MrPlow
GlennB skrev:
..För att när folk homestylar så lägger dom i alla prylar i garaget ? :D

Jag tycker iofs homestyling är helt otroligt fjantigt.. man kasnke iofs lurar några puckon med det, samma puckon som tittar mer på tapeter och färg än husets faktiska skick och utrustning.
Homestyling må upplevas fjantigt. Men precis som med reklam så funkar det. Och det är inte bara puckon som går på det!

Men jag stör mig också på att det varken är ritning på garaget eller några bilder.

Och så ingår ju inte garage normalt i överlåtelsebesiktningen heller.
 
Jag hör också till skaran som tycker att garaget är viktigare än klädkammare och städskrubbar. Om jag ändå ska bo i annat än lägenhet så har jag rimligtvis också en bil. Får jag reda på att bilen måste stå på gatan på grund av avsaknad av garage så kan jag lika gärna se mig om efter ett annat objekt, oavsett om städskrubben har klinkers.

Jag har lite svårt att förstå resonemanget om att det ser hemskt ut i byggnaden och därför kan man inte ta bilder. Jag menar, om jag är spekulant på huset så borde jag rimligtvis få se samtliga byggnader och utrymmen någon gång. Ska man skärma av delar av gården också för att komposten ser otrevlig ut eller för att gräsmattan inte är klippt?
Känns lite som att tejpa över rosthål på bilen inför försäljning.

Däremot upplever jag det som så att det beror väldigt mycket på vilken typ av mäklare/mäklarföretag det är. T.ex tycker jag att LRF har varit bättre på att dokumentera allt kring ekonomibyggnader och liknande jämfört med t.ex Svensk Fastighetsförmedling som på sin höjd nämner t.ex garaget för att det syns på en av utomhusbilderna.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Köpa hus efter garage? Jag fick med ett 4år gammalt 60kvm fristående garage med avlopp, 3-fas mm. Men tror nog jag hade valt att få bygga det själv ist. Så man får det som man själv vill ha det + lite större. Som garaget står på tomten nu är den inte lätt utbyggbart.

Så det är väl bara bygga nytt, finns folk som inte gör annat än bygger åt andra...

Men håller med TS om att det är dålig info om garaget generellt utan att ta med bilder i ekvationen
 
När den dyrbara mäklartiden går åt till att ta närbilder på ljuslyktor på bordet i trädgården (med rhododendronen i suddigt motljus i bakgrunden) så finns inte tid till såna världsliga saker som garage.

Jag var för ett tag sen på visning av ett hus där garaget visade sig vara ca 50% så stort som bostadsytan. Som en ordinär innerstadslägenhet. Förstås figurerade garaget bara i utkanten av tomtbilderna. Och ja, det var fullt med prylar. Men trots det, en interiörbild i vidvinkel där hade verkligen fått en att fatta att det här är STORT.

Ännu konstigare sedan, när jag i samtal med mäklaren förstår att även garaget bredvid faktiskt OCKSÅ tillhör fastigheten. Gick inte att förstå av prospektet. Men det var låst...

Ja, det är tydligen väldigt vanligt det här.
 
  • Gilla
Erick och 1 till
  • Laddar…
Enolf skrev:
När den dyrbara mäklartiden går åt till att ta närbilder på ljuslyktor på bordet i trädgården (med rhododendronen i suddigt motljus i bakgrunden) så finns inte tid till såna världsliga saker som garage.

Jag var för ett tag sen på visning av ett hus där garaget visade sig vara ca 50% så stort som bostadsytan. Som en ordinär innerstadslägenhet. Förstås figurerade garaget bara i utkanten av tomtbilderna. Och ja, det var fullt med prylar. Men trots det, en interiörbild i vidvinkel där hade verkligen fått en att fatta att det här är STORT.

Ännu konstigare sedan, när jag i samtal med mäklaren förstår att även garaget bredvid faktiskt OCKSÅ tillhör fastigheten. Gick inte att förstå av prospektet. Men det var låst...

Ja, det är tydligen väldigt vanligt det här.
Du slog huvudet på spiken där med ljuslyktorna. :D Men allvarligt, jag tror att många mäklare och säljare kraftigt underskattar garagens betydelse. Jag har i hela mitt liv alltid sysslat med motorrelaterade hobbys och har därför många likasinnade vänner och bekanta med behov av stora garage. Flera av dom har, liksom du och andra här i tråden, inte fått tillträde eller ens beskrivning hur det var utrustat med el, värme, ventilation och VA vid visningar.

Ett stort, fint och välplanerat garage är ju verkligen ett säljargument, oavsett om man vill mekaniska med fordon, ha snickarverkstad, pingishall eller bara som avstjälpningsplats.

Om man som jag hänger på en massa motorforum, får man se helt fantastiska garagebilder. Men som sagt, jag tror inte ägarna till dessa garage/hus så gärna skulle vilja ha dessa bilder i annonser då garaget är fullt utrustat och fullt med fordon.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Torparharen skrev:
Fick höra av en att garaget ska vara större än huset,
och bostaden kan likagärna vara ovanpå garaget :)
Så blir det nog om jag bygger nytt på en vanlig mikroskopisk villatomt på 1000 kvm. En 180 kvm garagehall med 3 m takhöjd som källarplan, och sedan ett vanligt enplanshus ovanpå. Med förberett utrymme för hissschakt.

Livet blir oerhört mycket enklare om man har bra möjligheter till förvaring.
 
Det är samma med "hästgårdar". Gärna fina vyer av hästar som betar nära gårdsplanen, helst i motljus, men bilder innifrån stallbyggnaderna, glöm det!
 
  • Gilla
Apocalypsen
  • Laddar…
När vi köpte huset var garaget avgörande, hade sett ut det 20 år tidigare och väntade ut ägaren. Garaget är 7 kvadrat större än husets botten yta och är ett gammalt åkeri. När det såldes ansågs det vara en belastning med så stort garage men vi fick titta det, det stod en förskrämd merca 200 i ett hörn och en berliner 11 i ett annat. Tyvärr ingick inte de i köpet.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.