Hej , hade tänkt att isolera mina källarväggar med skum . Väggarna är murade med betongsten ,1937 ,ca. 5cm betong - 5cm luft - 5cm betong . Tänkte borra 2 hål /sten och spruta i lite skum efterhand som jag ska fixa till väggarna invändigt . Har sen tidigare satt platon och 5cm fricolit på utsidan i samband med dränering .Bra eller dålig ide ?
Något speciellt skum man ska använda ?
Något speciellt skum man inte ska använda ?
Stenarna är gjorda utan " tak å golv" så det är fritt luftflöde i väggarna .
Erik
 
Ingen som vill varna ? Risken att fylla för mycket känner jag till , lite åt gången får det bli .
 
Hmm...det där känns inte rätt. Och går ju inte att rätta till om det inte blir bra. Väggen borde släppa igenom mindre fukt, inte alls säker att det är bra. Du borde ha lagt 10-20cm cellplast utvändigt istället.
 
Ja , det blir svårt att ändra om det blir fel ! Men borde inte platon mattan hålla tätt nog ? . Ev. fukt i väggen nu borde väl stiga upp till väggarna på bostadsplan .
Isolerng eller ej , ska troligen kakla några väggar i källaren . Ca. halva vägghöjden ligger under mark .
Finns ju tex, lecablock med "skum"isolering i mitten .
Vill gärna bättra på isoleringen innan dess . Erik
 
Fukten vandrar från insida till utsida, inte tvärtom.
 
Tack ! Håller 20-22 grader i källaren , ska sätta in fler element där och har sen tidgare en llvp . Blir även någon yttrligare tilluft . Upplever att "källarlukten " försvann när jag installerade llvp`n .Någon fara med kakel, för tätt ?
Försvinner inte fukten med vent. , självdrag ? Erik
 
Jag hade nog valt någon form av isolering som tål fukt och medger fuktvandring. T.ex. lecakulor eller EPS-cement. Leca borde vara absolut enklast.
 
skulle aldrig ta risken med skum som kan spränga stenar och som bara skapar ojämn uppvärmning av väggen. Då hellre betalar jag för det extra värme som i ditt fall bör inte vara så dyrt med en llvp.

Man måste ju sätta en gräns någonstans där sunt förnuft tar slut. Dina betongstenar har ju luftkanaler som är isolerande eftersom det är den stillastående luften som isolerar. Alla isolerande material är isolerande bara därför att dom kan hålla luften stilla. En insprutning av fogskum förbättrar isoleringen bara fläckvis och minimalt i det stora hela.

Du kan fex mura en skift av lecablock mot insida ytterväggar om du vill ha något mer isolering som kan putsas och kaklas på. Det skulle jag välja om jag verkligen ville betala för att isolera bara lite till.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.