Hej gott folk.

Behöver lite snabba råd då jag har funderar på att dra mig ur en affär.
Vet ej om jag hamnat rätt med tråden men flytta gärna till rätt avdelning!

Jag och min sambo köpte oss en tomt för en stund tillbaka.
Vi skrev en klausul om att vi kunde dra oss ur affären om geoteknisk undersökning visade att marken var bristfällig och bygga på.

Vi har kommit en bra bit in i processen med ritningar, garage ritningar, avlopps planering ( bara skicka in bygglovs söknaden kvar)

Vi fick utfört den geo tekniska undersökningen nyligen och den visade att vi måste påla lite varierande men mesta dels 7meter djupt för att nå berg.

Detta vill dra på sig unifärliga kostnader på 150000kr då grunden också måste anläggas annorlunda.

Tomten kostade 340000kr och ligger lantligt (kräver enskilt avlopp och borrad vattenbrunn).
Priset var inte jätte billigt men ändå så man kunde acceptera detta för att bosätta sig där. Vi gillar läget med närheten till natur och skog.

Hade ni försökt diskutera tomt priset? Eller hur ska jag värdera? Tomten blir ju inte direkt mer värt nu när det är känt att pålning är ett måste. Borde jag försöka pruta 100000kr. Visst det inte accepteras så kanske borde vi dra oss ur affären med bara små förluster på geo undersökningen och lite sånt.

Hela tomten blir ju mer svår byggt då garaget också drar på sig en pålning .... Kom gärna med era synpunkter.
 
harry73
150 000 är visst mycket pengar och det är roligare att lägga det på köksinredning eller badrum. Men läget är viktigare än 150 000 i byggkostnader. Så är ni i övrigt väldigt nöjd med läget, så är det absolut värd det.
Men pålning betyder oftast gyttja eller lera. Vad är förutsättningar för filterbädd, var ligger grundvattnet, blir tomten vattensjuk så fort det regnar?

Om du fortfarande vill bygga där kan du så klart försöka att få ett , lägre pris. Men också där gäller att 100 00 tillbaka väger inte upp till stora problem med tomten. Ni kommer att bo där rätt så länge
 
För mig låter det som att det är dags för lite prutning, ja.
Det blir ju en rejäl kostnadsökning.

Men skall det verkligen behöva pålas för ett litet garage?
Vad är det för skräpmark? Gammal sjöbotten eller älvdalen?
 
Garaget blir en modell större.. Det var mitt krav med husbygge:) så den planen förblir helig.

Detta skrev geoteknikern: Leran är torrskorpefast ner till ca 2-3 meters djup. Därunder är den lösare. Rekommenderad grundläggning pålar/plintar.

Tomten är en gammal åkermark och vi har haft en entreprenör ute och sett på lösning. Dränering var inga problem då tomten lutar lite svagt så det kan lösas enkelt, djupa diken på 2 sidor av tomten.
 
Någon som kan pålning här? Grunden är 16,9 x 8,3m stor. Krypgrund (smålandsvillan) så det blir extra kostnader för att gjuta ytor på pålarna som ska bära upp grund elementen.

Säg att pålnings djupet blir i snitt 6-7 meter med kanske 25 pålar? Vad blir då kostnaden för detta?
 
harry73
kimmo_thn skrev:
Dränering var inga problem då tomten lutar lite svagt så det kan lösas enkelt, djupa diken på 2 sidor av tomten.
Men hur är det med infiltration för ditt avlopp. Hur stort infiltrationsbädd behöver du.
 
15 m2 säger kommunen plus en nergrävd sluten tank för wc.
Är detta också problem?
 
kimmo_thn skrev:
15 m2 säger kommunen plus en nergrävd sluten tank för wc...
Oj!
Här har vi en trekammarbrunn och 3x10 m fördelningsrör på en infiltrationsbädd, alltså 30 m rör.
Och trekammarbrunnen töms en gång per år.
Inga slutna tankar alltså.

Men ni kanske har tomt på känsligare mark.
 
Nedå... Ingen känslig tomt eller natur så långt ögat kan nå... Däremot en känslig kommun:).. Det är något nytt påhitt med kretslopp system eller vad dom fint kallar det.. Ska använda wc avfall som gödsel
 
Fast offererat pris för pålning för platta 180 kvm på mark som liknar din (hård och sen lös lera, 2-8 meter till fast mark) kring 90 tkr inkl moms. Norra StorStockholm.
Sen blir plattan också dyrare förstås ...
 
Varför kör du krypgrund, kolla på förutsättningarna för en fullt kompenserad platta.
Alltså cellplast eller leca som avlastar huskroppen mot marken, tyvärr så är kompetensen på geotekniker i fallet lera många gånger kopplat till huvudsakligt geografiskt verksamhetsområde.
På västkusten är dom flesta rackare på det där :)
 
harry73
Han bygger en smålandsvillan och de behöver komma under huset för att koppla moduler och ledningar
 
Harry73 gav redan svaret så.. Ja det blir lite extra jobb för att få till detta.

Vid fulllastkompesation så får inte grundvatten nivån i området ändras så detta vill aldrig bli lika bra lösning som att påla (om jag nu skulle ha valt hus med platta)
 
Nu får det gärna regna in lite mer råd/kommentarer. Har idag kommit överens med markägaren om pris reduktion på 55000kr kontraktet är inte ändrad ännu.

Tycker ni att detta låter rimligt eller lyckades jag för dåligt? Jag och sambon försökte länge med högre belopp men vi möttes på denna summa så det känns ok.

Våran budget ser ut såhär

Grund och schakt 290000
Pålning 155000
Enskilt va 20000
Extra vid behov 25000-50000

Det är ganska så höga summor så vi tycker att detta borde räcka eller är vi ute och cyklar?
 
Kostnaderna drar iväg!

Ändå tror jag att du underskattat kostnaden för VA rejält.
Trekammarbrunn, fördelningsbrunn spridarrör, makadam och grävning för avlopp går nog på minst 35.000 kr.
Vad det kostar att borra för vatten samt pump, rör mm vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.