Mitt förslag skickar video till larmcentral eller mail.
 
Det var som sagt tidigare ägaren som sa 40 000 för ca tre år sedan. Det kan ha varit vad plåten kostade, inte skrotvärdet. Är på en tillbyggnad, ca 50m2 tak. Värt pengar är det iaf.

Läser man lite verkar DNA märkning ha avskräckande effekt och ett märkkit kostar 800kr så det skall jag nog göra.

Det tar trots allt en hel del tid att riva ner taket och bära iväg det så ett larm är inte meningslöst. Intressant med videodetektorer och laserstrålar men det är nog rörelsesensor eller vibrationssensor som känner av om någon går på taket. Frågan är om det finns sådana som tål att sitta ut året runt?
 
Kamera med rörelsedetektering är nog vettigare än vanlig rörelsedetektor.

Jag håller på och "leker" lite med Zoneminder hemma, men jag tror de flesta lösningar har liknande funktioner. Det går att definiera "zoner" i bilden, i de zonerna kan man ställa in parametrar för vad som ska trigga som "larm". Man man ställa in hur mycket bilden ska förändras (alltså ljusförändring) och hur stor del av zonen som ska ändras för att det ska vara larm. Man kan även sätta en övre gräns, t.ex. jag sätter att om mellan 15 och 80% av zonen förändras är det larm. Är det mindre än 15% är det troligen en katt, är det mer än 85% så är det troligen solen som går i moln. Och det går att ställa in att det bara är larm om det är flera bildrutor (ex. 3) i rad som har förändringen.
 
Låt oss anta att ditt tak lutar 45 grader. Då har du 50*sqrt(2)=71 m^2 kopparplåt på taket. Vi säger 80 m^2 (lite högt räknat kanske) för att få med falsar, rännor mm i kalkylen, och att plåten är 1 mm tjock, Då har du 80*0,001=0,08 m*3 koppar. Koppar väger ca 8,9 ton/m*3, vilket innebär att plåten väger strax över 700 kg. Med ett kilopris på 30 riksdaler är skrotvärdet alltså runt 21 tusen. Med ett kilopris på över 50 kr (som krilleman skrev att det en gång var) så närmar sig skrotvärdet 40 tusen. Den tidigare ägarens påstående är alltså inte rent åt pepparn.
 
Enklast och billigast är väl att köpa ett litet hemkit med smartwater och märka annat än kopparen, men se till att sätta upp stora skylten på uthusväggen.

Vad larm angår så hinner kontaktpersoner fram för att verifiera en pågående stöld så det bör ju räcka med larm utan bild. Utomhusdetektorer finns. Fråga om råd. Störst urval av trådbundna. Tänk till lite i åtgärdsinstruktionen angående denna sektion.

RSI larm är nog erkänt bra, och det går göra väldigt fräna saker med dessa. Min erfarenhet tyvärr är att ingen vill sälja +utvecklingen verkar långsam +att få larmcentraler tar emot dessa. Kanske en återvändsgränd.
 
Jag skulle personligen inte kört rörelsedetektering via bildanalys (alltså kameror) då detta är falsklarmens heliga moder!
 
Menar du att kameror falsklarmar mer än IR-detektorer?
 
Descecado har helt rätt där
 
Nu har ju jag både rörelsedetektorer (till belysning) och kamera sitter utomhus, och med kameran så kan jag justera ner så det blir minimalt med falsklarm. Men utebelysningen tänds lite i tid och otid när den inte ska och det har jag inte lyckats justera bort. med utebelysningen har jag heller ingen inspelning som visar vad det var som triggade så jag har ingen aning om hur jag kan få bort de "falsklarmen".
 
Det var ohyggligt vad ni krånglar till det.

Koppla en larmledning till ena sidan av taket (på mitten längst ner) och andra änden av ledningen till andra sidan av taket (också på mitten längst ner). När tjuvarna plockat de nedersta plåtarna går larmet.
 
En sån lösning var min första tanke också men det beror ju på hur koppartjuvar tänker, kanske gillar de att börja upp vid nocken istället? Risken är stor att de hinner ganska långt innan larmet går och jag vill helst att larmet går innan någon större åverkan skett.
 
Man vet ju aldrig, men chansen är nog god att dom tar den lågt hängande frukten först istället för att halka omkring högt uppe på plåtarna.
 
Det är sant och det är absolut en lösning för hängrännorna som antagligen är det första som ryker.
 
Då räcker det säkert att larma rännorna.
 
Frågan är hur strömmen genom kopparen kommer att påverka ärgningen...
 
  • Gilla
barfotalasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.