Detta är ju helt otroligt! Nästan så man inte tror det är sant. Så uselt!!
 
Välkommen till min mardröm!
 
På tal om parkettgolv.

Vilken tjocklek har levererats och vilken tjocklek är utlovat i kontraktet?

Kährs har ett flertal olika tjocklekar. :confused:
 
Bra fråga, vi har beställt 15 mm, men inte kontrollerat ifall det är det som levererats, man tar för givet att det är det!
 
Smilla05 skrev:
Bra fråga, vi har beställt 15 mm, men inte kontrollerat ifall det är det som levererats, man tar för givet att det är det!
Känns ju i detta läget som att du inte kan ta något för givet när det gäller den husleverantören. :(
 
Börjar inse detta också, tanken kommer om det är så illa det man ser, undra då hur det är där man inte ser.....
 
Lider med dig! Vilket jäkla fuskjobb dom har utfört! Är massor med timmar som kommer gå åt att spackla och skrapa och slipa för att få allt bra!
 
Usch så tråkigt, jag lider med dig. Vi har också fått vår släng av inkompetenta hantverkare med undermåligt resultat, och tyvärr finns det väl aldrig någon vinnare i en sådan situation.

Jag tolkar dig som att du egentligen inte är missnöjd med besiktningsprotokollets innehåll, utan främst på hur det hanteras efteråt? Tyvärr har du inte rätt att hålla inne på slutbetalningen så länge besiktningen är godkänd, och en godkänd besiktning innebär främst att det inte är farligt att bo i huset. Utseende och finish har ingenting med saken att göra (ledsamt nog, jag vet). Som du tipsats om tidigare, kontakta ett par, tre erkänt duktiga målerifirmor (samt snickerifirmor, om det finns sådana problem också) och be om en offert med fast pris på att färdigställa allt. Denna summa kan du sedan hålla inne.

Lycka till!
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Been there, done that.

Att hamna i tvist med ett buffligt husföretag är en mardröm, mitt tips är att anlita en advokat med inriktning på fastighets och entreprenadrätt. Det kostar en del men det är bra att ha någon kunnig med sig när man går in i tvist med ett företag som inte har för avsikt att göra rätt för sig.
Du bör ha möjlighet att använda hemförsäkringens rättshjälp för detta.
 
Rolla råspont? Ska det bli snyggt måste det väl penselmålas? Oavsett så ser alltihop för jäkligt ut!
 
Vi hade liknande problem när vi byggde nytt och tyvärr känner jag igen många av argumenten.:eek: Du har redan fått många bra råd och personligen skulle jag:

- Ta in en uppskattning/offert för att åtgärda alla brister och hålla inne med motsvarande summa.
- Skicka bilderna på det fullständigt katastrofala målarjobbet till husföretagets huvudkontor
- Om inget hjälper, ta in en advokat och skicka ett krav att allt skall vara åtgärdat innan ett visst datum annars så kommer ni att med hjälp av de pengar ni håller inne med fixa det själv.

Din största chans att få någon rätsida på eländet är att hålla inne en tillräcklig summa som täcker åtgärderna. Vår entreprenör skickade ut fakturan på det innehållna beloppet utan att ha åtgärdat de stora punkterna och hotade med inkasso om vi inte betalade. Vi bestred bara och gjorde klart för honom att han får inga pengar innan allt är åtgärdat. Det i kombination med att vi kontaktade huvudkontoret gjorde att de mesta fixade sig. Sen dök det upp värre saker med tiden och där krävdes det advokat för att få honom att göra rätt för sig. Så gör inte misstaget att lyssna på några dåliga ursäkter, undanflykter eller hot utan stå på er.

Slutligen måste jag bara säga att målarjobbet är nog det jävligaste jag någonsin sett och jag har väldigt svårt att se att någon som är vid sina sinnes fulla bruk kan försvara det.
 
Jag lider med dig och är glad att jag hade tid själv att göra det mesta själv i vårt hus. En sak jag inte kan förstå är hur/varför fönstersmygarna ser ut som de gör på bilderna. De måste ju vara begagnade eller vansinnigt misshandlade? I normala fall använder man ju laminerade spånskivor, målad mdf eller limträ? Det är inte målarens fel att materialet är undermåligt kan jag tycka. Inte för att jag försvarar deras arbete, långt ifrån men jag tycker det finns fler kålsupare i den här soppan...
 
O
roland53 skrev:
......
Trägolvets läggning ser ju undermålig ut.
Frågan är om det beror på...
.....undergolvets ojämnhet (betongplattan)(=byggarens ansvar) OBS Kährs har ett toleranskrav för ytjämnhet som inte överenstämmer med toleranskrav för gjutning av bottenplatta.
.....trägolvet har materialfel/feltillverkat. OBS att Kährs som anses vara ett kvalitets märke även tillverkar golv i Indonesien ( eller om det var Phillipinerna?) med gamla svenska maskiner till objekt dvs byggare för ett lägre pris. Kanske du fått ett sådant golv?
.... oavsett så borde golvläggaren hojtat till när han ser att det inte passat, frågat sig varför och sorterat ut plank som inte höll måttet för reklamation och utbyte.
Det är förvisso OT, men jag måste få yttra mig....
Mig veterligen så finns det ingen tillverkare som säljare likadana prylar men med olika kvalitet för olika butiker....
Som om Bregott hade en batch för konsum och en för Ica..... Där den ena var sämre.... Däremot kan det finnas det som i virkets värld kallas för utskott.... Men då skriver man det...
Men det verkar vara en underbar myt det där att tillverkare gör en dålig batch och en bra... för att sälja under samma namn men i olika butiker...
 
Odjuret skrev:
Det är förvisso OT, men jag måste få yttra mig....
Mig veterligen så finns det ingen tillverkare som säljare likadana prylar men med olika kvalitet för olika butiker....
Som om Bregott hade en batch för konsum och en för Ica..... Där den ena var sämre.... Däremot kan det finnas det som i virkets värld kallas för utskott.... Men då skriver man det...
Men det verkar vara en underbar myt det där att tillverkare gör en dålig batch och en bra... för att sälja under samma namn men i olika butiker...
Jag har det direkt, muntligen, från en representant från Kährs, när jag i en butik skulle titta på ett golv som en byggare offererade för ett nybygge.
Den angivna golvet kunde inte levereras av butiken och fanns inte i deras kollektion.
Eftersom butiken just den helgen (vi pratar ca 6 år sedan) hade en representant närvarande förklarade hon hur det låg till och det var som jag refererade ovan.
Jag säger inte att produkten med automatik var sämre, men toleranserna kan man misstänka vara sämre (med gamla maskiner).
Det var alltså inte frågan om olika batcher till olika butiker med skillnad i kvalité utan olika produktnamn till olika målgrupper (i detta fallet butiker vs. objektbyggen.)
Fabrikerna utomlands kan vara nedstängda nu. Kährs har gjort omstruktureringar, men förstår mellan raderna att det beror på vilken tjocklek och om produkten är svanen-märkt eller inte var trägolven är tillverkade.

Bortsett från Kährs så är väl allmänt bekant att en stor fabrik kan leverera varor till olika märkesvaror med olika kvaliteér. Tex. inom vitvarubranschen är det vanligt förekommande.
 
Oj, det var många som hade åsikter där inne.

Först så är det ju omöjligt att veta omfattningen på hur dåligt jobb målaren gjort utan att veta hur underarbetet ser ut. Det kanske är tvärskarvar på gips? Stora glipor i foder? Har sett många klåpare till snickare lämna ytor som målaren måste trolla med för att få till, tyvärr är det bara hans jobb folk klagar på sen.

Är målaren köpt på referensytor eller på behandling? Fogning av foder och sockel ingår aldrig utan måste i så fall köpas till.

Mycket svårt att få en underkänd besiktning på målningspunkter, i så fall måste det vara så ofärdigt att projektet inte anses vara färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.