Hej alla idérika forumfränder!

Jag hade tänkt att bygga om vår källaringång, som det är nu så är det en gjuten trappa med en fallfärdig överbyggnad.
Nån gång i tiden fanns det liggande dörrar skulle jag tro.

Jag eldar med ved och all ved tas in till pannrummet genom den dörren, inte så lättarbetat kan jag säga.

Hjälp mig med idéer och tankar, ska man gräva och gjuta nån slags ramp där man kan köra ner skottkärra?
Hur ska överbyggnaden utformas?

Har plats för ca 3kubik i källaren och årsförbrukningen ligger på ca 30-35 kubik, så jag är ute efter den optimala lösningen!

Tack
ImageUploadedByByggahus.se1413386878.228006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att köra skottkärra nedför den branten verkar farligt och ska du göra ny ramp blir den troligen lång. En möjlig väg, om än inte gratis, är kanske att få till någon form av "snedhiss" . Om du kollar in hur en rullstolshiss för trappor funkar, så kan du kanske hitta en lösning. Annars kan man ju också tänka sig någon form av vippbord som fylls uppe i markplan och sedan kontrollerat vippar ner, så man kan plocka nere i källaren. Wire-Vinsch med kälke på spår är ytterligare variant.
 
Kan det inte vara ett alternativ att göra ett vedinkast som kan monteras i ett fönsterhål = kör fram kärran till en ränna, tippa, gå in och stapla! Anvönd källardörr som dörr
 
Jo absolut, bra ide!

Hur gör jag med överbyggnaden, hur ska jag tänka, inget vidare när det snöar ner i trappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.