Hej Bullen,

Jag är en kille som precis blivit ägare till en sommarstuga. Det jag undrar är hur mycket som ingår i "slutstädet" när man säljer ett hus. Ska det vara sotat och avloppet tömt? Det är ju ens egen "smuts" så på det sättet verkar det vettigt. Dricksvattnet då? Om det behöver sugas rent och bytas sand där, det känns mer som eftersatt underhåll, eller brist på användande i kombination. Det kanske liggerpå nya ägaren?

Som vanligt är det inte killen i ...

Jaja, hur resonerar ni?
 
Sotning sker normalt bara med de fasställda intervallerna, dvs. inget man slutstädar. Tömma avlopp tror jag är samma sak. Framförallt om vi menar ex. slammavskiljare i en trekammarbrunn. Gäller det en tank i ett slutet system känns det lite mer tveksamt att lämna till nya ägarna, vet ej. Just en Septitank känns ju lite mer som att man tömmer dammsugarpåsen till centraldammsugaren.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Sotning görs när det är dags och du får meddelande om det, men kolla så att inte tidigare ägare har utfört det själv.
Gäller väl även avloppsdelen och är det tank så tömmer man när det är dags, dvs när det larmar. Känns onödigt att tömma en halvfull tank, kostnadsmässigt. Så det skulle ni stämt av före kontrakt hur det skulle regleras.
Dricksvattenbrunn samma där och det ingår i besiktning av fastigheten att kontrollera dess status och ev. åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.