Vi har fått erbjudande om att dra fiber till huset genom befintlig kanalisatin för telefon. Hur vet jag om jag har rör i marken för detta?
 
Konstigt erbjudande. Det vanligaste är väl att man inte har kanalisation.
Hitta förstajacket och se hur långt du kan köra in en dragtråd.

Det bör ju vara samma företag som äger kanalisationen som kommer med erbjudandet, så de kanske vet att det finns en kanalisation.

Välkommen till forumet!
 
Låter som att det är Telia Öppenfiber som kommer att använda de rör de grävde ner till telefon en gång i tiden.
Hos oss va det inget krav utan mer info om att det är så de tänker göra. Om detta inte gick så grävde de upp och fixade till det utan extra kostnand.
 
Om du begär ut info från ledningskollen så får du all info om ledningar på din fastighet.
 
Om Telia kan återanvända befintlig kanalisation blir åverkan på din tomt minimal. Hos mig bröt de upp 5*10cm asfalt för att komma åt teleröret. Mycket smidigare än att gräva.

Telia Öppen fiber ärger inte fibern som läggs ner utan den äger Skanova som också äger telerören.
 
pelpet skrev:
Om du begär ut info från ledningskollen så får du all info om ledningar på din fastighet.
Jo, men inte huruvida de ligger i rör eller bara en nedgrävd kabel, eller?
 
Prata med beredaren som planerar fibernätet. Harn har antagligen kartor på var Skanova anser att det finns rör och inte. Det är också han som planerar hur det ska grävas på din tomt om det behövs så det är en bra person att prata med hur som hellst.
 
Här hos oss fick vi samma besked om befintlig kanalisation. I verkligheten var de som faktiskt skulle lägga ner kabeln inte alls intresserade av bef rör. Gammalt och osäkert, tyckte det.
Här har de grävt nytt till alla fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.