Hej
Har en fundering angående ett avloppsrör som går från köket ner genom pannrummet och ner i stammen under golvet.
Varför detta typ extra vattenlås? Varför inte rakt rör rätt ner bara?
Finns säkert nån anledning till detta.
Saken är den att avrinningen från diskhon i köket inte är nåt vidare men vattenlåset under diskbänken och kröken på bild är kliniskt ren.Har vacuumventil under diskbänken men funderar på o sätta en ventil under kröken i pannrummet DSC_0032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det ser ju inte ut att vara gamla delar heller.

Har du vattenlås i köket så ser jag ingen anledning till detta.

Går avloppet vidare till något mer?
 
Har ni en golvbrunn under diskbänken, diskmaskinen eller kyl/frys? Isåfall kan det här vara ett improviserat vattenlås för att förhindra avloppslukt ut golvbrunnen. Egentligen onödigt, det finns luktspärrar för golvbrunnar.
 
Hej igen
Nej det finns ingen golvbrunn eller så under varken diskmaskin eller eller diskbänk,kopplat direkt på avloppsröret.
Det här är monterat 2010 av förra ägaren så det är inga gamla prylar
Avloppet tar som sagt bara diskbänk och diskmaskin och stammen i källaren tar golvbrunn pannrum och tvättstuga och även avloppet från tvättmaskin.
Jag funderade på om den lösningen är till för o skapa undertryck för o inte få för högt flöde i avloppet.
Lossade nämligen vattenlåset i tvättstugan och fyllde upp diskhon med vatten och släppte på,fick ett helt annat drag i avloppet men det slutade med att vattnet rann ut på golvet i tvättstugan:(
Och det är inte stopp i stammen ut från huset heller mig veterligen. Har kört med högtryckstvätt och förra ägaren hade spolbil för 2 år sen.
Kanske inte är rätt med vacuumventil under den så kallade kringlan i pannrummet,rinner väl bara ut i pannrummets eller tvättstugans golvbrunn istället.
PS
Det står vatten i rören hela tiden i källaren
 
Sidoförflyttning av rören och byggherren hade inga 45graders hemma? ;)
 
:) Kan det vara så enkelt tro
 
Staffans2000
Knappast.
Corre driver nog med dig.

Skippa vattenlåset.

Staffan
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag hade tagit ett snack med kommunen, det kan ju knappast vara okej att det står vatten i avloppsledningen ut från huset. Vad händer vid nästa störtregn? Avloppspool i tvättstugan?

Jag misstänker att det improviserade vattrnlåset är ett sätt att hantera avloppsproblemet istället för att lösa det. Jag hade också övervägt att snabbt installera en backventil till golvbrunnen.
 
Krilleman
Kenneth Ullgren skrev:
PS
Det står vatten i rören hela tiden i källaren
Då är det ju stopp någonstans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.