Jag och min man köpte ett hus i Juni. Ganska snabbt upptäckte vi att gamla ägarna har gjort väldigt mycket renovering själva och ganska slarvigt. Vissa av små felen som upptäcktes vid besiktningen har hantverkarna tagit hand om, dock dyker det upp massa nya fel hela tiden.
Det som jag tänkte fråga om var avloppet. Nämligen, när vi köpte huset sades att det borde räcka med 2 avloppstömningar per år. Varje tömning kostar runt 1400 så det lät ganska bra. Dock har vi redan betalat för 3 tömningar. Sista gången tog det bara en månad innan den blev full. Rören är 3 kubik och det är bara jag och min man som bor i huset. Vi jobbar (jag pluggar också) och vi har vänner över ganska sällan. Avloppet installerades förre året så den har inte gått sönder under åren.
En månad låter orimligt. Vi misstänker nu att vatten kommer in i rören. Jag fick bekräftelse från gamla ägaren att de har gjort arbetet själva (så ingen garanti från något företag). Om vi nu upptäcker att vattnet rinner in, har gamla ägarna något ansvar för detta? Vad borde jag göra? Jag borde ha koll på sådant, men jag har aldrig bott i ett hus och är ganska ung och det finns så mycket att kolla upp och så mycket kaos hela tiden. ( Så mycket slarv).

Tack på förhand!
 
Finns en hel del faktorer som kan påverka en sådan bedömning. Framförallt att OM det rinner in vatten i systemet, så beror det på varför det gör det. Hittar man då att ex. något är fel utfört så kan man börja funder över om det kan vara ett dolt fel.

Men om det ex. beror på att ledningar helt enkelt är gamla och läcker av den anledningen så är det knappast ett dolt fel.

Som sagt en viktig faktor för bedömningen är hur gammalt systemet är.

Men det är klart, visar det sig att ex. dagvatten från stuprören är kopplade till avloppet i en sluten tank. Då är det ju ett rätt uppenbart fel. Sedan är då frågan om i vilken utsträckning det kan anses vara oväntat.

Dolda fel är fel som köparen inte hade anledning att räkna med, med avseende på bla. husets ålder och allmäna skick, och som dessutom inte var möjliga att upptäcka vid en grundlig
 
Avloppet installerades 2013/2014 så att den var helt ny i princip. Gamla ägarna hade haft bara 2 tömningar innan och den sista var pga att de sålde huset.
 
Av det du skriver så antar jag att vi talar om ett slutet system med tank som skall tömmas? Inte en trekammarbrunn eller liknande?

Oftast när man har slutet system så är det bara för toaavloppet, medans övrigt s.k "gråvatten" kan hanteras av en trekammarbrunn. Och det är då i områden där kommunen inte godkänner trekammarbrunnar för toa avlopp.

Jag tror (men vet egentligen inte) att man får räkna med att ha väldigt täta tömmningar av en tank om allt avlopp går till tanken. En sådan tank är väl ofta på 3 - 5 kbm. Och varje gång du duschar så blir det kanske 20l, en diskmaskin gör av med 10 - 15l, ngt liknande med en tvättmaskin. En toalettspolning kanske 5l några liter om dagen för handtvätt osv. Jag skulle tro att man lätt förbrukar 100l om dagen i ett tvåpersoners hushåll. Då fyller man en 3000 l tank på en månad.

Nu kanske jag har missupfattat vad det är för avloppstyp vi pratar om.
 
Vi har 2 olika tank. En för allmänna vatten (köket, dusch osv) där vattnet rensas och den rinner iväg och en separat för toaletten. Ju med att det är bara toaletten som hamnar i den då är det väl lite konstigt att man behöver göra det så ofta.

Och ursäkta att jag är så otydlig. Fattar inte så mycket av det själv. Men gamla ägarna förklarade att det finns en separat för duschen och köket. Den rengörs ibland också, men behöver inte tömning på samma sätt. I den tanken finns det alltid vatten, som jag förstod det. Den verkar fungera bra.
 
Staffans2000
En orsak kan vara att den förre ägaren vattnade rabatterna istället för att fylla tanken. Jaha -där tjänade jag tre kronor
En självklar uppoffring för de flesta med sluten tank.

Staffan
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att ni har en toa som står och droppar?

Det är inte helt ovanligt att tätningen för spolningen inte är helt tät, att toan ibland hänger sig så att den står och rinner eller att flottören som ska stänga påfyllningen inte funkar helt rätt varje gång toan används.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tja, har ni en toa med femliterstank, två personer som spolar tio gånger var per dag, så fyller ni er avloppstank på en månad.

Tänk efter hur mycket ni verkligen spolar. Tio gånger om dan är ingenting, innan man utvecklat vanan att bara spola när det verkligen behövs.
 
Ska ni tömma tanken bara 2ggr per år så kan ni inte använda toaletterna "normalt". Håller dock med om att en månad för att fylla 3 kubik är dåligt, men kolla av era rutiner först och räkna sedan. Enkel aritmetik. Hur många gånger per dag spolar ni? Hur många liter rymmer cisternen? Räkna på!
 
Nu är jag ganska säker på att det kommer in vatten någonstans. Varje gång det har regnat mycket hade vi behövt tömma tanken. Sist var det nu när snön hade smält. 3 veckor efter tömningen och tanken är full. Och det när jag och han har jobbat mycket (använt toan i princip 2 gånger om dagen) Jag till och med bodde hos syrran nästan en hel vecka.
Om man ska nu börja undersöka vart felet ligger (och ju med att vi inte kan sådant får vi anställa någon som kan) och troligtvis blir det rätt kostsamt är det så att vi måste stå för kostnaderna först och sedan kanske får det tillbaka från gamla ägarna?
Har någon koll hur det blir oftast med dolda fel? Räcker det med att prata med gamla ägarna eller måste man involvera jurister i det hela? Det blir ju nu inte bara kostnaderna för undersökningen, men också för att fixa felet och för alla extra tömningar vi har fått betala för pga felet.
 
O
Huruvida ni behöver koppla in jurister eller inte beror på säljarna. Om de snällt hostar upp de pengar Ni vill ha eller om de trilskas. Då behövs troligtvis jurister. För vill de inte betala då blir det till att stämma säljarna...

Men börja i rätt ände, kolla upp vad felet är, därefter så kollar ni hur dyrt det blir att åtgärda det hela. Därefter kan ni börja fundera på hur Ni ska gå vidare. Jurister kostar pengar! Jag tycker att belopp under 50000:- är inte värda att driva till rätten. Över det så kan man fundera på det. Men man kan alltid skriva ett brev till säljarna där ni vill ha betalt...
Men innan ni går till rätten, tänk på att det kan mycket väl kosta en hel del på en psykiskt. Därför måste det vara värt det.
 
Om du misstänker att det är nåt fel bör du ta dit en besiktningsman eller ett företag som kan produkten, som gör en besiktning/undersökning för att få fram orsaken till problemet.

Om det konstateras att det är ett fel någonstans ska du se till att få veta orsaken till felet och få ett kostnadsförslag på att åtgärda. Då vet du vad det kommer att kosta er och om det är en summa som ni kan ta själva utan att bråka med de gamla ägarna så är det bara att åtgärda och gå vidare.

Om det är en hög summa riktar du ett skadeståndsanspråk mot de gamla ägarna genom att skriva ett rekommenderat brev med ditt anspråk och bifoga besiktningsrapport och åtgärdsförslag. Ta hjälp av Villaägarnas jurister för att ta reda på rätt formalia, det är gratis. Men var då beredd på att det kan ta lång tid och kan leda till tvist, så ni får stå för kostnaden för åtgärden själva tills saken är utredd med gamla ägarna.
 
Nu har vi undersökt rören och det visar sig att dem är felinstallerade så att dem har lossnat och det finns till och med hål i. Vi har videobevis också. Nu behöver jag skicka en reklamationsbrev till gamla ägarna. Är det bättre på mejl eller post? Vad låter bättre att ringa dem och fråga dem om deras mejladress/adress eller att ringa mäklaren för information. (Jag har pratat med juristen/rådgivaren som mäklaren hänvusade mig till on hon sade att jag bprde skicka ett brev till dem). Är formalian jätteviktig?
 
Skicka helst ett rekommenderat brev med mottagningsbevis via posten, så att du får ett kvitto (med datum) på att de har emottagit brevet. Det kan vara bra att ha i framtiden om det blir en mycket dyrbar reparation och det blir en tvist.
 
Vill inte vara bitter, och om ni hittade felet så lätt genom att filma rören så är det inget dolt fel. Faller under undersökningsplikten att undersöka även avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.