Dags att fundera på värmesystem till mitt hus. Jag behöver input då jag inte har någon erfarenhet av värmesystem.

Jag ska bygga ett välisolerat hus på drygt 80kvm på öppen plintgrund bredvid havet i Halland. På bygglovet kommer det finnas en möjlig utbyggnad på runt 50kvm. Att jag inte bygger större direkt beror helt på ekonomin.
Detaljplanen säger:
* Max 23 graders lutning på taket annars hade solceller/fångare varit en idé
* Ingen källare
* Enplanshus
* Ingen sprängning

Huset kommer stå direkt på berget på plintar. Detaljplanen tillåter inte sprängning därav valet plintar.

Min tanke var från början att köpa luft/luftvärmepump och komplettera med täljstenskamin. Ett alternativ är vattenmantlad täljstenskamin. Det kräver en stor ackumulatortank antar jag som helst skulle stå i en källare?

Att borra för bergvärme och ha golvvärme samt komplettera med kamin antar jag är en bättre lösning, men också en väldigt mycket dyrare lösning. Eller? Hur bra funkar golvvärme i ett hus på plintgrund?
 
Vilken grund man har spelar mindre roll, det är u-värdet på konstruktionen som är viktig. Bergvärme är en dyr kostnad i installation men oftast den lägsta i drift.

Jag rekommenderar alltid bergvärme om det är möjligt och man har tillräckligt stort värmebehov. 80 kvm är ganska litet men ska det byggas ut så det blir 130 så är det ett alternativt. Hellre en dyr räkning och många små än tvärtom.

Har själv vedeldat men kommer aldrig mer ha det pga tid och hur skitigt det är.
 
Jag tror inte du får ekonomi med bergvärme i ett välisolerat hus i Halland. Med reglerna som gäller från nyår kommer du inte att få förbruka mer än 4000 kwh/år.
 
Jag är också rädd för att jag inte får ekonomi med bergvärme i mitt hus. Frågan är vilken sorts värme/ventilationslösning som är bäst för mig! Jäkla svår fråga det där! :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.