Håller på att kolla upp möjligheterna till ett taklyft och att bygga på ett helt eller halvt plan. Huset är på 84m2 i ett plan, platta på mark, byggt 1962.

Har idag kallvind med ca 15-20 cm kutterspån. Börjar fundera på hur uppvärmningskostnaderna kommer att bli med ett extra plan. Har tänkt mig att lägga 50-60 cm lösull på den "nya" vinden. Väggisolering på övervåningen blir enligt dagens standard.

Hur tror ni att uppvärmningskostnaderna kommer att påverkas med den nya våningen samt den förbättrade vindsisoleringen?
 
Svårt att säga. Vad har du för uppvärmning idag? Vad kostar den? Hur stor yta värmer du? Hur värmer du den nya övervåningen?
 
Eldar med pellets och det ligger på ca 12500kr/år. Tanken är att fortsätta med det och att värma övervåningen med samma system.
Vad jag undrar är alltså ifall den nya välisolerade våningen gör att det inte blir någon större skillnad, med tanke på att nuvarande vindsisolering är undermålig. Med det kanske är önsketänkande? :D
 
Det kan du nog glömma. Dock tror jag inte det blir stora skillnader. Det går att räkna ut om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.