Hej

Jag bor i en lägenhet som är från 50talet. Nu vill jag byta ut dörren till vardagsrummet och jag har redan köpt en dörr med hopp av att inte behöva byta karmen.

Jag provade först med ett mellangångjärn men det passade inte eftersom avståndet på gångjärnet på karmen kontra dörren stämde inte.

Nu har jag köpt nya gångjärn som jag ska placera på karmen. Jag har också sett att bredden på dörren passar karmen - men inte längden.

Skulle ni rekommendera att man ska skära i innerdörren ca 1½ cm på längden så att den passar?

Eller kanske ta bort den nedre karmlisten på karmen ?

Tips och tricks uppskattas gärna.

Mvh / Arman
 
Jag har sågat av hälften av mina innerdörrar med cirkelsåg redan och det jar gått bra. Jag har sågat i nederkant. Fast det beror såklart på hur dörren är uppbyggd. Kolla med tillverkaren om det är lämpligt.
 
Hej

Ringde till safco i Danmark och dom sa att det är ingen fara att klippa par cm nere på botten. =)

Hur gör jag nudå ? Vågar jag hyra en vinkelsåg från Bauhaus och hoppas på att jag skär i en rak linje ? Eller finns det någon som erhåller dessa typer av tjänster ? Sågning av virke ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.