-=fullmoon=- skrev:
Jag ser Garage som något stort iaf. Kommer aldrig att hitta ett man vill ha så det är smidigare att bygga det som man vill ha istället.

Samma här. För länge sen var det så, letade garage i första hand men hittade aldrig något som passade. Var alltid nåt annat som var helt fel om det nu fanns ett garage som var nåt åt det hållet man funderade på. Köpte sen ett hus med ett garage i källaren men med tomt som gick att bygga på så det blev ett 150 m2 stort garage med smörjgrop.
 
  • Gilla
jlhp
  • Laddar…
Då jag kollar hus tycker även jag att garaget är viktigt,
man ser oftast portar på utsidan och en planskiss men
ibland avstår dom bilder på insidan och det känns synd.

Bättre få med det för jag kan räkna ut själv att många
prioriterar garaget för diverse hobbys o.s.v
 
Man kan säga att vissa söker "garage med tillhörande hus".
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 10 till
  • Laddar…
Fick höra av en att garaget ska vara större än huset,
och bostaden kan likagärna vara ovanpå garaget :)


Nej men jag har idéer på att bygga eget och har ideér då
på ett garaget, 2 eller 3 portar - gott om plats.
 
  • Gilla
jlhp
  • Laddar…
Jag har reagerat på det här med garage också, eftersom sonen med familj letar hus och han har som krav att det ska finna ett garage där hans jänkare går in. Hur resten av huset ser ut verkar inte vara så viktigt för honom (men för henne) bara det inte kräver en massa omedelbart jobb.
Man tycker ju åtminstone att de kunde ha en utvändig bild på garaget och speca hur många kvm det är.
Många vill ju ha ett färdigt garage för att få med det i lånen, annars kan man ju med fördel bygga ett sen om plats finns, då får man ju som man vill ha det och garage är ju oftast inte så dyra.
 
Jag jobbade som fastighetsmäklare i ca 10 år, avslutade karriären för ca 2 år sedan. Jag personligen har ett garage som motsvarar ca 30% av den totala boytan av vårt hus, i det garaget har hela motorer totalrenoverats och bilar pysslats om. Jag älskar att pilla med bilar och ett hus utan garage är för mig inte fulländat på något sätt oavsett hur fint det är.

När jag var och tog bilder på fastigheter så var majoriteten av garagen i sådant skick att det förmodligen skulle skrämma bort spekulanter än locka dem. Som flera nämnt tidigare så stuvar folk in alla sorters saker i garaget, det blir ett förråd. Skriver jag garage så ska det väl se ut som garage och inte förråd? Vad tror ni säljarna säger när jag skriver "Ett rymligt förråd om 30 kvm" i prospektet under garagebilden? :)

Så för att ge en mer nyanserad bild av yrkeskåren fastighetsmäklare så måste jag säga att det inte alltid är fel på mäklarna utan det kan vara omständigheter som gör att de måste agera på ett visst sätt. Argument som att det finns tjuvar som tittar på bilder för att planera inbrott är delvis sant men också ett sätt att slippa argumentationer med säljarna.
 
Kan ligga mycket i det du säger där, folk i den där så kallade branshen
kanske håller koll på mäklarannonser då dom planerar sina "jobb".

Men går man till en mäklare och säger att man prioriterar garaget högt så
tror jag att man i 9 fall av tio får se garaget, eller i 10/10 om man har en bokad visning,
Då får garaget se ut hur det vill sen får man planera därefter eller avstå köp.
 
Jag stör mig också något otroligt av att det inte visar bilder på garaget, speciellt om man inte får komma in och titta vilket jag inte kan förstå på en visning.
Kan man inte komma in så bör man åtminstone få se en bild i annonsen även om den är 10-15 år gammal.

Jag vill tex se om det är lätt att ta sig till garaget innifrån huset, går det att skärma av och göra en liten verkstad?
Finns det belysning, hur ser elen ut är det bara ett uttag i hörnet?
Det är inte säkert att det finns avlopp.

Garaget fyller för mig en enorm viktig funktion när jag köper ett hus där det behöver utföras någon, kanske det bara finns en dusch, då kan man göra som min vän ordna en provisorisk medans man bilar upp källaren och renoverar badrummet.
Eller det kan användas som annan verkstad, såga trä kapa kakel, måla något m.m.
Att det är mycket grejer i garaget kankse i en stor hög stör inte mig det ger mig ett hum om hur mycket som går in vilket är bra.

Ibland säljs garaget med "inventarier" eller som det står och det skulle jag tacka ja till alla dagar i veckan då det brukar vara rena fyndhörnan med gamla verktyg och möbler m.m.
Eller så fraktar man bort det efter köp, det är som möbler och intredning och tapeter på en visning det rör mig inte i ryggen efter som det inte kommer vara där vid tillträde och tapeter byter man lätt om det inte faller en i smaken.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
När vi tittade på vårt hus var garaget låst och man kunde inte titta in genom fönstren. Dels växte det haggtornsbuskar rakt nedanför fönstren och dels hade en av dåvarande ägare, hängt "piffiga" spetsgardiner i fönstren.

Nu var garaget inte viktigt i beslutet om husköp. Varför det inte var med på bild, förstod vi när huset besiktigades. Det är ett kommande sommarprojekt att fixa insidan medelst städning, målning, golvfix mm.

Oavsett vilket går det inte att använda som garage i nuläget. Tidigare ägare byggde en "piffig" carport framför garageportarna och två stolpar som bär carportstaket, blockerar effektivt möjligheten att köra in en bil i garaget (ja vi har frågar oss, mer än en gång, hur i hela friden de tänkte).

Att folk använder sina garage till allt annat än att förvara bilar i, kan de flesta vara överens om. Samtidigt förstår jag inte, om man nu homestylar, varför inte garagestyla? Ska man sälja och flytta, måste man ju ändå städa upp och kasta ut skiten ur garaget. Lika bra att göra det innan visning och kanske få fler spekulanter och bättre slutpris.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
..För att när folk homestylar så lägger dom i alla prylar i garaget ? :D

Jag tycker iofs homestyling är helt otroligt fjantigt.. man kasnke iofs lurar några puckon med det, samma puckon som tittar mer på tapeter och färg än husets faktiska skick och utrustning.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Ibland blir folk gamla och tom går bort...inte alltid möjlighet att städa.
 
Visst är garaget viktigt, vem f*n vill ligga på gatan eller uppfarten och skruva. Carport? Nä, nä det är bara att fetglömma. Garaget är a och o.
 
Ja nog är garaget bland de viktigaste för mig. Precis som Glenn B skriver här ovan, skulle jag nästan lika gärna bo i lägenhet om jag inte hade garage. Jag har visserligen ett litet garage, i nuvarande 25kvm, men håller på att ta bort innervägg till intilliggande förråd för att vinna 12kvm för verkstadsutrustning och lekfordon som snöskoter och hoj.Samtidigt utökar vi elen med 3-fas, bättrar på isolering, bygger förråd på vinden ovan garaget.

Att interriörbilder sällan/aldrig är med på mäklarbilder har jag faktiskt inte tänkt på förrän jag såg den här tråden. Men jag tror att den vanligaste orsaken till det är att det används som förråd, speciellt i de fall kåken står till försäljning och man är i färd med att flytta. Sedan vet jag att många har garage som, om dom fanns med på bild, skulle locka ovälkomna besökare. - Mitt skulle absolut inte få finnas med på bild, då nyanskaffningsvärdet på verktyg, maskiner och utrustning ligger på nära nog 1 mkr, förutom lekfordonen. Däremot skulle jag bifoga en skiss/planritning med beskrivning på el, värme, ventilation osv.

Blir det någon annan kåk för mig i detta jordelivet så vill jag nog ha ett garage på 150kvm och ett vidbyggt Attefallshus att vila min lekamen i. ;-)
 
  • Gilla
jlhp och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Antagligen för att garaget är fullt med skit i samband med flyttning...annars håller jag med.:D
Så är det! Vi säljer vårat hus, våran dotter säljer med. För att kunna göra snygga foton, har mäklaren rekommenderad att flytta allt onödigt till garaget till fotograferingen.
Kan ni tänka Er hur det ser ut där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.