Göran.W
Varför inte låta en rörläggare styra upp allt så mattläggaren kommer när han ska.
Du finns det bara en part att skylla på om det rör till sig.
 
Mattläggaren kan skära mattan runt pumpen svetsa ihop med den nya. Klart
 
I
cecar33 skrev:
Varför detta tjatande på TS om att inte byta, han frågade enbart om råd HUR men lättast kan lösa det problemet. Mitt förslag är enklast och står då pumpen på betonggolv så är det bara att rulla undan den kl 7 00 på morgonen och rulla tillbaka det kl 15 30 och fortsätta med golvet påföljande dag, det är inget ovanligt ingrepp. Det är ju så det går till i princip när pannan skall bytas, eftersom man behöver vvatten. Det där snacket om pannans livslängd vet ingen något om, däremot så är det inte ovanligt att sådana pannor lägger av redan på lägre ålder en 10 år så låt inte det styra. Ta in mattläggare och förklara samt begär pris för arbetet och att dom garanterar komma på angiven dag, en röris behöver max en timme för att koppla bort och han vill nog kapa bort rören för att ansluta med flexslang när du är klar, det underlättar då även för mattläggaren som enbart får max 4 st stumpar att trä mattan genom och rörisen behöver ingen mm precision när han kör med slang.
Helt rätt. Alternativet är att skära mattan så nära vp som möjligt och svetsa samman med den nya mattan, men det är nog inte optimalt, beror på hur noga estetiskt sett det är.
Med tanke på besväret att koppla bort luft, el och vatten och sen forsla bort den så att den inte står i vägen någon annan stans är det nog att överväga ändå.
Har man problem med stomljud skulle man däremot valt bortplockning och återinstallation med flexslangar.
Värmevatten och varmvatten kan säkert rörläggaren hjälpa dig med under tiden. 2 små elberedare och en c-pump, så kan du få arbetsro.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
I
RoBo skrev:
Mattläggaren kan skära mattan runt pumpen svetsa ihop med den nya. Klart
Så skriver du,medan jag sitter och formulerar samma sak.(y)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tackar ion och cecar33.
Fått lite att tänka på, verkar inte finns någon kvickfix. "Rätt" sätt verkar vara att plocka ut den och samtidigt byta till flexslang och kanske till och med ställa den på vibbrationsdämpare (typ Sylodyn).
Hade hoppats att det funnits någon daredevil som brukar hissa upp den i taket vid golvbyte. Får se om jag ger mig på ett "stolle" projekt....

Till KnockOnWood:

Här är problemet: Din kommentar om något annat som inte efterfrågas hämmar lusten att lägga ut bilder. OM jag vet att jag kommer få andra ovidkommande kommentarer så drar jag mig. Inte orkar jag städa källare för att slippa
tråkningar. Du vet ju inte vilken historia kartongerna har, mitt problem handlar inte om plats och stök i källaren. Jag gissar dessutom att om det inte stått kartonger där hade du hittat att det var fel färg på väggen bakom,

Fortfarande i försvars-mode?

Låt mig ta några exempel:

Hej Bilforum, Hur bör jag fixa bucklan i min bildörr?
KnockOnWood: Du kanske ska ta bort ogräset på parkeringen, man blir lätt hemma blind

Hej, Jag har problem med mossa på taket, vad gör jag?
KnockOnWood: Jag ser ingen skorsten? Skaffa en öppen spis, det är mysigt. Andra perspektiv hjälper.

Ska jag fortsätta? Det här var kul....
Min allvarliga poäng är att det blir färre bilder på forumet.

Mvh
///Johannabacken
 
  • Gilla
Ladaniva och 1 till
  • Laddar…
Johannabacken skrev:
...Till KnockOnWood...(en massa text)...
Mvh
///Johannabacken
Som jag skrev, det är lätt att bli hemmablind :)

Därför får du se min kommentar som ett exempel på hjälpa till att tänka utanför boxen.
Golvet tyckte jag nämligen såg alldeles utmärkt ut, om du ursäktar synpunkten.

Men fortsätt du att lägga upp bilder.
Du har hittills lag upp sex stycken, jag har lagt upp hundra gånger fler.
Och inte för att skryta med hur "fint" jag har det, utan för att illustrera mina funderingar.
Och ingen av oss är perfekt, så fortsätt du med ditt häcklande. Du har helt klart anlag för det ;)
 
Jag har 310P och det ser likadant ut med rören under. Utan att koppla bort pannan lyfte jag med hävarm mot golvet drygt ½ cm på resp sida för att få in små plexiglasbitar under de justerbara fötterna. Dessa hade grävt ner sig ganska djupt i plastmattan och för att minska vibrationer och oljud från pannan kan det vara nödvändigt att justera/vrida fötterna lite upp eller ner. Hade jag bara vridit hade det förmodligen gått hål i plastmattan. För att byta golvmattan inkl biten upp på sockeln undertill är det dock min åsikt att pannan först måste tömmas och flyttas till en annan del av rummet.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.