borde man komplettera golv värme med tex "handukstork" eller vattenradiator i badrum?

har fått för mig att badrum med enbart golvvärme känns kalla med med mekanisk frånluft? nån som vet?:confused:
 
Nä golvvärme räcker. Det är väl tom. så att frånluften är ju ganska varm, det är luft från resten av huset, som värmjts upp i andra rum.
 
Vad är det för golvvärme? Elektrisk golvvärme så hade jag kompletterat med en vattenradiator.
Sen är det ju också frågan om vilket effektbehov som finns i bad, hur mycket yttervägg/fönster och dyl.

Angående frånluften så har det ju ingen större betydelse hur varm den är då den är just frånluft- alltså "använd" luft från badrum.
 
Hej tänkte använda mig av elektrisk golvvärme typ t-2 blå eller liknande. det finns ju ett 100/115 fönster i badrummet och badrummet är på ca 11m2 med en liten del snedtak jag var inne på att köra ett 80/60 k22 radiator i komplettering badrummet ligger i hörnet på övervåningen
 
o medans ja e igång. någon som vet skillnad på radiatorer K22 och C22 har googlat men hittar inget
 
Då hade jag satt radiator.
Skillnaden är väl antalet paneler och lameller där emellan, ju fler paneler och lameller ju högre effekt.
33 känns väl i överkant enligt mej.
 
Det går att dimensionera golvvärmen så att den räcker utan tillskott.

Själv drog jag relativt snålt med golvvärme (el) bara för komfort, och satte dit en radiator som huvudsaklig värmekälla.
 
Jag har enbart elgolvvärme i badrum, extra wc och tvättstuga...torpargrund....inga problem att hålla varmt....
 
Lånar tråden lite:
Jag håller på att renovera mitt badrum på 10kvm efter en vattenskada. Innan skadan satt det inget vattenburet element där utan endast el golvvärmen som värmekälla.

Nu tänkte jag montera dit ett vattenburet element (lite bättre ekonomi) och sedan köra golvvärmen som ren komfortvärme på golvet. Min undring och fråga är om jag behöver bara en komfortvärmeslinga eller om jag ska ha en högeffektsslinga. Enligt mitt resonemang så styr jag "komforten" med termostaten och då spelar det ingen roll om det är en låg eller högeffektsslinga, energin är ju den samma! Förstår ni mitt resonemang? Tilläggas att högeffektslingan är såklart dyrare. Jag har jordvärmeanl i kåken...
 
Frågan är väl om det kommer att fungera. Om du kör komfortvärme i golvet, så att det faktiskt känns varmt, så kommer det att värma upp rummet så att det blir väldigt varmt om även radiatorn är igång.

Jag skulle nog försöka ordna vattenburen golvärme i rummet.
 
Nu har jag kommit på lösningen i mitt badrum. Fick tips om att det finns externa känselkroppar (givare) som sitter i golven. Är golvet kallt, ja då värmer golvvärmen till önskad nivå👍

Frågan är om jag verkligen behöver en full effektsslinga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.