Hej! Alldeles färsk här och lite orolig ifall detta hamnar rätt. Har precis påbörjat renovering och stöter på denna kulör på våran lättbetong som pryder insidan av ytterväggarna som är murade samt vissa innerväggar. Bör jag radonmäta innan fortsatt renovering? Finns där risk för förhöjda värden så skall skiten ut helt enkelt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ska jag inte säga om det är radon i just ert hus men mitt råd är att om man är orolig så mät, kostar inte många kronor.
 
Kulören på stenen går åt lila och stämmer inte riktigt överrens med beskrivningen av blåbetong. Är lite kluven om ifall ett 10-dagars test är tillräckligt då ett riktigt test verkar ta två månader ca och det är då vi ska vara klara är tanken ;).
 
Det är blåbetong, men det är inte höga halter radon i all blåbetong. Gör en gammamätning så får du svar direkt.
Och som du beskriver låter det som om du har lättbetongstomme i ditt hus, och då kan du inte riva ut det.
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
AntonBe skrev:
Jag har aldrig förstått denna hysteri kring radon (dock är jag inte rökare heller). Om man tittar i [länk]
så ser man att för icke-rökare gör det inget med en stor dos radon. Om man däremot röker kan det vara bra att slippa radonet.
Bygger nog mycket på okunskap, många verkar tro att radon är i paritet med cyklon b eller något liknande.
Men faktum är att även utomhusluften innehåller radon den med i relativt hög grad i Sverige, dock varierande beroende på var i landet man befinner sig pga berggrunden.

Samtidigt så bör man så klart inte utsätta sig för onödiga risker oavsett vad. Men det gäller nog även i trähus, med mögel, spånskivor, plastmattor, limmer etc. etc. för att inte prata om markradon.
 
Redigerat:
harry73
Du ska radonmäta. Även om du själv inte bryr dig om radon för andra det. Den dag du vill sälja är det mycket bättre att visa upp radonmätningar med bra resultat än att behöva argumentera att radon inte är så farlig för icke rökare.
Nu håller du på att renovera, då är det smart att direkt atgärda ett eventuellt radonproblem. Även om det betyder att renoveringen tar längre tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.