Hej.

Första posten för mig här. Har läst en hel del men lyckas inte få klarhet i min fråga. Ber om ursäkt för lång text men jag försöker reda ut min situation så gott jag kan redan från början.

Håller på att renovera köket i min lägenhet byggd på 50-talet. Hivade ut den gamla spisen och är nu på jakt efter en ny. Vi har bara en fas in i lägenheten och en huvudsäkring på 25 A. Till den gamla spisen gick ett par ordentliga trådar och en 20 A snabbsäkring och det ser ut att vara ordentligt gjort.

Vi har tittat på en spis från Bosch som heter HCE722123U vilken står angiven som 230 V driftspänning. Just denna modellen tilltalar mig och min sambo eftersom den har både varmluft, justerbara ben och vred som går att dölja i fronten.

Jag ville såklart vara säker på att få en spis som passade mina förutsättningar och har därför gjort lite efterforskningar. Enligt flera personer på Bosch egna kundsupport så tillverkar de inga spisar för användning på endast en fas utan alla är tillverkade för tre faser oavsett om de har 400 V eller 230 V som angiven spänning. Samtidigt uppges det på Bosch hemsida att spisen levereras med Norwesco-kontakt, vilken så vitt jag vet endast har 3 stift och därmed blir lite svår att koppla till någon form av trefas matning. Hos vitvaruhandlare har vi fått svaret att de flesta spisar på den svenska marknaden avsedda för 230 V går att använda på enfas (förutom induktion vilket ändå inte är aktuellt). På ett ställe ville de inte ta ansvar för om den fungerade eller inte utan hänvisade istället till tillverkaren.

Frågan är alltså, kommer Bosch spisen HCE722123U fungera på endast en fas? Och vågar man isåfall gå emot vad tillverkaren säger och koppla in den på en fas?
 
Har den Norwesco-kontakt så är den väl enfaskopplad från början? Bara att klippa av stickproppen och montera i dosan alternativt montera ett Norwesco-uttag på väggen.

En del spisar har 230 V elementspänning även om de kommer med Perilex-kontakt. Dessa kan då normalt kopplas om mellan en- och trefas, men för säkerhets skull bör man då kanske konsultera tillverkaren innan.

Sen kanske man reagerar på att säkringen (20 A) är mindre än spisens märkström. Detta är normalt och ställer sällan till problem eftersom man sällan kör alla plattor på full effekt samtidigt som ugnens snabbläge är igång osv.
 
SkaneErik skrev:
Har den Norwesco-kontakt så är den väl enfaskopplad från början? Bara att klippa av stickproppen och montera i dosan alternativt montera ett Norwesco-uttag på väggen.

En del spisar har 230 V elementspänning även om de kommer med Perilex-kontakt. Dessa kan då normalt kopplas om mellan en- och trefas, men för säkerhets skull bör man då kanske konsultera tillverkaren innan.

Sen kanske man reagerar på att säkringen (20 A) är mindre än spisens märkström. Detta är normalt och ställer sällan till problem eftersom man sällan kör alla plattor på full effekt samtidigt som ugnens snabbläge är igång osv.
Tack så mycket för ditt svar. Jag håller helt med och har resonerat på samma sätt själv. Men det är ju så märkligt att de på kundsupporten hävdar att det är omöjligt. Jag funderar på om det är något som jag inte tänkt på och som skulle göra det omöjligt att köra på en fas.
 
niklas12345 skrev:
Tack så mycket för ditt svar. Jag håller helt med och har resonerat på samma sätt själv. Men det är ju så märkligt att de på kundsupporten hävdar att det är omöjligt. Jag funderar på om det är något som jag inte tänkt på och som skulle göra det omöjligt att köra på en fas.
Jag tror att kundsupporten jobbar med hängslen och livrem för att slippa problem med folk som klagar på att deras nyinköpta spis bränner säkringar när dom kör allting samtidigt. Då är det mycket enklare att rekommendera 3 x 16 Ampere trefas.
 
Fast man kan tycka att det blir lite märkligt att rekommendera 3 x 16A till en spis som levereras med en enfaskontakt.
 
Svaren du fått bekräftar tidigare erfarenheter att varken tillverkare (kundsupport) eller vitvaruhandlare har den kunskap som krävs för att leda folk rätt, och tillverkarna har heller inte den information som behövs på deras hemsidor och bruksanvisningar.

Om vi pratar spis, med plattor och ugn, så har dessa en märkeffekt som gärna vill ha tre faser. Din påtänkta spis kan dra 9.7 kW som mest. En enfas matning med 20 A ger att det går att ta ut max 230 * 20 = 4.6 kW, mindre än hälften av vad som kan behövas.

Men 9.7 kW gäller när ugn och samtliga värmezoner går för fullt. Det händer aldrig. Du har ju haft en gammal spis inkopplad utan problem, eller brukade ni bränna säkringar? För normalt bruk räcker 4.6 kW väldigt långt. Och det finns även lite marginal här.

Men skulle ni av misstag dra på för fullt så går säkringen. En spis som är gjord för enfas har ofta en inbyggd effektbegränsning som förhindrar sådana misstag. Drar man på för fullt så kommer den automatiskt att reglera ned. Detta skydd verkar inte finnas på denna spis.

Men den levereras enligt uppgift med enfas stickpropp, så självklart kan den tekniskt kopplas in på en fas. Ni behöver bara tänka er för lite. Kör inte mer än 2-3 värmezoner på max effekt. Men när väl vattnet kokat upp sänker man ju effekten vilket ger utrymme för att köra en annan på max osv.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Svaren du fått bekräftar tidigare erfarenheter att varken tillverkare (kundsupport) eller vitvaruhandlare har den kunskap som krävs för att leda folk rätt, och tillverkarna har heller inte den information som behövs på deras hemsidor och bruksanvisningar.

Om vi pratar spis, med plattor och ugn, så har dessa en märkeffekt som gärna vill ha tre faser. Din påtänkta spis kan dra 9.7 kW som mest. En enfas matning med 20 A ger att det går att ta ut max 230 * 20 = 4.6 kW, mindre än hälften av vad som kan behövas.

Men 9.7 kW gäller när ugn och samtliga värmezoner går för fullt. Det händer aldrig. Du har ju haft en gammal spis inkopplad utan problem, eller brukade ni bränna säkringar? För normalt bruk räcker 4.6 kW väldigt långt. Och det finns även lite marginal här.

Men skulle ni av misstag dra på för fullt så går säkringen. En spis som är gjord för enfas har ofta en inbyggd effektbegränsning som förhindrar sådana misstag. Drar man på för fullt så kommer den automatiskt att reglera ned. Detta skydd verkar inte finnas på denna spis.

Men den levereras enligt uppgift med enfas stickpropp, så självklart kan den tekniskt kopplas in på en fas. Ni behöver bara tänka er för lite. Kör inte mer än 2-3 värmezoner på max effekt. Men när väl vattnet kokat upp sänker man ju effekten vilket ger utrymme för att köra en annan på max osv.
Tack för ett utförligt svar. Nu har jag fått mina aningar bekräftade.

Jag har en fråga till angående inkopplingen som jag skulle vara mycket tacksam att få svar på. Är det möjligt att bara klippa bort stickproppen och koppla den medföljande sladden rakt in i kopplingsdosan eller skall hela sladden bytas? Får man isåfall göra detta själv eller måste det till en elektriker? Kablarna är tydligt utmärkta i kopplingsdosan och det antar jag att de kommer vara på spissidan också.
 
Det går att montera ett nowesco vägguttag istället för fast anslutningen. Då blir det enklare att städa och ev. byta spis i framtiden.
 
Tror nog att den medföljande 25A-stickproppen kan skruvas loss - kanske är ledarändarna försedda med ändhylsor, så det kan vara synd att klippa av sladden. Hela sladden behöver definitivt inte bytas.

Om du får göra detta själv är irrelevant - det viktiga är om du kan göra det, dvs har kunskap, färdighet och verktyg för det. Kan du inte så får du inte (vilket inte betyder att man får göra allt som man kan, t.ex att montera ett uttag).

Det är ju inte speciellt svårt, dvs de allra flesta klarar av det. Gäller bara att sätta ledarna på rätt ställe, dra åt en skruv lagom hårt, se till att det sitter och till sist helst också kontrollmäta skyddsjorden. Därefter kan strömmen slås på igen.
 
Jag får tacka för alla svar. Det är en riktig djungel med spis och kunskapen inom handeln känns lite sådär. Det är tur att det finns ett bra forum för att få svar på sina frågor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.