ion skrev:
Jag berättade hur jag gör. Är branschkraven annorlunda ska man så klart inte göra så. Bra att jag inte har nån expertsymbol för ämnet då. Det hade dock varit bra om någon med expertstatus hade sagt att det var fel, det gjordes kanske också, jag vet inte.
Bara så du vet håller jag mig inte för att vara extra kunnig på något område, jag gör så gott jag kan och ibland blir det fel och då är det bra om jag får bakläxa. Men jag ser helst att det kommer från en dokumenterat, i området kunnig, person.
Tycker du att de som ger dåliga förslag ska markeras, så kanske det, men det är inte mitt förslag. Dessutom bör väl en sådan funktion bli ganska meningslös om expertstatus finns, förutsatt att denna ger sin åsikt. Eller?
Jag satte frågetecken efter riktat mot dig om de som gav dåliga förslag skulle markeras också. Då jag ansåg att du gav ett dåligt exempel. Det kom fram tydligt i den tråden.
Sedan kan man leta efter expertis eller får råd på detta forum vilket jag tycker är bra. Det märks ganska omgående om personen har kunskap eller ej. Här får du ett exempel på expertis för badrum. angående toalett får du leta själv.
https://www.gvk.se/branschregler/
 
Den stora styrkan med byggahus anser jag är att alla kan komma till tals på lika villkor. Om en person kommer med dåliga eller felaktiga råd brukar det ganska snabbt komma kommentarer som påpekar det. Så länge ingen blint springer iväg och lyder ett enstaka foruminlägg är det ingen fara.

Ett system där personer märks ut som särskilt kunniga kommer att leda till många svåra gränsdragningsproblem. Duktiga skribenter riskerar att tappa lusten att skriva om administratören inte ger dem den guru-stämpel de anser sig förtjänat. Vem tar ansvar för ett felaktigt svar från en "särskilt kunnig"?
 
I
slurppe99 skrev:
Jag satte frågetecken efter riktat mot dig om de som gav dåliga förslag skulle markeras också. Då jag ansåg att du gav ett dåligt exempel. Det kom fram tydligt i den tråden.
Sedan kan man leta efter expertis eller får råd på detta forum vilket jag tycker är bra. Det märks ganska omgående om personen har kunskap eller ej. Här får du ett exempel på expertis för badrum. angående toalett får du leta själv.
[länk]
Utan att vilja skapa någon osämja så står det faktiskt en del som kan göra gipset befogat. Stolen ska stå stadigt.
Dessutom står det om skruvdjup.
https://www.gvk.se/branschregler/rad-och-anvisningar/toalett-eller-bidé
En annan sak jag kan nämna är att min gäst toalett inte är ett våtutrymme, vilket jag kanske felaktigt även antog att hans inte var.
Men även i mitt badrum har jag satt stolen som jag beskrev samt tätat med silikon runt om, en liten sträng som är lätt att riva bort och göra om när den börjar se tråkig ut.
Men som sagt är jag ingen expert så läsaren av mina åsikter för ta dem för vad de är.

Jag har monterat enligt anvisningarna med tillägget gips för att ta bort ojämnheter. Anser inte att jag gjort fel.
http://www.gustavsberg.com/uploads/media/Logic_Nordic_wc_Instr_17.pdf
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Jag har monterat enligt anvisningarna med tillägget gips för att ta bort ojämnheter. Anser inte att jag gjort fel.
[länk]
Men om en användare med texten "Särskilt kunnig" hade sagt att du gjort fel - skulle du byta åsikt då?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
Dalbotös skrev:
Men om en användare med texten "Särskilt kunnig" hade sagt att du gjort fel - skulle du byta åsikt då?
En bra fråga. Tål att fundera på.
Jag hade nog ifrågasatt mitt handlande mer, det tror jag.
Visst kan jag vara en tjurig gammal gubbe som kan ha svårt att ändra mig, men inte till den grad att det blir dumt.
 
För de som ännu inte lärt sig detta så har i alla fall jag lärt mig att aldrig aldrig aldrig lita på en (1) enda källa, inte ens en "professor" eller en skriven och granskad standard!

Styrkan hos ett allmänt forum utan experter är de många svar en fråga ger, plus alla nyanser. Där går det snabbt att dra slutsatser kring vad som är det korrekta svaret, om det finns många omständigheter som kan påverka svaret och om det lider av gamla vanföreställningar.

Och man får dessutom mycket brus, troll och gycklare alldeles gratis. Kan det bli bättre? :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
ion skrev:
Utan att vilja skapa någon osämja så står det faktiskt en del som kan göra gipset befogat. Stolen ska stå stadigt.
Dessutom står det om skruvdjup.
[länk]
En annan sak jag kan nämna är att min gäst toalett inte är ett våtutrymme, vilket jag kanske felaktigt även antog att hans inte var.
Men även i mitt badrum har jag satt stolen som jag beskrev samt tätat med silikon runt om, en liten sträng som är lätt att riva bort och göra om när den börjar se tråkig ut.
Men som sagt är jag ingen expert så läsaren av mina åsikter för ta dem för vad de är.

Jag har monterat enligt anvisningarna med tillägget gips för att ta bort ojämnheter. Anser inte att jag gjort fel.
[länk]
Fel har du inte gjort men inte vad som rekommenderas. Om du läser första länken igen så står det i rubriken att toaletten ska stå plant och undvik håltagning av tätskiktet. Det står sedan likadant under bilden till höger. I texten står det även hur toaletten ska stå plant. Det nämns inget om din gipslösning. Länken som du hänvisade till finns en annons där ifö säljer toalett utan hål för limning och även här till höger. En av anledningar varför det inte rekommenderas förutom att ta hål i tätskiktet är att många vill ha golvvärme på sina toaletter och 4 st borrhål på max 60 mm kan träffa rör eller ledningar. Nu skriver jag inget mer i denna länk.
 
Redigerat:
I
slurppe99 skrev:
Fel har du inte gjort men inte vad som rekommenderas. Om du läser första länken igen så står det i rubriken att toaletten ska stå plant och undvik håltagning av tätskiktet. Det står sedan likadant under bilden till höger. I texten står det även hur toaletten ska stå plant. Det nämns inget om din gipslösning. Länken som du hänvisade till finns en annons där ifö säljer toalett utan hål för limning. En av anledningar varför det inte rekommenderas förutom att ta hål i tätskiktet är att många vill ha golvvärme på sina toaletter och 4 st borrhål på max 60 mm kan träffa rör eller ledningar.
Man kan nog tolka det fritt, jag läste någonstans " stolen finns även utan hål för de som vill limma ", jag tyder det som att det normala är att skruva.
Helt säkert finns det en uppsjö av knep som inte står i nån broschyr eller på internet. Att han använde gips kan bero på att han råkat ut för en stol som var limmad med cement, tydligen finns det.
Jag ber om ursäkt om jag förargat någon med det tipset, samtidigt kan jag inte låta bli att undra, hur många har provat? Troligen varenda en som någon gång satt en wc-stol, hur kan man annars gå ut med det tunga artilleriet och fördöma.
 
Jag glömde nämna trådkapare i mitt inlägg ;) Man får alltid en anledning till att sätta på kaffe :) Det händer aldrig på ett expertforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.