Jag har nu fått tag på träfiberisolering som matchar mitt gamla hus som byggdes delvis i timmer och isolerades med sågspån. En väl fungerande metod som stoppat i 100 år. Nu vid en ombyggnad och renovering så tänkte jag använda pavaflex som är skivor gjorda av träfiber. Jag kommer skriva i den här tråden om produkten, hur den är att jobba med osv. Finns det fler som funderar på prova ett alternativ till traditionell glasull-/stenullsisolering och diffusionstät plast så hoppa gärna in.

http://www.miljobyggsystem.se/produkter/pavatex/

http://www.miljobyggsystem.se/assets/130501_daemmen_und_dichten_2012_SWE_1.pdf

http://www.miljobyggsystem.se/assets/130522_sales-programm_SWE_small.pdf

IMG_20131025_135852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Wirrun och 1 till
  • Laddar…
Se mycket intressant ut. Kostnad?
MVH Pontiac
 
Bruttoprislistan inklusive moms

45 mm ca 78 kr/m2
70 mm ca 108 kr/m2
95 mm ca 138 kr/m2
145 mm ca 210 kr/m2
195 mm ca 282 kr/m2

Så den är betydligt dyrare än den glassull-/stenullsskivor man kan köpa på tex Byggmax. Men "once in a lifetime" man nu ska renovera så för mig gör det inget de tusenlappar som skiljer isoleringen åt.
 
DSC_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivorna är annorlunda stenullsskivorna då det gäller att skära! Paraflexskivorna sätter andra krav så man behöver en roterande såg. Jag provade elmotorsågen och det fungerade bra! Den medföljande kniven är mest en nödlösning!
 
DSC_0218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 100 år sedan var det inte cc 60 som gällde, inte i mitt hus i alla fall.. Snett och vint också! Så det blir att skära skivorna en hel del.. (y)
 
DSC_0224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men skivorna är rejäla att hålla på med! Väldigt flexibla och de tål verkligen att tas på! Ska dock bli skönt att efter att isolerat första varvet få sätt ytterligare ett lager isolering. Men då med anpassat regelmått så man slipper skära varje skiva!
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Har du fler bilder eller uppdateringar om renoveringen och framförallt isoleringen med Pavaflex?
 
Jag har riktat och lagt i extra golvåsar, likaså takåsarna som fått ny råspont och isolering. Det har varit stiltje över våren/sommaren men har börjat nu så fler bilder kommer nog :)

Då det gäller Pavaflexen så är jag nöjd. Är bara priset som är nackdelen med den jämfört vanlig isolering.
 
Vad är det för duk du har, och varför har du den?
%23isolering%23pavatex%23milj%C3%B6v%C3%A4nligisolering%23isolera%23byggnation.jpg
 
Vindfolie som släpper igenom fukt, jag var tvungen att sätta den på insidan då jag inte ville byta panel riktigt ännu. utan fick isolera allt inifrån.

Micke
 
Aha, så "egentligen" är den tänkt att sitta på utsidan av huset, där man förr hade vindpapp eller "windy" vind-duk alltså?
 
Japp, det var första väggen jag gjorde så det blev väl sissodär, resten av väggarna sitter den inte över reglarna utan är snyggare tillskuren.
Men som dom säger- "det syns inte ifrån bussen" :)
Är du intresserad så kan du se det färdiga resultatet på vinden i tråden nedan:
http://vitavillavila.blogspot.se/search/label/Julibacken

Micke
 
Hej,
Intressant tråd. Är du nöjd med hur det blev med Pavaflex-skivorna?
 
Funderar oxå på denna typ av isolering för vind/snetaket. Finns det några nackdelar förutom priset? Hur är det med mögelangrepp, brandskydd, gifter osv osv ?

Alternativet som väger tungt för mig är Linisolering men det är ju ännu dyrare. Lin hittar ja dock inga nackdelar med förutom pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.