Ses ju tydligt igenom fälgen när beläggen är dax att byta ut, iaf dom yttre, om man nu inte har trumbromsar båda fram och bak:)
 
jojjeblom skrev:
Ses ju tydligt igenom fälgen när beläggen är dax att byta ut, iaf dom yttre, om man nu inte har trumbromsar båda fram och bak:)
För oss som kör gamla och inte alltid så välskötta bilar kan det vara bra att titta på båda sidor ;)
...det är förresten inte så dåligt för andra heller :)
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
S
Macken här i "byn" brukar köra en drive 1:a november där dom tar 100Kr för att skifta från sommar till vinterdäck. Brukar vara flera timmars kö dock, skulle aldrig orka :)
 
Det jobbigaste med hjulbyte tycker jag är att släpa fram och tillbaka hjulen. Har man inte förvaring så slipper man inte undan detta. Har jag ändå släpat fram hjulen kan jag lika gärna byta själv som att lasta hjulen i bilen, åka iväg och stå i kö. Oavsett om det kostar 50 eller 300 kronor.

Förvaring däremot är smidigt men sist jag hade det tror jag de ville ha 2x600 kronor per år. Då blev jag snål...
 
Lostmoose skrev:
14 inlägg och först då kommer det,
Hur vet ni andra när det är dags för byte av bromsklossar?
När det börjar skrapa?

Edit: jag tänkte lite längre än näsan räckte och kom fram till att den som inte byter hjul själv troligtvis låter verkstaden bestämma när det är dags att byta bromsbelägg...
Brukar passa på att titta lite när de har bilen upphissad, utan att va ivägen alltför mycket då :)
 
Kostnaden beror lite på hur man räknar.
Jag har köpt en billyft för ca 18.000kr. Om jag räknar med att jag endast använder den till hjulbyten och att jag har 40 år kvar av däckbyten så kostar varje byte ca 225kr :)

Men i kalkylen måste man ju självklart även ta hänsyn till den markant mycket högre livskvalitet som jag får av att ha billyften, oavsett om den används eller inte.
 
  • Gilla
NoOne2k och 2 till
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
14 inlägg och först då kommer det,
Hur vet ni andra när det är dags för byte av bromsklossar?
När det börjar skrapa?

Edit: jag tänkte lite längre än näsan räckte och kom fram till att den som inte byter hjul själv troligtvis låter verkstaden bestämma när det är dags att byta bromsbelägg...
Exakt, kan bara hålla med!

Tråkigt..?
Nej varför det, jag vet betydligt tråkigare saker i livet än att pyssla om bilen några minuter och få koll på sina prylar.
 
Hemmakatten
Jag har passerat den åldersgränsen när det numera är för jobbigt fysiskt att byta däck (och för den delen överhuvudtaget skittråkigt och smutsigt och smådjävligt att hålla på med bil). Fanns en tid när jag både bytte bromsbelägg, olja, tändstift, servade, bytte däck mm men gillade det aldrig och nu har jag råd (tar mig råd) att låta andra sköta om bilen. Har däckshotell sedan ett par år för båda våra bilar så nu slipper maken byta däcken, vilket han inte medger, men i hemlighet tycker är skönt.
 
Detta med hem-service handlar mycket om att göra det enkelt för sig. Behöver man ligga ute på en stenig uppfart eller allmän parkering är det ju skitjobbigt - då skulle jag också lämna bort eländet.

...men i egna garaget, med varm skön filt, lite mysmusik i radion, tryckluft redo, garagedomkraft redo, mutterdragare osv...så blir det lite trevlig egentid istället.
 
  • Gilla
jronnblom
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...men i egna garaget, med varm skön filt, lite mysmusik i radion, tryckluft redo, garagedomkraft redo, mutterdragare osv...så blir det lite trevlig egentid istället.
Och, enligt min mening, kanske framförallt, med hjulen förvarade nära hjulbytesplatsen.
 
Många verkstäder skyltar om "däckskifte" för ca 150-300kr.

Tänkte åka till första bästa med en uppsättning lösa däck och be dom skifta dessa mot de som sitter på bilen. :D och hoppas på att få betala enligt vad dom skyltar om.

Det är imho rätt väsentlig skillnad mellan däckskifte och hjulskifte.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
perra från skogen skrev:
Här kostar det 100kr....
Var?


(Tips: Fyll i din signatur :) )
 
KnockOnWood skrev:
Var?
I skogen fattaru väl... :surprised:
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.