Har Perifal (baxi) solo innova 30 kw. Tycker inte sotningen av tuberna är så betungande, men så gör jag också en halvlat variant: inför varje eldning drar jag varje turbulator upp och ner några gånger. Den vitgrå hinnan av aska faller då av tuberna.

Jag har jämfört med att sota ur enligt instruktionsboken: ingen uppenbar skillnad i rökgastemperatur. Den är förresten låg nog ändå, blir den lägre riskerar jag kondens i skorstenen.

Mycket talar alltså (hos oss) för den breda, lata vägen! A och O i vedeldning.

Lambdastyrning och varvtalsreglerad fläkt verkar kul, tekniknörden inom mig vill ha. Med tanke på hur stabilt och rent vår SI brinner undrar jag om det verkligen är nödvändigt.

Iochförsig engagerar vi oss i eldningen och sätter en ära i att elda bra. Alltså pillar vi en del med luftinställningarna i förbifarten, även om pannan verkar brinna ok nästan hur man än eldar den.

En lambdastyrd panna är kanske ännu mer förlåtande.

Glöm inte dragbegränsare/motdragslucka! Fantastisk apparat.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med föregående talare. Varför betala extra för elektronik som iofs är roligt om man är lagd åt det hållet, men som å andra sidan kan ställa till med mer strul än nytta om det behagar krångla? Även jag tycker att vedeldning är en sport och lägger betydligt mer tid än vad som behövs för att optimera anläggningen. Vad gäller rökgastemp ligger den grymt lågt och bra på en Baxi.
 
Till slut blev det Effecta Lambda 35. Jag fick tag i den för ett bra pris.
Den går inte att jämföra med vår gamla Euronom, vilket inte är så konstigt. Den här är sjukt effektiv och lättänd. Det är nog rätt sannolikt att jag skulle säga likadant om jag istället hade valt en Baxi utan lambda.
Efter att ha tittat en del på pannan under eldning känns det som att lambdasonden gör nytta. Så fort CO2-halten ändras så möter pannan med att ställa om primär/sekundärluften. Det händer i stort sett hela tiden. Sen kan man förstås fråga sig om hur stor betydelse det har, det kan man inte veta utan en direkt jämförelse.
Sen får vi se om jag är lika nöjd efter tio år eller om jag blivit ruinerad på upprepade byten av spjällmotorer och lamdasond.
Dock har jag problem med tryckvariationer i acktankarna men det finns det en annan tråd här på forumet för.
 
  • Gilla
AORster och 1 till
  • Laddar…
Du kommer sannolikt vara nöjd även när det gått några år. Spjällen är mycket enkelt konstruerade och drivs av lika enkla/robusta stegmotorer som inte gärna havererar. Lika är sonden av en bra professionell typ som är tålig bara man inte eldar plast och liknande sopor i pannan och det vore ju rent vansinne. En sak jag skulle rekommendera är att du sätter in någon form av överspänningsskydd på elmatningen åtminstone om du bor utanför tätorter.

Och man ska inte underskatta nyttan av sonden det gör ganska mycket över längre tid och med varierande bränsle mm, men i vedvärlden är det kanske inte så många som jagar procenten i verkningsgrad dock väl värt att göra tycker jag.
 
Vågar säga att du gjort ett gott val.

Har precis blivit klar med installationen av, och fått igång, vår Effecta Lambda 35 med spak-(luck)sotning och det fungerar perfekt redan från uppstart.
 
Efter ett halvår med den nya panna kommer domen:
Det blev alltså Effecta lambda och jämförelse med den gamla pannan är löjlig. Vi har i stort sett halverat vedförbrukningen (mild vinter förvisso).

På plussidan:
Lätt att tända
Brinner stabilt och bra
Lambdasonden ångrar jag inte. Den justerar ventilerna hela tiden och det skulle inte förvåna mig om den kapar vedförbrukningen med 10-20%.
Det ska mycket till för att det ska ryka in när man öppnar luckan
Med lucksotningen behöver tuberna inte sotas mer än varannan månad om man är lite lat.

Minus (eller åtminstone förbättringsmöjligheter):
Lambdasonden sitter fastskruvad så att man vrider kabeln varje gång man skruvar i/ur den. En svivelkoppling hade varit smart.
Asklådan i brännkammaren sitter långt in, så att man måste sätta knäet i golvet och sträcka sig in för att nå den. En längre låda eller förlängt handtag skulle ha suttit fint. Även låta upphängningsrälsen fortsätta fram till luckan.
Displayen sitter lite löst. Inget problem men ger inte ett gediget intryck.
Lite krångligt att lyfta i och ur tuberna. Antagligen på grund av att lucksotningsmekaniken krockar med turbulatorerna. Det kan iofs bero på att vi har lägre i tak än rekommenderat. Med tanke på det så går det riktigt bra att sota.
Luckorna är lite struliga att justera men eftersom man gör det ytterst sällan hade en bättre och dyrare lösning kanske varit onödigt.
Allt sitter långt ner så att man måste böja sig eller krypa i bland. Men en högre panna hade inte gått in i vår källare. Den som har högre tak i pannrummet kanske ska fundera över en högre panna.

Totalt betyg blir 4 av 5 vedträn
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Ett minus till är att du eller någon medmänniska går en statistisk förtida ved(sot)död tillmötes. :)

Kul annars att du är nöjd med en rimlig någorlunda ekonomisk modern panna.
 
@GK100 Lite lätt orättvis där!

TS har visat ett enormt föredöme att slänga ut den gamla pannan som släppte ut enorma mängder partiklar, mot en ny effektiv pannan som eftersom den har en realtidsstyrning av förbränningen minskar den mängden partiklar till ett minimum.
Det går inte att jämföra en modern vedpanna med ett gammalt lik, och läser du noga så är det gamla ineffektiva vedpannor som avses som miljö och hälsobovar.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.