Hej husbyggare!

I mitt första inlägg på forumet vill jag be om hjälp att välja värmepump till huset, eftersom jag håller på att bli tokig av att inte kunna bestämma mig :x

Fakta om huset:
  • 147 m2
  • Enplan
  • Örebrotrakten
  • 55 m2 glas inkl. karm U 0.8
  • Vattenburen golvvärme
  • 220 mm isolering vägg och 500 mm tak

Det två alternativen som diskuterats hittils är:
  • Nibe F750 frånluft samt vattenmantlad kamin (15kW varav 12kW till vattnet) och 500 l acktank förberedd för ev. solvärme i framtiden.
  • Nibe 1245 bergvärme med 100 l tank och vanlig kamin

Energiberäkningen säger att jag med F750 frånluft hamnar på 55 kWh/år och kvadrat vilket är precis på gränsen av vad som är ok, men då är inte kaminens energitillskott inräknad.
Bergvärmen behöver 33 kW/år och kvadrat.

Merkostnad i investering för bergvärmen är 65000 sek.

Frågan är nu så klart vad som är bästa system nu och i framtiden? Det går ju förhållandevis enkelt att räkna ut återbetalningstiden för bergvärmen (förutom att tillskottet från den vattenmantlade kaminen är svår att beräkna) men jag undrar vad det finns för andra faktorer att ta med, förutom rena pengar?

Tilläggas ska att jag inte drar mig för att elda mycket men gillar inte när det blir tokvarmt i rummet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Jag har en Nibe 750 och ligger på ca 25 kWh/m2. Visserligen med 1 3/4 plan istället för 1 plan.
175 m2 , fönstrena har ett u värde på1,2. 500 mm isolering på vind, 380 mm i snedtaken, 195 mm i väggarna.
Myseldar lite i kaminen på vintern.
Huset ligger i Gbg norra skärgård.

Din energiberäkning verkar inte vara helt 100 när det gäller FVPn.

Har ni räknat in kostnaden för ett FTX aggregat i merkostnaden för bergvärmepumpen?

/Dan
 
Ventilation? Hur lösa det om ni väljer bergvärme? Fläkt på tak utan återvinning?
 
Rent ekonomiskt är det mycket tveksamt om att det går att räkna hem bergvärme+ftx ventilation gentemot en FLVP. Även om bergvärmen ger bättre utbyte när det är kallt tar det mycket lång tid att räkna hem skillnaden i investeringskostnad. Jag tror heller inte att det lönar sig att investera i vattenmantlad kamin och acktank och all extra rördragning som tillkommer. En flvp är faktisk ganska bra på att ta tillvara på energin i den varmluft som en vanlig kamin producerar.

Största skälet till att trots allt köra på en vattenmantlad kamin är att det förmodligen kommer bli ganska varmt när du eldar. Jag gissar att du har platta på mark och att golvvärmen är ingjuten? Då kommer golvvärmen att vara trögreglerad dvs även om termostaten till FLVP:n känner av att du eldar och slår av golvvärmen kommer det fortfarande att värma från den pga den värme som är lagrad i betongen. Med vattenmantlat leds ju värmen till acktanken istället för ut i rummet.

Dock kan man i viss mån parera för detta ändå genom att ha lite lägre grundtemperatur och man kan även ställa upp ventilationen att vädra ut fortare.
 
Jag håller med tidigare om att ekonomiskt kommer du inte att räkna hem bergvärme.

Själv ligger jag på ungefär samma driftskostnader som grannarna. De har F750, jag har markvärme, ftx och vattenmantlad kamin.

Vi slipper eventuellt kalldrag och pollen inomhus. Filterkostnad ca 7-800 kr/år eller ca 10% av uppvärmningen.

På plussidan är lite tystare drift av värmepumpen, filtrerad luft och inget kalldrag.

Minussidan.
Installationskostnad ca +50k
 
Vattenmantlad kamin kan nog inte dockas med flvp nibe 750. Hur löser man det isf?
 
Tack för svar.

Ekberg:
Jag har en Nibe 750 och ligger på ca 25 kWh/m2. Visserligen med 1 3/4 plan istället för 1 plan.
175 m2 , fönstrena har ett u värde på1,2. 500 mm isolering på vind, 380 mm i snedtaken, 195 mm i väggarna.
Myseldar lite i kaminen på vintern.
Huset ligger i Gbg norra skärgård.

Din energiberäkning verkar inte vara helt 100 när det gäller FVPn.

Har ni räknat in kostnaden för ett FTX aggregat i merkostnaden för bergvärmepumpen?

/Dan
n1zz3:
Ventilation? Hur lösa det om ni väljer bergvärme? Fläkt på tak utan återvinning?
Bergvärmen kom in som en joker för några dagar sen, när energiberäkningen visade att vi var precis på gränsen, så jag har inte riktigt hunnit gå igenom hela systemet. Men beräkningen på 33 kWh/m2 o år är beräknad med utluft rätt ut utan växling. Tyvärr vet jag inte vad ett FTX-system skulle kosta.

Det höga värdet för energi jämfört med din Ekberg, kommer nog till viss del från 1-plan mot 1 3/4-plan men mycket är från fönstrena. Nu vet jag inte hur stor andel av golvyta som är fönster hos dig, men jag har 55 m2, vilket är 37% av golvytan. Även om vi har U0,8 så försvinner mycket värme där.
Men jag tycker fortfarande att det är lite högt jämfört med dina siffror, det är mer än dubbelt så mycket. Men som sagt, fönster snor mycket energi.


carlbanan:
Vattenmantlad kamin kan nog inte dockas med flvp nibe 750. Hur löser man det isf?
Nordic värmesystem har en lösning på detta, där deras styrsystem tillåter F750 tillsammans med acktank.
 
OXYD
Bergvärme kan ge lite extra som kan vara bra att ta med i beräkningen.

*Kan ge gratis vatten till trädgården.
*Extremt billig kyla sommartid
*En bättre värdeökning på huset. Bergvärme smäller bra i annonserna. Ditt hus väljs före liknande.

Skall ni bo länge, helt klart Bergvärme.
 
FTX är väl i första hand för luftkvalitetens skull? Tror att ett nyare hus som du beskriver går egentligen inte att räkna hem BV + FTX jmfrt med FLVP men BV kan ge hysteriskt mycket värme till ringa kostnad. Själv har jag radiatorer i mitt hus från 1974 som en gång i tiden drog 3+ kbm olja per år. Har nu idag 6-8 grader ute, 34 grader inne (frugan gillar varmt) och min NIBE 1226-8 går på tomgång.

Sedan vill jag bara tillägga att min installation kostade nyckelfärdig 91 kkr med pump, 150 m aktivt hål och installation. Min arbetsinsats begränsade sig till att öppna entrédörren och brygga kaffe så BV är inte så dyrt som många tror. Och vill du ha uppvärmt garage och tvätta bilen varannan dag på vintern med varmvatten så har ju BV sin charm. Plus att en 1245 klaar flera zoner så den kan värma spadbadet på vintern och poolen vår och höst.

Får jag fråga vilket pris du fått på BV? Och varför 100 l tank? Hade jag gått på BV i ditt fall hade jag slopat den vattenmantlade kaminen och bara haft en vanlig kamin som nödvärmekälla. Med BV ställer du in systemet en gång för alla och tänker inte mer på saker som att elda.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Hur kan 1245 vara 65000 kr dyrare den är billigare än en 750 och borran kostar inte 65000kr ? Bergvärmen lär hålla längre och höja värdet.
 
Bergvärme alla dagar, jag har en Nibe 750 frånluftsvärmepump, hus storlek på 145 kvadrat.
Jag tycker det helt ärligt blir för dragit och inte alls så trevligt inne klimat med frånluftsvärmepumpen, om nu inte tanken är att man ska gå runt och frysa på vissa ställen.
 
Det ser ut att bli bergvärme med en vanlig kamin till slut. Eftersom jag inte kan investera så mycket mer pengar i bygget nu så kommer jag nog dra tilluftsrör under taket utan don, för att kunna installera FTX senare om kallraset blir för irriterande.
 
Jag skulle helt klart kört på bergvärme kombinerat med nibes frånluftsmodul. På så vis drar man även nytta av värmen i frånluften samt har något som driver ventilationen.
 
Nadjanda skrev:
Det ser ut att bli bergvärme med en vanlig kamin till slut. Eftersom jag inte kan investera så mycket mer pengar i bygget nu så kommer jag nog dra tilluftsrör under taket utan don, för att kunna installera FTX senare om kallraset blir för irriterande.
Hur löser du ventilationen så länge ?
 
Tja, det blir nog F så länge. Känns inte så kul att blåsa varm luft rakt ut men lägger jag T-rör i talet vid bygget är inte steget långt att installera FTX, när ekonomin stabiliserat sig efter bygget. Det kan också vara så att vi inte störs av kallras och att elkostnaden för pumpen inte känns så mycket i plånboken och då är det bara att köra på med F-systemet. Då kan man bäl använda T-rören för rörpost om inte annat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.