I bygget som nu fortgår så har tankar dykit upp på att få till något slags inbyggt ljudsystem för att slippa en massa sladdar hit och dit.
Har läst andra som gjort samma sak men sett att prislappen ofta skenat iväg.

Nu hörde jag om ett system som heter Elko Sound Player som tydligen ska vara nytt och som framförallt verkar relativt billigt.
Högtalarna och tillbehören byggs alla in i vägg/tak så att inga sladdar är synliga, sedan så styr man allt ifrån antingen fjärrkontroll eller enheten som sitter på väggen (slimmad och snygg).
Man kan använda den till att koppla in IPOD, MP3-spelare, tv, radio m.m.

Det består av ett grundpaket (pris 3700kr ca) som ska innehålla detta:
Förstärkare (fälls in i väggen)
Fjärrkontroll
2st takhögtalare (fälls in i taket)
Enheten (fälls in väggen, som man kan koppla in via USB, SD eller 3,5mm AUX-ingång).

Detta paket ska vara bra för att spela i ett rum, tex vardagsrummet som jag tänkt.
Man kan även köpa till en subwoofer som även den fälls in i väggen, denna kostar ca 1700kr och ger ett bättre ljud förstås.

Man kan även köpa till 2st extra högtalare (man väljer själv mellan tak- eller vägghögtalare här, pris för ett par ca 1500kr) som man som jag förstår det kan ha samma rum eller i anslutande rum.
Jag tänker tex att man kan ha 2st i vardagsrumstaket, 1 st i hallen samt 1st i köket.

Dock så är det begränsat till max 4st högtalare totalt, annars kunde man ju ha 1-2 st i varje rum i hela huset.


En broschyr finns men den är för stor för att ladda upp. Tyvärr så verkar den ännu inte ha kommit upp på elko.se (tror att det är för att systemet är så nytt).
Kan dock maila över om ngn är intresserad.

Vad tror ni om detta?
Visst låter det billigt med ett grundpaket som man klarar ett rum på för 3700kr?
Vill man sedan ha det bättre så köper man till en subwoofer och 2st högtalare och spelar i flera rum samtidigt, pris då ca 6900kr.
Sedan så får jag ju betala elektrikern för att göra jobbet, men då allt ska komma förberett så är det nog inte många timmars jobb jag får betala han.

Idén och priset gillar jag skarpt. Hur ljudkvaliteten är vet jag inte, vad tror ni det och idén i stort?
 
Hej

Jag skulle nog ha satsat på inbyggnadshögtalare och sonos system... visst blir nog dyrare men ett inbyggnadssystem för endast 4 högtalare känns lite sådär...
 
Kalasclas skrev:
Hej

Jag skulle nog ha satsat på inbyggnadshögtalare och sonos system... visst blir nog dyrare men ett inbyggnadssystem för endast 4 högtalare känns lite sådär...
Saken är den att jag inte vill lägga för mycket på det.
Vad kan ett Sonos kosta då på ett ungefär, säg om man ska ha förstärkare, sub samt totalt 8st högtalare på en och samma våning.
Snackar vi 10-12000kr eller är det avsevärt mycket mer?
 
Där har du ju en anläggning som är betydligt större än den du tänkt dig så ja priset ökar, en sonos förstärkare ligger på 4000, vissa ställen de kanske funkar med en Sonos S5 den kostar ca 3000, beror helt på antal zoner du vill ha...
 
Sonos i all ära, det finns många trådar om det och jag har läst lite redan, ska läsa mer också.
Men i den här tråden så vill jag lyfta just Elko Sound Player, fördelar, nackdelar, folks åsikter m.m.
Ser med spänning fram emot svar och synpunkter om detta system.
 
Just att den fälls in i väggen låter ju smutt. All heder till Elko för ett riktigt ärligt försök att dra iland "smart hem" och till ett rimligt pris.
 
Svårt att säga något när det inte finns någon info om det...Men jag gillar att fler företag satsar på detta...

Vad är det för förstärkare? vad är det för högtalare? vad är det för fjärrkontroll? går det via Radiovägor, IR, wifi?
 
Hej igen!

Kul att några visar intresse.
Ska försöka plita ner lite mer info som jag har.
Följande info står om produkterna:
Förstärkare - utgångsimdepans 8ohm, effekt 2x12w, 1x30w sub utg.

Takhögtalare - 6,5" cirkulärt bas/mellanregister element i polypropylen.
Effekt max 100w/30w, impedans 8ohm

Vägghögtalare - 8" bas/mellanregister element i polypropylen. Inbyggt delningsfilter.
Effekt max 120w/45w, impedans 8ohm

Subwoofer - 2x8" baselement i polypropylen. Effekt max 240w/80w, impedans 8ohm

Mer info finns på denna länk:
http://www.smidigt.se/elko-sound-play/7021/

Ytterligare info finns i denna länk (sidan 5 i tidiningen som länkas till)
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elko_ledaren_1_2011_web-v02.pdf

Återigen, broschyr finns (PDF) och mailas gärna över om någon vill ha, hojta till isf. :cool:
 
Fördelen är enligt mig att den smälter in snyggt i Svenska dosor och med övriga strömbrytare etc. Det är också helt rätt väg, bra Elko.

Vad som är synd är att den bara klarar att spela lokal media som MP3. D.v.s du måste stoppa in ett minneskort eller USB i styrpanelen och spela från den. Alternativet är en AUX ingång, men det känns mer som en tillfällig lösning. Hade ju varit lite smidigare om man åtminstone kunde förlagt AUX ingången dolt i väggen också, tillsammans med en IR utgång och dragit detta till en annan spelare av något slag.

MEN man skulle naturligtvis fixat att spelaren kunde plocka upp låtarna från ethernet och din centrala server alternativt spotify etc.

Skillnaden mot Sonos / Logitech Squeezebox är just det.

Elko Sound Player - Snygg, smälter in i övrigt Elko sortiment, men bara lokal media.
Sonos - Spotify/nätverk för ljudet, men lådor som står framme.

Vad man skulle haft är ju naturligtvis en Sonos fast inbyggd i en dosa och helt dold montering av det hela, styrt från valfri smartphone.

Sedan kunde de ju koppla ihop det hela med sina övriga "smarta hem" prylar. Fast det är hela problemet med branschen, massa småförsök på alla fronter som inte hänger ihop.
 
Jag tycker absolut...

...att man ska skilja på två ting: högtalare och elektronik.


Det finns idag ett antal tillverkare av högtalare för inbyggnad i såväl vägg som tak. Prisklasser från billigt till löjligt dyrt och kvalitet från uselt till riktigt bra.

Jag tycker att man ska börja med högtalarna och fundera på vad man ska lyssna på. Är det t.ex. fråga om att:
- sitta ner och lyssna på musik?
- spela "bakgrundsmusik" och lyssna på radio?
- titta på film med 5.1- eller 7.1-ljud?

Svaren blir givetvis olika från rum till rum men det viktiga är ju att man får det man egentligen vill ha.
Se'n är det som alltid - hitta balansen mellan pris och ljudkvalitet men det gäller ju oavsett om det är fristående högtalare eller högtalare för inbyggnad.

Det som gör det lite jobbigt är ju att när högtalarna väl är installerade så sitter de där, dvs. det kan bli svårt att möblera om...

Spelar det så stor roll då? Tja, en del högtalare sprider ljudet medan andra är riktade och har en sk. "sweet spot". Vissa håller hi-fi kvalitet medan andra faktiskt låter rätt så illa. Det är en djungel...

Se'n är frågan var man drar tåtarna. Ett dedikerat utrymme för ljud & bild är givetvis det bästa, osynligt är bäst men vissa prylar som t.ex. en hembioreceiver är praktisk att ha synliga.


När det se'n kommer till elektroniken kan man ju välja mellan Elko, Sonos, Squeezbox, hembioreceiver etc. där också behov och plånbok får styra. Jag ser det som en STOR vinst med att lagra musik/film centralt (NAS) och sedan kunna spela upp valfritt material lokalt.
Fördelen med att hålla sig till generella gränssnitt istället för att låsa sig till ett visst system är uppenbar - enkelt och billigt att förändra och uppgradera.
Men...högtalarna sitter där de sitter.


Sammanfattningsvis tycker jag att du ska börja med högtalarna - vilken typ, placering och kvalitet. Till det pris som Elko presenterar tror jag ärligt talat att högtalarna är tämligen usla. Det är nog tyvärr så att högtalare för inbyggnad är dyrare än fristående högtalare om man ser till ljudkvalitet.
 
Då jag tycker det verkar vara ett intressant system så undrar jag lite vad för högtalare som skulle funka bra i ett utrymme som badrum. Jag frågade elko och dom sa att deras högtalare är ip 20 och inte rekomenderas att sättas i badrum.

förstärkaren (http://www.elko.se/sound-tillbehoer/sp-foerstarkare-2x20w-elko-article2466-778.html) klarar 2x20w rms så antar att man kanske ska försöka hitta några marinhögtalare med 20w och 8ohm impedans eller kan man ta några med högre effekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.