Ja, det där är säkerligen helt normalt. Hade det varit 20 graders förhöjning hade det varit en annan sak.

Den tajta temperaturskalan tillsammans med färgsättningen gör att det ser dramatiskt ut. Hade du valt gråskala och 20-70 grader (vad ledningarna tål) så hade det knappt synts alls.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
diskmaskinen var inte på.
Det är ju dessutom en av dina mer effektkrävande apparater. Så att ledningarna lastas när du kör diskmaskinen är ju inte konstigt. Som andra sagt så får de bli varma då (det är faktiskt det som dimensionerar vilken last en viss ledningsarea tål, dvs hur varm den blir).
 
Personligen tycker jag att en tempökning från rumstemp på 20-21 grader (?) till 31 grader på en elkabel till en diskmaskin är mer än vad som låter rimligt i normalfallet, även om just den tempskillnaden i sig inte innebär någon fara. Men det kanske är normalt?

Vad är det för dimension på kabeln, och märkeffekt på diskmaskinen?

Edit: Och styrka på säkringen?
 
Redigerat:
Mikael_L
thomasx skrev:
Personligen tycker jag att en tempökning från rumstemp på 20-21 grader (?) till 31 grader på en elkabel till en diskmaskin är mer än vad som låter rimligt i normalfallet, även om just den tempskillnaden i sig inte innebär någon fara. Men det kanske är normalt?

Vad är det för dimension på kabeln, och märkeffekt på diskmaskinen?

Edit: Och styrka på säkringen?
Här är det ca 5° temperaturhöjning, och det är inget speciellt ifall diskmaskinen drog ca 10A vid tillfället (troligt under uppvärmningen).
Jag har t.ex. mätt upp 30° temperaturhöjning på 1,5mm2 ledning när det går 10A genom den.
Då var det förvisso mycket mer isolerat runt ledningen, det var i ett VP-rör inpackad i isoleringen i en "vägg".
 
Så länge ledaren håller sig under 70 grader är det ingen fara.
 
mycke_nu skrev:
Så länge ledaren håller sig under 70 grader är det ingen fara.
Vid vilken temperatur början faran?
 
Mikael_L
70° C

:p
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Ja ja. Där fick jag ;)
 
Om jag har räknat rätt borde det bli ca 0,05 W/cm effektutveckling i kabeln, vid 16A och 1,5mm2 ledare. Och då är det nog inte orimligt med 10 grader tempökning, men då är kabeln egentligen underdimensionerad eftersom det bör vara 2,5mm2 vid 16A.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
men då är kabeln egentligen underdimensionerad eftersom det bör vara 2,5mm2 vid 16A.
Det kan du inte säga bara sådär.
Det beror t.ex. på vilken kylning kabeln får och vilka materiel den är av, och omgivningstemp osv

T.ex. är det i elinstallationsreglerna tabellerade strömvärdet för en på vägg klamrad PVC-isolerad kabel med 1,5mm2 kopparledare och 30°C omgivningstemp 19,5 ampere.
Så där går det väldigt bra med 16A säkring om man bara ser till att uppfylla kriterier för spänningsfall och utlösningsvilkoret.

En PEX-isolerad, men i övrigt samma har ett strömvärde på 24A !! :eek:
Ska man dra en 1,5mm" avsäkrad med 24A så lär den få bli rätt kort för att klara andra dimensionerade villkor ! :)
 
Mikael_L
Atom skrev:
Ja ja. Där fick jag ;)
Din fråga var omöjlig att svara på, så därför gjorde jag mig bara lite lustig. :) :surprised:

Men har ansatt 70°C som max tillåten temp för PVC-isolerade elkablar (i Sverige i alla fall). För PEX är maxtemp 90°C.
Denna temperatur har antagligen valts som någon slags kompromiss mellan en hygglig livslängd (innan kabeln åldras illa av värmen) och tekniska krav och att slippa onödigt resursslöseri.
Det skulle inte vara så bra om vi regelmässigt alltid använde mycket mer koppar och plast än vad som behövs.

Jag vet faktiskt inte om detta 70°-krav betyder att det är OK att kabeln är 70°C jämt (24/7). Eller om det är en dimensionering som räknar med att kabeln då och då hettas uppemot 70° och sen svalnar emellanåt, typ som kablar till diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar och bastu mm lever sina liv. Men inte som kablar till en motordrift i industrin har det.
Men det finns kanske någon här som har koll på detta?



Men hursomhelst så lär det inte hända speciellt mycket ifall kabeln för en enda gång, under några minuter når 75° eller 80°C.
Men om kabeln dygnet runt ligger på 75-80° C så kan det säkert göra rätt mycket för livslängden.
Livslängden på elektrolytkondensatorer halveras vid varje 10° ökning av temperaturen - tumregelmässigt. Så 30° varmare betyder 1/8 livslängd.
 
Redigerat:
Kontroll av glidlagren på min alldeles nya (tillverkad 1958) Myford ML7!
FLIR0586_ML7_out.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FLIR0587_ML7_out.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FLIR0591_ML7_out.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gillar nog svarven mer än värmekameran :)
 
D09
Flir kommer med en uppdaterad adapter till mobilen :)

Lite mer genomtänkt och passar fler modeller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.