Hejsan,

jag vet inte om det här är rätt forum för den här frågan, men jag är så pass nyfiken/intresserad att jag testar och ser hur det går.

Jag undrar lite vilken sorts hantverkare som lägger solpaneler/solceller. Vad jag har förstått så är det VVS:are ... men liksom - och ja, jag är en riktigt nybörjare på det här - är det "helt vanliga" VVS-montörer som lägger solenergi-grejer på tak eller behöver man gå någon specialutbildning för det?

Det är lite min dröm att få lägga sådant. Det är därför jag frågar. Jag har sökt runt en hel del på internet men jag hittar inget konkret utöver att det eventuellt/antagligen är inom VVS-facket.

I dagsläget är jag helt och hållet outbildad inom ämnet men har sökt till en VVS-montörsutbildning som börjar den 5:e januari. (Givetvis räknar jag inte med att få lägga solcellspaneler - det är bara min dröm. Jag räknar med att göra sådant det finns en marknad för)


Någon som har lust att hjälpa en amatör?


med vänliga hälsningar,

Nötar
 
Kan tänka mig att en VVS:are lägger solfångare men inte att dom gör solcellsinstallationer.
 
VVSare installerar solvärmesystem. Det är dock en bransch som krympt väldigt mycket de senaste åren.
Solcellssystem brukar vanliga montörer installera medan en, av elnätsföretaget, godkänd elektriker kopplar in växelriktaren.
 
HansR skrev:
VVSare installerar solvärmesystem. Det är dock en bransch som krympt väldigt mycket de senaste åren.
Solcellssystem brukar vanliga montörer installera medan en, av elnätsföretaget, godkänd elektriker kopplar in växelriktaren.
Åsyftar du VVS-montörer då? Krymper den branschen ("solcellssystembranschen") också?
 
solceller monteras oftast på ett konsolsystem ,några cm ovanför takytan, för att luften skall kunna cirkulera och kyla solcellerna när det är som hetast ute. Detta kan vem som helst utföra om det är medlevererat rätt grejer och sedan låta en behörig elektriker sköta de sista anslutningarna. Det som man måste ha lite kunskap om är hur delskuggning mm kan ställa till det för slutresultatet. Termiska solfångare däremot skall oftast dockas samman med befintliga värmesystem såsom värmepump.vedpannor,pelletspannor eller vattenmantlade kaminer vilket kräver en intresserad vs-are för att få ett optimalt system. Solbranscen följer ofta trenderna (dvs mediernas focus och de finansiella bidragen som planlöst poppar upp när lobbyverksamheten temporärt varit framgångsrik) men är såklart på framsteg. För tillfället ligger focus enbart på solceller där det utlovas bidrag utav pengar som (som vanligt) redan är uppbokade för en okänd framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.