Vad kan man räkna med för kostnad på nytt tak på en 60 kvadraters villa. Det har blivit mögel på insidan av spånträet eller vad de heter:) så jag kan tänka mig att de blir en helrenovering, har noll koll tyvärr. Är det någon annan sanering man måste göra?

Är betongplattor på nu.
 
Orsaken till att det blivit mögel måste först klarläggas. Antagligen varm fuktig luft som kommit upp på vinden och kondenserat på de kalla takbrädorna.

Sen kastar man sig inte på att byta tak hej vilt bara för att det kommit mögel på insidan av taket utan åtgärda orsaken först. Rengör och ev spruta med lämpligt medel.

Många tak på vindar ser ut så och om du får torrt och sanerar brukar det räcka. Problemet brukar komma inifrån och inte utifrån men det händer naturligtvis också ibland.
 
Taket är inte bytt sedan 70 så det är på tiden. Lite fel där ute också. Vi kommer att totalrenovera(om vi har råd) allt. Dränering så vi får minskad fukt. Funderar även på att kolla möjligheten att ha en kamin genom gamla murstocken och det skall hjälpa till med att få ner fukten på vinden
 
Titta över så att ventilationen på vinden fungerar. Finns gavelventiler? Tilluftsspalt i takfoten?
Läcker några ventilationsrör från kök/badrum/toa/tvättstuga?
 
Jag fick svarta mögelfläckar på insidan av takplywooden. Kände också att insidan av plywooden var fuktig. Upptäckte sedan i samband med takbyte att nockventilationen var igensatt av nedtryckt nockplast mellan plywood och nockbräda. Kolla således nockventilationen.
Inga fuktproblem efter att jag öppnade nockventilationen.
.
 
Tjena Daggen!

Tycker också att du ska undersöka varför det blivit mögel först. Låter som att du funderar på att byta rubbet utom takstolar vilket vi nyligen gjorde och det finns stora pengar att spara om du inte behöver byta allt...

Vårt hus ligger i Stockholmsförort och det kostade enligt offert 312.000kr och huset är samma storlek som ert. Då byttes rubbet ut även innertak.

MVH

Daggen
 
Daggen84 skrev:
Tjena Daggen!

Tycker också att du ska undersöka varför det blivit mögel först. Låter som att du funderar på att byta rubbet utom takstolar vilket vi nyligen gjorde och det finns stora pengar att spara om du inte behöver byta allt...

Vårt hus ligger i Stockholmsförort och det kostade enligt offert 312.000kr och huset är samma storlek som ert. Då byttes rubbet ut även innertak.

MVH

Daggen
Betalade ni 312 000 kr för ett takbyte (inkl. nytt undertak) på 60m²?
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
Rivning av gammalt tak, råspont, takstolar, innertak och skorsten upp med nytt av allt även ny sprutisolering samt iofs ny panel på två gavlar... Bandat plåttak och avrinning. Huset är ca 60m2 så vad taket blir i storlek vet jag inte exaktsäg 80-90m2 kanske... Dyrt är det därför råder jag TS kolla noga innan han ger sig på liknande ingrepp.

Detta är i Stockholm så man får säkert betala lite mer här än på mindre orter i landet men vi tog in 3 offerter och de var alla + - 20.000kr...
 
Redigerat:
Daggen84 skrev:
Rivning av gammalt tak, råspont, takstolar, innertak och skorsten upp med nytt av allt även ny sprutisolering samt iofs ny panel på två gavlar... Bandat plåttak och avrinning. Huset är ca 60m2 så vad taket blir i storlek vet jag inte exaktsäg 80-90m2 kanske... Dyrt är det därför råder jag TS kolla noga innan han ger sig på liknande ingrepp.

Detta är i Stockholm så man får säkert betala lite mer här än på mindre orter i landet men vi tog in 3 offerter och de var alla + - 20.000kr...
Det framgick inte av ditt tidigare inlägg att det ni gjorde var så omfattande.

Jag har svårt att se att frågeställaren behöver göra en så omfattande renovering och få en så hög kostnad.
 
Det jag ville få fram var att "helrenovering" som TS nämner blir hemskt dyrt och därför väl värt att kolla upp noga var problemet ligger för att få ner kostnaderna... En vanlig takrenovering brukar väl ligga på 100.000-150.000 vad jag förstått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.