Vi har betonggolv i källaren. Både i tvättstugan och vid värmeväxlaren
lutar inte golvet mot golvbrunnen, utan snarare åt fel håll. Vad går
att göra åt det?

1. Flytspackla.
+ Enkelt
- Det blir en trösken så att en ev. vatten i övriga källaren inte
når golvbrunnarna.

2. Bila bort betong, gjuta nytt.
+ Blir säkert bra resultat.
- Jobbig eller dyrt.

3. Slipa/fräsa, gjuta nytt.
+ Blir säkert bra resultat.
- Går det?

Idéer?
 
Finns det fler utrymmen i källaren med golvbrunn?
 
Nej, det är de enda.
 
Spackla upp mot väggarna bara så vattnet inte kan komma dit och låta ev mindre mängd vatten samlas i pölar och om det kommer stora mängder vatten så rinner det ner i brunnen utan att det kommer in i väggarna.

Så skulle jag gjort iaf, minst jobb och minst kostnad och ett för mig godtagbart resultat.
 
kanske göra nått smalt spår i betongen som lutar mot brunnen. eller montera en till brunn där det behövs
 
Man behöver ju se situationen/bakfallet på plats för att kunna bedöma vettig åtgärd. Sedan handlar det ju om din egen inställning för hur mycket du vill satsa på att åtgärda felet.

Slipa betong är tungt, skitigt och fruktansvärt dammigt och sliter hårt på skivorna (som inte är gratis..). Är det åsar/ojämnheter i gjutningen som är problemet kan det dock vara rätt väg.
 
Jesca_j skrev:
Spackla upp mot väggarna bara så vattnet inte kan komma dit och låta ev mindre mängd vatten samlas i pölar och om det kommer stora mängder vatten så rinner det ner i brunnen utan att det kommer in i väggarna.
Vid värmeväxlaren finns det bara tre väggar (utrymmet är en förlängning av korridoren). Men jag antar att man kan gjuta något slags tröskel att flytspacka mot.
 
Du kan skruva en plåtvinkel i väggen som funkar som avdragsbana, den kan du enkelt ta loss sedan.
Spackla då så hög kant så vattnet rinner ner i brunnarna innan det går in i väggarna även om det kommer vatten från annat håll.

Att flytspackla hela källaren låter som ett onödigt stort och dyrt projekt men är naturligtvis det rätta valet om du vill ha ett perfekt resultat.

Slipa kan du glömma tycker jag, maskinen och främst diamantskivorna är svindyra och det dammar något kopiöst och är till för mindre ytor som blivit för höga. Alternativet är att fräsa men det är inte så lätt att göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.