Hej,


Jag + fam. har nyligen flyttat in i en enplansvilla i vinkel, byggd tidigt 80-tal. Betongstomme och mexitegel.

Som det är nu så är det direktverkande el i oljeradiatorer och en kamin som inte är super-effektiv. Golvvärme i badrum. Huset är väl isolerat men inte jättebra ventilerat i nuläget, i synnerhet i vardagsrummet. "Uterummet" är egentligen isolerat och kan värmas upp året om. (Inget vi planerar göra)

I nuläget har vi ej budget till att byta ut hela systemet till något mer effektivt och har därför börjat kolla på Luft/Luft som komplement.

Vad jag förstått så är Mitsubishi och Panasonic ledande märken just nu. Jag har också insett vikten av professionell installation och att hellre ha en lite överdimensionerad modell snarare än motsatsen.

Jag bifogar en planritning. Grön markering är plats för där vi på sikt tänkt sätta ett fönster/altandörr för att få mer ljus in i den delen av huset.

Vi planerar även att öppna upp köket mot vardagsrummet samt bredda hall-ingången.



Jag har surfat runt en hel del och kollat en massa tester och artiklar och tänkte nu fråga här vad ni på detta forum har att säga om detta.

Vilken typ rekommenderar ni? Vilken placering tror ni är optimal i detta fall?

Planritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand,

FD
 
Redigerat:
Vi har vår installerad centralt i huset, med rördragning via kallvinden. Jag upplever att det ger en väldigt bra värmespridning, i motsats till traditionell installation vid en yttervägg.

Jag vet inte om det är genomförligt i praktiken, men med din planskiss så skulle en motsvarande placering kunna vara ovanför dörren in till tvättstugan. Utedelen kanske skulle kunna placerad på takets garage?
 
Om ni öppnar upp öppningen i hallen/matplatsen ordentligt så skulle jag rekommendera att innerdelen monteras ovanför ytterdörren och utedelen vid toa/bad eller kök beroende på vart ni har ett gångstråk då det kommer mycket vatten från utedelen som blir skridskobana när det är kallt.
Det låter lite och blåser så att placera innerdelen i v-rum kan störa en del, bättre att placera innerdelen på näst bästa ställe och få bättre komfort ljudmässigt.
Svårt att ge riktigt bra svar på vilken effekt som behövs då det inte framgår vad fastigheten förbrukar och med vilka förutsättningar samt att vintrarna i detta land kan skilja sig åt ganska mycket temperaturmässigt men någon modell av dom större kända märkena på ca 6-6,5kW vid +7 grader då dom ger ca halva effekten vid -15 vilket ni dock knappast har i Skåne.
Det som lär bli avgörande av modell är höjdmåttet mellan tak och dörrkarm/foder då modellerna har olika bygghöjder och olika krav på luftspalt ovanför innerdelen mot taket.
 
Tack för svaren hittills!

Ja, kan inte på rak arm säga vilket avstånd det är mellan dörrkarm/tak.

Bra placering (om man ska ha ytterdelen vid vägg) är på öster (neder) väggen och norrväggen (höger). Utanför dessa väggar är ingen direkt plats att promenera omkring på, intill väggen.


Det finns väl vissa modeller där innerdelen placeras mer på lägre höjd? Rent logiskt så borde det väl egentligen placeras lågt, då varmluft stiger..

Bra poäng med ljudet... Vill ju helst inte bli alltför störd av det. Både inomhus och utomhus. För egen skull och grannars.
 
Det finns specifika golvmodeller som placeras lågt.
Man kan även placera flera av dom vanliga modellerna lågt men nackdelen med det kan vara att det står möbler i vägen som hindrar luftflödet samt att det kan bli svårt att möblera om.
Stora fördelen med placeringar ovanför ytterdörren är att man störs minst av ljud och blåst där som regel.

Placeras innerdelen ovanför dörren till tvättstugan enligt förslag ovan så är det en sovrumsdörr precis bredvid och dom kommer bli störda av ljudet nattetid.
 
Comfort Thomas skrev:
.. Placeras innerdelen ovanför dörren till tvättstugan enligt förslag ovan så är det en sovrumsdörr precis bredvid och dom kommer bli störda av ljudet nattetid.
Vi har också tre sovrum placerade ungefär i samma närhet som förslaget jag skrev ovan, och vi störs inte alls av ljudet.
Sedan skiljer det sig förstås på olika märken/modeller något.
Störande ljud är också något väldigt subjektivt, som vi uppfattar olika. Fråga exempelvis dem som bor nära järnvägen.
 
Placeringen ser bra ut. Köp ett kvalitetsfabrikat som är gjort för att gå 24/7 (=Mitsubishi) och så stor modell du hittar. FH35VEHZ665 är aldrig fel.

När det gäller kaminen - har du tillgång till billig ved eller liknande (lasthäckar, vad som helst som går att elda). Annars fetglöm att sänka kostnaderna genom att elda. En effektiv kamin kan hjälpa till men du får betala 15-20 tusen för en seriös kamin som möter alla utsläppsgränser, har automatspjäll, hög effektivitet etc.
 
Stämmer bra att många inte störs av ljud eller vänjer sig som vid tex järnvägar och flygplatser så jag borde ha skrivit att man riskerar att störas av ljudet.
Olika modeller har olika ljudnivåer och karaktär på ljudet vilket kan störa den ena men inte den andra.
Då man bör köra på så hög fläkthastighet man själv står ut med ljudmässigt för bästa effekt/effektivitet och spridning till resten av huset så måste man ofta tänka både en och två gånger innan man väljer placering.
Själv skulle jag bli tokig på att ha en innerdel så nära sovrummet :)
 
Fortsatt intressanta och givande svar. Tack!

Nej att använda kaminen till uppvärmning har vi ej tänkt göra. Den funkar bra nu på kvällen och efter nån timme så drar den upp temperaturen 4-5 C i de öppna ytorna. Men kaminen är en annan femma (har en annan tråd om denna). På sikt så kanske vi köper en mer effektiv insats.


Ja placeringen får man nog fundera över... Brukar installatören komma med tips på placering annars?
 
Kontakta någon återförsäljare så kommer dom ut och kikar på plats så dom kan se förutsättningarna på plats med möblemang för att undvika störningsmoment och mått som finns ovanför tex ytterdörrar
Kan vara bra att ta ut 2st olika återförsäljare då dom kan ha olika ideer och modeller att föreslå på dom olika varianterna av installationsställe
 
Comfort Thomas skrev:
Kontakta någon återförsäljare så kommer dom ut och kikar på plats så dom kan se förutsättningarna på plats med möblemang för att undvika störningsmoment och mått som finns ovanför tex ytterdörrar
Kan vara bra att ta ut 2st olika återförsäljare då dom kan ha olika ideer och modeller att föreslå på dom olika varianterna av installationsställe
OK. är det något som brukar vara kostnadsfritt?
 
Är det inte kostnadsfritt så väljer du bort dom :)
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Golvmodellerna ger sämre effekt men är bättre än ingen alls. Jag skulle också placera den ovanför ytterdörren om du öppnar upp mera.
Utedelen skulle jag ställa på ett markstativ för att undvika stomljud i huset. Tror inte att du får plats med en Mitsubishi ovanför dörren. Det kan även vara tveksam om Panasonic som är lägre klarar det. Mät höjden och jämför. Det ska även vara en bit luftspalt ovanför. Således är det troligen inte den räcker till ovanför tvättstugan där jag inte skulle ha placerat den. Om inget av alternativen passar skulle de gå ha en nära fönstret vid kaminen? Eldar du i kaminen hjälper du till att sprida värmen med att bara ha pumpen i fläktläge.
 
Golvmodellerna från tex Mitsubishi ger bra med effekt men är inte riktigt lika effektiva som motsvarande FH serie.

KJ25VEHZ ger 3,4kW i värmeeffekt vid -15 grader och KJ35VEHZ ger 4,3kW vid -15 grader så det är bra värden.
Många tittar dessvärre bara på effekter vid +7 och det säger egentligen inte allt.

Alternativet till markstativ är numera stålfjäderdämpare som fungerar mycket bra, ersätter nästan markstativ fullt ut och man slipper vara orolig för att tjälen eller vatten ska få underlaget att stiga eller sjunka så utedelen börjar luta åt fel håll.
 
Comfort Thomas skrev:
Golvmodellerna från tex Mitsubishi ger bra med effekt men är inte riktigt lika effektiva som motsvarande FH serie.

KJ25VEHZ ger 3,4kW i värmeeffekt vid -15 grader och KJ35VEHZ ger 4,3kW vid -15 grader så det är bra värden.
Många tittar dessvärre bara på effekter vid +7 och det säger egentligen inte allt.

Alternativet till markstativ är numera stålfjäderdämpare som fungerar mycket bra, ersätter nästan markstativ fullt ut och man slipper vara orolig för att tjälen eller vatten ska få underlaget att stiga eller sjunka så utedelen börjar luta åt fel håll.
Säger inte emot dig då du är väl TS Comfort som alltid ger seriösa svar. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.