Tänkte höra lite vad ni betalar för att byta från sommar till vinterdäck? Och vad är max ni skulle kunna tänka er att betala?
 
Hjulskifte 4st: 350:-
Däcksskifte inkl balansering 4st: 1500:-
 
Brukar det inte kosta ca 200:-

Utan balansering och annat lull-lull (som att smörja hjulbultarna).
 
MrPlow
Brorsan brukar göra det gratis!
 
lapower skrev:
Hjulskifte 4st: 350:-
Däcksskifte inkl balansering 4st: 1500:-
He lät dyrt! Tror jag betalde 800kr på Däckia senast för fyra däck.
O igår betalde jag 200kr för o kränga på fyra nya däck med balansering och montage på bilen ;)
 
1½ egentid här hemma eftersom jag gör det själv.

Skifte och förvaring kostar 300:- på närmsta däckverkstad (som ligger rätt bra i pris). Om man antar att en uppsättning däck håller 4 säsonger så står skifte och förvaring för ca 20% av totalkostnaden för däcken.

Att byta däcken tar ca 1 ½ timme inklusive att släpa fram däcken och verktygen, byta däcken, och plocka ihop.
Att boka tid på däckverkstan, lämna bilen där, hämta bilen, och anpassa vardagen till detta tar minst en timme. 300 kr för en halvtimmes jobb är betydligt bättre timpenning än att gå till jobbet.
 
600 för byte och förvaring av däcken.
 
När ni säger förvaring, ingår det nåt mer i det priset? Kanske nåt paketpris. Tvätt, balansering, skifte?
 
Skiftar sommar/vinterhjul själv, en rejäl garagedomkraft samt mutterpicka så är det gjort på en 30minuter och då rengör jag centrum på både bil och hjul. Svåger har däck/balanseringsmaskin så där är det gratis med omläggning av däck.
Brukar hjälpa någon granne med hjulskifte och som tack brukar det bli någon pava vin el dyl.
 
Betalar 595kr för byte, tvätt och förvaring. Finns inte många saker som är så tråkigt som att byta hjul så det betalar jag gärna för.
 
  • Gilla
vakthund
  • Laddar…
Hjulskifte kostar väl 150:- - 200:- häromkring....Såpass billigt att jag inte ens skulle komma på tanken att ta fram domkraften.
 
Självklart gör man det själv. Inte direkt svårt
 
Kan inte tänka mig att betala en spänn. Skyndar jag mig lite är det väl gjort på en halvtimme ink fram och åter med hjul. Dessutom hinner jag då besiktiga bromsarna och drivaxeldamasker OCH jag kan lossa hjulbultarna (ja, det heter hjulskruvar) utan ett 5 meter förlängningsskaft nästa gång.
 
MathiasS skrev:
Kan inte tänka mig att betala en spänn. Skyndar jag mig lite är det väl gjort på en halvtimme ink fram och åter med hjul. Dessutom hinner jag då besiktiga bromsarna och drivaxeldamasker OCH jag kan lossa hjulbultarna (ja, det heter hjulskruvar) utan ett 5 meter förlängningsskaft nästa gång.
14 inlägg och först då kommer det,
Hur vet ni andra när det är dags för byte av bromsklossar?
När det börjar skrapa?

Edit: jag tänkte lite längre än näsan räckte och kom fram till att den som inte byter hjul själv troligtvis låter verkstaden bestämma när det är dags att byta bromsbelägg...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.