Har en friliggande stuga på gården som använts som gäststuga de senaste åren. Den har varit isolerad men ej uppvärmd. Golvet bestod av en oisolerad gjuten platta med murad sockel. På/i detta har man isolerat med först frigolit, sedan reglat golv ovanpå med mineralull i. Då det är lågt i tak vill jag sänka detta golv till sockelhöjd samt ha golvvärme då bastun brukas.

Min tanke är att gjuta ung 8cm EPS-bruk, sedan armera och lägga golvvärme, flyta 2cm på det och avsluta med klinker. Är detta en dålig ide? Tänker på fuktvandring och huruvida golvet öht kommer bli uppvärmt?
 
Har min vedeldade bastu i en fd bykstuga som bestod av 10 cm oisolerad och obehandlad platta med rejält fall och golvbrunn i mitten.
Jag lade bara på en dammbindande primer och valde sedan trätrall, det funkar klockrent trots -30 ute och golvet torkar ur utan problem efter varje bastubad.
En problemfri lösning helt enkelt.

I Finland har jag badat i flera bastun med oisolerat och naket cementgolv endast med tras eller plastmattor på, det funkar också oavsett utetemp.

Jag ser inget behov av golvvärme i en bastu med andra ord, men det är jag det,,;-)
 
TorpAnders skrev:
Har min vedeldade bastu i en fd bykstuga som bestod av 10 cm oisolerad och obehandlad platta med rejält fall och golvbrunn i mitten.
Jag lade bara på en dammbindande primer och valde sedan trätrall, det funkar klockrent trots -30 ute och golvet torkar ur utan problem efter varje bastubad.
En problemfri lösning helt enkelt.

I Finland har jag badat i flera bastun med oisolerat och naket cementgolv endast med tras eller plastmattor på, det funkar också oavsett utetemp.

Jag ser inget behov av golvvärme i en bastu med andra ord, men det är jag det,,;-)
Hej tack för svar

Det kommer bli dusch och omklädningsrum/sittrum m tv i större delen av byggnaden och det är främst där jag önskar golvvärme. Golvet ska ändå upp ca 10 cm så frågan återstår 😏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.