Som ni kanske sett så har jag precis skapat en tråd angående offentlig auktion på hus. Då det verkar finnas risk att det hela kan dra ut på tiden ganska rejält så finns bl.a. en sak som kan bli problem:

Infiltrationen är utdömd av kommunen. (kuriosa - kolla mitt inlägg här från 2007..) http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/75260-livslangd-infiltration.html
-Jag hade fel på några år där...

Hur som helst så är infiltrationen utdömd (och ganska tilltäppt nu) och skulle ha åtgärdats senast för någon månad sedan. Jag visste om att den skulle åtgärdas och hade planerat för det, men blev tvungen att ta ut kommunen för att få ett objektivt kvitto att ta med i husvärderingen..

Då jag insåg att bodelningen drog ut på tiden, så lyssnade jag tidigt med kommunen som lite fint sa att de har mycket att göra och inte visste när de kommer att ha tid att följa upp...
-inget anstånd eller liknade, bara detta.

Bodelningsförrättaren gjorde klart sin ståndpunkt då jag ville att det skulle åtgärdas och sa att han ansåg den åtgärden ligga utanför bodelningen. Jaha...

1. Inget stod i papperen från kommunen gällande vitesföreläggade
a) Hur ser beslutsgången ut gällande sådana saker?
b) Jag har redan överskridit tiden - kan det göra att jag per automatik kan få ett retroaktivt vitesföreläggande senare - även om jag skulle åtgärda eller flytta inna "kommunen kommer på det"?
2. Storlek på vitesföreläggande vad kan det röra sig om?
-google gav vid handen en 30-50tkr?
3. Något tips på hur lägga fram situationen som kan göra att man kan få anstånd/uppskov på åtgärdande? (alltså inte bara "snyft-snyft")
 
Hej! varför pratar du inte med en Advokat, om nåt kan dom detta,
Visst du kan få en massa tyckande men vad som är tillämpligt ??

//Goerana
 
Ingen expert på viten, men det lilla jag snappat upp är att först måste det komma ett beslut om vitesföreläggande. Typ: Åtgärda senast 1a dec. Annars 150 000. Det beslutet kan överklagas i 2 eller 3 instanser. Och det går att begära anstånd i överklagandeprocessen. Finns folk som är exprter på att skjuta sådana beslut framför sig.

När föreläggandet vunnit laga kraft så har du en viss tid på dig. När du inte lyckats åtgärda så kommer vitet att dömas ut. Men även det beslutet går att överklaga, och skjutas framför sig i ett antal år.

Här i området finns ett hus som fick föreläggande om rivning 2004, viten på typ 400 000 har dömts ut. Men huset står fortfarande (rent ruckel). Och inga pengar har dömts ut som vunnit laga kraft.
 
goerana skrev:
Hej! varför pratar du inte med en Advokat, om nåt kan dom detta,
Visst du kan få en massa tyckande men vad som är tillämpligt ??

//Goerana
Håller med, men det ena utesluter inte det andra. Kan väl säga som så att debiteras det 1500kr i timmen så är det bra att vara påläst. I just detta fall kan givetvis kommunen tala om vad som gäller gratis, men jag frågar gärna runt innan..
 
hempularen skrev:
Ingen expert på viten, men det lilla jag snappat upp är att först måste det komma ett beslut om vitesföreläggande. Typ: Åtgärda senast 1a dec. Annars 150 000. Det beslutet kan överklagas i 2 eller 3 instanser. Och det går att begära anstånd i överklagandeprocessen. Finns folk som är exprter på att skjuta sådana beslut framför sig.

När föreläggandet vunnit laga kraft så har du en viss tid på dig. När du inte lyckats åtgärda så kommer vitet att dömas ut. Men även det beslutet går att överklaga, och skjutas framför sig i ett antal år.

Här i området finns ett hus som fick föreläggande om rivning 2004, viten på typ 400 000 har dömts ut. Men huset står fortfarande (rent ruckel). Och inga pengar har dömts ut som vunnit laga kraft.
Tackar, detta verkar stämma precis med det jag har hört och läst mig till också. Jag får sitta still i båten tills de hör av sig nästa gång.
 
Jag har precis fixat med infiltration som var utdömd när ja köpte huset. För mun del så fick jag ett brev om att det var dax att åtgärda efter ett par år. I brevet fanns datum när det önkades att det var klart. Inget mer än så.
Ett alternativ är ju annars att ansöka om tillstånd . Sätt spaden i backen så har du fem år på dig att bli klar.
 
Det sista lät onekligen lockande. Tyvärr så verkar tiderna och bedömningarna variera över landet. Jag har läst igenom lite rättsfall nu. I ett rättsfall jag läste igenom så hade de fått 1.5 år på sig at åtgärda men inte gjort det, nästa vända så blev det 1.5 år igen + vitesföreläggande.

I Härryda så hade några strulpellar däremot bara fått 8 veckor(!) på sig att åtgärda(bakgrund återgavs inte helt), men gjort som hempularen skrev och drog ut på det hela, de lyckades till och med vinna mot kommunen pga teknikaliteter...
Dessa personer hade ådömts löpande vite på 10000 per månad.

Nix, är nog bara att sitta still och köpa tillbaka huset och sedan ta tag i eländet.
 
Ja som sagt det man kan göra rättsligt är nog bara förhalningstaktik. Och lika gärna som att lägga energi på att hitta på nya skäl till anstånd och nya detaljer i beslutet att överklaga, så kanske man med samma energi kan lösa problemet istället.
 
O
Man kanske ska se det som ett sätt att köpa tid....
Man kan inte vinna.. mer än tid....
Men det var väl tiden som var problemet som jag förstått det hela... inte så mycket själva åtgärden....
 
Korrekt,
kommunen har ju de Facto "rätt".
själva åtgärden är inte problemet, bra markförhållanden och gott om firmor i närheten som kan åta sig jobbet.

Att göra det innan det huset är mitt öppnar tyvärr bara för ännu mer juridiska bekymmer: exet lär vägra ersätta mig för grävning eller utlägg och advokatkostnaden skenar iväg ännu mer innan den fordran är utredd.

Borde nog ha lagt till i något tidigare inlägg att det inte finns någon grävd brunn i närheten, annars hade det blivit till att göra det snarast.
 
O
Det värsta i det hela är väl inte själva åtgärden i sig utan att det blivande? exxet inte verkar inse vad som gäller....
Hela situationen låter väldigt jobbig....
 
Jag har gått vidare, så gott det nu går..
-Men nog ser jag fram emot den dagen jag äntligen kan begära handräckning och få alla exets saker bortforslade och kunna byta lås på huset...
 
Hemmakatten
Det är ju din närmiljö som förorenas av det icke fungerande avloppet. Har du egen brunn kan i värsta fall dricksvattnet bli otjänligt. Du tänker ju köpa huset och då får du ändå stå för kostnaden själv. I nuläget kan du kräva exet på del av pengarna via kronofogden. Hon har kanske inte pengar nu men kan få utmätningsbara tillgångar och lön längre fram.
 
Tyvärr så om jag gör denna åtgärd innan och fordran bestrids så blir det även en vända i tingsrätten först, därefter kan man gå till kronofogden med utslaget.
(Kronofogden sa rent ut att jag borde räkna med en vända i tingsrätten)

Då det rör sig över ett halvt prisbasbelopp så kan man ju även få ersättning för ombudets omkostnad, så på så sätt så borde det vara hyfsat riskfritt, men dessa pengar kommer jag nog inte att se på många år.
= Jag ligger ute med även denna juristkostnad och risken ökar nog att fler vill bjuda på huset, samt att exets betalningsförmåga försämras ytterligare med hennes juristkostnader som hon drar på sig(om hon nu inte får rättshjälp).

-kommer en förnyad kontakt från kommunen, så är det ju bara att göra enligt ovanstående dock. Rent krasst förlustminimering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.