cc-måtten överallt, det har jag sett bevis på att andra hus inte riktigt gör.

 
  • Kopia_av_DSC02487.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det märks att Smålandsvillan har sålt många hus och samtidigt skapat att starkt intresse. När jag började flukta på den här siten så fanns det nästan inga inlägg alls - nu finns det både frälsta och tvivlare.

Vi har bott i vårt hus stora Vimmerby sedan 2001. Vi köpte huset färdigbyggt dvs kunde inte välja något alls. Vi har efter inflyttning kaklat badrum, bytt kakel i kök, monterat LUMI hallen, klinker i hallen och målat "nästan alla rum" samt monterat en braskamin ...puh. En del pengar men det är långt kvar till priset på andra hus.

Vi är idag stormnöjda med huset. Huset är energisnålt och har inte rört på sig. Vi hade ett fåtal besiktningsanmärkningar som Smålandsvillan antingen åtgärdade eller kompenserade ekonomiskt och detta skedde efter rättvisa förhandlingar. Våra grannar i "dyrare" hus hade haft så mycket problem att de idag inte skulle välja samma huslevernatör. Det byggdes just då många hus från samma leverantör som till viss del kan förklara problem men vi pratar om flera A4 sidor med fel....på små bostadshus ??!!??

En av grannarna flyttade nyligen till ett Trivselhus och säger sig vara mycket nöjda.

Jag kan förstå om man vill ha det lilla extra i ett hus om man själv bygger från början men när det gäller stomme samt isolering är husen väldigt likvärdiga och hos smålandsvillan kan man ju nu välja att göra badrum etc själv.

Till och med smålandsvillor kommer definitivt att stå upp när vi inte gör det längre....

Titta in på en sida som heter www.toja.se Några trevliga bilder på hus som den firman gjort grunden till.
 
Ärligt talat så är jag URLESS på alla husfirmor som ska ha hutlöst betalt även om man redan har en tomt el och vatten Ett prefabricerat hus som vi sätter upp själva ( dörrar och föster är med) men inga innerväggar golv och isolering inget grund och annan inrdenig kostar 1 mille .Huset är på 180 kvm . Är det klokt det? jag bara undrar.
 
Dilbert skrev:
Där har dessa budgethus varit endast 150-200.000kr billigare...

Hur stor del gör dessa 200.000kr i månaden på ett 60-årigt villalån?

Är det verkligen värt att få en ranglig torpargrund,
;)
Ska man räkna 200.000 hit eller dit så finns ju risken att man försätter sig i en sån situation att man till slut inte har råd att betla sina räntor.

Ett lån på 200.000 kr kostar mellan 6000- 8000 i månaden beronde på vilken ränta man får. För en del så är faktiskt 100-lapparna viktiga.

//Anna
 
"Ett lån på 200.000 kr kostar mellan 6000- 8000 i månaden beronde på vilken ränta man får. För en del så är faktiskt 100-lapparna viktiga."

Här måste räknedosan ha löpt amok, 6 tusen per månad = 36 % och det finns det väl INGEN som betalar..

 
MrSimpson skrev:
"Ett lån på 200.000 kr kostar mellan 6000- 8000 i månaden beronde på vilken ränta man får. För en del  så är faktiskt 100-lapparna viktiga."

Här måste räknedosan ha löpt amok, 6 tusen per månad = 36 % och det finns det väl INGEN som betalar..
SKulle säkert skriva per år.
 
MrSimpson skrev:
"Ett lån på 200.000 kr kostar mellan 6000- 8000 i månaden beronde på vilken ränta man får. För en del  så är faktiskt 100-lapparna viktiga."

Här måste räknedosan ha löpt amok, 6 tusen per månad = 36 % och det finns det väl INGEN som betalar..
Per år skulle det givetvis vara.....36% ränta får man väl hoppas att bankerna aldrig kommer att ta..;)
 
  • liten1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.