Har för avsikt att byta ut en gammal PAX-fläkt i badrummet som passerat bäst före. Taket verkar vara i någon form av plåt, och min fundering är hur jag enklast gör infästningen av fläkten i plåttaket. Det ser ut som att man använt expander för att montera den befintliga fläkten, men jag har svårt att hitta sådana som är avsedda för plåt.

Vilken metod är att föredra i denna situation? Självborrande plåtskruv?
 
Innertaket eller yttertaket?
Innertak av plåt låter verkligen ovanligt.
Plåtskruv måste väl vara enklast om det är plåt.
 
Innertak (undertak) i betonghus. Kan hända att jag misstar mig, men det låter verkligen som plåt när jag knackar på det.
 
Plåtskruv går bra om det är luft ovanför plåten, annars är det plugg och vanlig skruv om det är betongbjälklag direkt.
Passar inte hålen rakt av på nya fläkten?
Det brukar vara rätt lika på dom.
 
Den nya fläkten är inte ens hälften så stor, så det lär inte fungera att använda de befintliga hålen.

Om det nu visar sig vara plåt, bör jag (som är totalt okunnig i ämnet plåt) använda borrande skruv eller förborra och skruva med vanlig gängpressande skruv? Inbillar mig att det senare alternativet är bättre för en nybörjare eftersom den borrande skruven väl kräver en viss teknik?

Edit: Var och knackade lite till i taket, och jag blir allt mer tveksam. Det kanske är gips ändå. Vi kan väl bordlägga ärendet tills jag är säker på saken :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag hade förborrat och skruvat med plåtskruven. Den självborrande behöver högr varvtal och en bestämd hand med lite känsla annars drar man den lätt för mycket.
 
  • Gilla
tacho
  • Laddar…
Jaha, det var visst ett vanligt gipstak... Fungerade utmärkt med UX-plugg.

Men den här tråden kanske hjälper någon annan som faktiskt har ett plåt-innertak ;)

Tack för hjälpen corre!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.