Är det någon som vet om man kan laga ett vattenelement? Det har gått hål i elementet och då rinner det ut vatten när elementet är i gång.... Eller går det inte? Måste man byta ut det?
 
I en hyreslägenhet jag bodde i började en vattenradiator att läcka. Vaktis kom och skruvade bort det, svetsade igen hålet, och satte tillbaka det.
Så det kan gå, det beror väl på hur skadan ser ut, och om det finns något att svetsa i eller om allt är rost.

Det finns så kallad knådmassa för metallagning i bildelsaffärer, det sägs vara riktigt starkt. Som en stav modellera, som man aktiverar genom att knåda den och på så sätt blanda två delar av den. Sedan härdar det. Det kanske kan rädda dig under vintern? Tag bort färgen runt skadan och gör riktigt rent först.
 
Vad kostar en ny radiator?
Vad kostar en vattenskada?
Sätt igång hjärncellerna!
 
Det är inte så att det rinner litervis med vatten. Det droppar lite nu och då.... Men tack för upplysningen... Kan ju vara bra att veta, menar jag. Har kollat priser på element då jag vet vad de kostar, men tänkte det kanske gick att ha kvar det gamla ändå.... Är ju bara ett litet hål....
 
Lyssna på BAS nu.... ett litet hål kan snabbt bli ett stort hål...
 
Jo, jag vet :) Stora hål = stora läckage = stora utgifter
 
Ett alternativ är att borra upp hålet som läcker och gänga.
Lite gängtape på en skruv, och in med den i hålet.
 
blir fan mörk rädd.....många McGyver i vårat avlånga land... konstigt att det r så mycke vattenkador :-/
 
Nej, borra upp hålet och göra det större skulle jag nog inte göra.... Låter lite vågat tycker jag... Får väl se vad vi gör... Kanske blir det ett nytt element ändå. Men det där med modellera var ju ett alternativ, temporärt iaf :)
 
Ring en VVS firma så har dom lösningen för dig!
 
företag som sysslar med beg byggvaror brukar kunna ha beg radiatorer till hyffsade priser. iofs tillkommer monteringskostnad men iallafall.....
 
T
Rivners säljer beg radiatorer till humana priser.

MEN - om det nu är ett rosthål (alltså inte en spricka vid mutterinfästningen) är det en varningssignal / riskindikator att det kan komma att dyka upp på de andra radiatorena också, frågan är därför:
Hur gammalt är hela systemet och finns det begynnande korrisionsskador på andra ställen ?

Jag skulle ta mig en närmare titt för att försäkra mig om HELA systemets kondition, tänk på att eldningssäsongen just startat och du vill nog inte få flera läckor senare under denna säsong.
 
Tack för tipset. Ska kolla hur det ser ut....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.